Danmarks største ledelsesudfordring venter folkeskolen
1.318 skoleledere står foran deres karrieres største ledelsesudfordring. I løbet af det kommende skoleår skal de gennemføre regeringens skolereform og implementere de nye kontroversielle arbejdstidsregler. Det kræver et opgør med skolens hidtidige magtbalance og den indgroede selvledelseskultur på lærerværelserne. Men mere end hver tredje skoleleder føler sig ikke klædt helt på til opgaven, viser en ny rundspørge fra Mandag Morgen. ”Det bliver ikke et problem at indføre engelsk i første klasse eller udvide timetallet. Den virkelige udfordring ligger i, at skolerne skal til at undervise på en helt andet måde, og at der skal skabes en meget mere fleksibel skoledag. I dag er der på mange skoler en udpræget solistkultur, hvor den enkelte lærer har sine faste klasser og skema. I fremtiden skal lærere og ledere arbejde tæt sammen for at opfylde de nye Fælles Mål,” siger formand for Skolelederforeningen Anders Balle.
Ida Strand
”Nu skal lederne lede og fordele arbejdet. Gu’ skal de da ej. Det skal vi da.” Ordene faldt tungt og sikkert, da skolelærernes formand, Anders Bondo Christensen, under forårets lærerlockout holdt brandtale for sine medlemmer i Korsgadehallen på Nørrebro. Han var grebet af stemningen, forklarede han bagefter til Ritzau. Men han stod ved budskabet om, at lærerne ikke bare skal gøre, som deres ledere siger.
Et regeringsindgreb, en skolereform og en sommerferie senere giver lærerformandens markante udtalelser stadig genlyd på lærerværelserne og minder landets 1.318 skoleledere om, at de er trådt ind i en ny virkelighed, hvor grænsen mellem leder og medarbejder er trukket historisk skarpt op.
Mandag Morgen har i samarbejde med Skolelederforeningen gennemført en spørgeskemaundersøgelse blandt landets skoleledere. Undersøgelsen blev gennemført i perioden 18.-21. juni 2013. I alt 527 af 1.318 skoleledere valgte at svare på det elektroniske spørgeskema.
Bondo og Danmarks Lærerforening tabte kampen, og nu har skolelederne ét år til at implementere de nye arbejdstidsregler og en folkeskolereform, der forlænger skoledagen for både elever og lærere. Det er en historisk omfattende omstilling, der kommer til at stille nye og benhårde krav til den enkelte leder.
I en rundspørge, som Mandag Morgen har gennemført blandt 527 skoleledere, svarer 88 pct., at folkeskolen står over for en udvikling, der i høj eller meget høj grad stiller særlige krav om forandringsledelse. 75 pct. mener, at lærernes nye arbejdstidsregler i høj eller meget høj grad stiller nye krav til dem som ledere, mens 62 pct. mener, at folkeskolereformen i høj eller meget høj grad stiller nye krav til deres ledelse. Hele 40 pct. af skolelederne føler sig ikke eller kun i nogen grad klædt på til at lede de store forandringer. Se figur 1 nederst på siden.
”Tallene viser, at der blandt skolelederne er stor bevidsthed om, at de står over for noget nyt , der kræver, at de også tilegner sig nogle nye kompetencer,” siger Tue Sanderhage, der som institutchef på Institut for Ledelse og Forvaltning ved Professionshøjskolen Metropol har mange års erfaring med at kompetenceudvikle ledere i folkeskolen.
Næsten hver fjerde skoleleder oplever, at forårets konflikt på skoleområdet har efterladt skår i forholdet mellem ledelse og lærere. Det gør arbejdet med at sætte en ny og mere fremadrettet ledelsesdagsorden ekstra udfordrende:
”Der er en kæmpe usikkerhed blandt lærerne om, hvad der nu kommer til at ske. Derfor er det helt afgørende, at vi hurtigt får skabt en fælles forståelse for, at den folkeskole, som vi nu har mulighed for at udvikle sammen, kan blive meget bedre end den gamle, også for lærerne. Faktum er jo, at skolen i dag ikke lever op til de faglige krav, og vi ser for mange lærere, der går ned med flaget,” siger formand for Skolelederforeningen Anders Balle.
Opgør med selvledelsen
Det er en radikalt anden hverdag, der møder landets skoleledere, når klokken ringer ind efter sommerferien. Godt nok træder reformen og de nye arbejdstidsaftaler først endeligt i kraft til skoleåret 2014. Men for skolelederne er tiden knap, for de har mindre end et år til at geare deres skole, deres medarbejdere og deres ledelsesteam til folkeskolens nye virkelighed.
Mens nogle ledelsesopgaver forbliver de samme, kommer andre til at forandre sig grundlæggende.
Det gælder f.eks. arbejdet med at tilrettelægge lærernes arbejdstid. Med forårets indgreb besluttede regeringen, at den enkelte lærers undervisnings- og forberedelsestid, der hidtil har været fastsat i overenskomsten, fremover skal fastlægges af skolelederne på de enkelte skoler. Lederne får retten til at fordele forberedelsestiden, så nogle lærere får mindre tid end andre.
Slaget om lærerværelset" caption="Figur 2
Kilde: Skolelederforeningen og Mandag Morgen.
Der er mange praktiske udfordringer forbundet med den nye folkeskolereform. Der skal udvikles nye systemer til at beregne lærernes arbejdstid og indberettes timer til ministerium og kommuner. Kravet om, at alle eleverne skal bevæge sig 45 minutter hver dag, vil mange steder kræve en opgradering af de fysiske rammer, ligesom mange skoler skal indrette lokaler, så lærerne kan sidde på skolen og forberede sig. I Mandag Morgens undersøgelse svarer 29 pct. af skolelederne, at de ser det som en væsentlig ledelsesudfordring at sikre de nødvendige fysiske rammer. Se figur 4.
Men det er ikke udsigten til praktiske problemer, der holder Henrik Hiis vågen om natten. Lige som hele 82 pct. af skolelederne i Mandag Morgens undersøgelse, er Henrik Hiis mere optaget af den store ledelsesmæssige opgave, der ligger i at skabe en ny arbejdskultur. Mange lærere forbereder sig i dag derhjemme, mange bruger aftenerne på at gå til møder, rette opgaver og tale med forældre. Friheden til selv at tilrettelægge sit arbejde fylder meget i den danske lærerkultur. Men den hænger slet ikke sammen med, at lærerne i fremtiden skal undervise mere:
”Som ledere bliver vi nødt til at sætte rammerne for en ny arbejdskultur, der minder om den 8-16-logik, der hersker på de fleste andre arbejdspladser. Nogle lærere bliver nødt til at gå på kompromis med deres forberedelsestid, og som ledere skal vi så sikre, at det sker på en måde, hvor hverken kvaliteten af undervisningen eller lærernes arbejdsliv lider overlast,” siger Henrik Hiis.
Han overvejer f.eks., om hans skole skal udarbejde et regelsæt, der sætter en stopper for, at forældre kontakter lærerne uden for arbejdstiden. Dette og mange andre forslag bliver drøftet med skolelederne fra kommunens øvrige skoler i et særligt samarbejdsudvalg, som skoleforvaltningen i Aalborg har nedsat i kølvandet på reformen. Her får skolelederne hjælp af hinanden til at finde ud af, hvordan de mange nye ledelsesopgaver bedst håndteres, og til august samles de til en fælles innovationsdag. Opgaverne er typisk meget ens fra skole til skole, og derfor giver det ikke mening at opfinde den dybe tallerken hver for sig:
”De nye spor, som vi så småt er begyndt at lægge ud, kommer til at diktere en stor del af folkeskolens fremtid. Derfor er det helt afgørende, at vi ikke går i panik og griber til uigennemtænkte løsninger, men bruger hinanden på tværs af skolerne til at vende de mange muligheder og kvalificere de beslutninger, som vi hver især ender med at tage,” siger Henrik Hiis.
Fra regneark til øjenkontakt
Ifølge Tue Sanderhage står landets 1.318 skoleledere over for helt nye krav til den måde, de tænker og praktiserer ledelse på. Se figur 5.
”Frem for at læne sig op ad nedskrevne regler skal den enkelte skoleleder nu i dialog med lærerne for at finde ud af, hvad der skal laves og hvornår. Lederen skal kunne aflæse den enkelte lærers kompetencer og have en dialog for at beslutte, hvad den enkelte lærer kan og skal lave,” forklarer Tue Sanderhage.
Han håber at finde penge til at samle alle medarbejdere til en pædagogisk weekend, hvor der er tid til at tage en debat om, hvad folkeskolereformen betyder for Kongerslev Skole og den enkelte lærers arbejdsliv.
På Helsingør Skole samler Kari Jørgensen alle medarbejdere til et fælles seminar i begyndelsen af september:
”Konflikten er opstået mellem Danmarks Lærerforening og KL, og det er så også der, den må udkæmpes. Jeg føler en stor opbakning fra lærerne til de forandringer, som vi nu skal i gang med at gennemføre, og jeg er meget opmærksom på at tage dem med helt ind i maskinrummet, så ingen får fornemmelse af, at deres meninger og ideer ikke er noget værd,” siger hun.
Hos Skolelederforeningen hæfter Anders Balle sig ved, at de skoleledere, der har deltaget i Mandag Morgens undersøgelse, er positivt indstillet over for de nye opgaver, der venter dem:
”60 pct. siger, at de er godt eller ligefrem meget godt klædt på til at lede det forandringsprojekt, som folkeskolen skal gennemgå de kommende år. Det, synes jeg, giver god grund til optimisme.”
Han erkender, at udskiftningen af skoleledere nok vil blive højere i en periode, fordi der er nogle, der ikke kan løfte udfordringen og derfor fremskynder deres pension eller vælger at gå tilbage til at være lærere.
Skolelederforeningen stiller rådgivning, kurser og hjælpeværktøjer til rådighed for lederne, ligesom foreningen har udgivet den digitale publikation ”Skoleledelse i en ny kontekst”, der løbende opdateres, i takt med at foreningens medlemmer gør sig nye erfaringer. Derudover samarbejder foreningen tæt med Undervisningsministeriet og KL, ligesom man har en løbende dialog med Danmarks Lærerforening:
”Jeg er ikke i tvivl om, at vi kan lave en meget bedre skole med de rammer, som vi nu har fået til rådighed. Det næste år bliver afgørende for, at vi sammen finder ud af, hvordan det skal ske,” siger Anders Balle.
Store udfordringer i vente" caption="Figur 1
Folkeskolereformen og den nye læreroverenskomst kommer på en række områder til at ændre lederopgaven fundamentalt.
Kilde: Skolelederforeningen og Mandag Morgen.