Danske arkitekter gør Kinas storbyer mere bæredygtige
Den orange ’cykelslange’ ved Fisketorvet er blevet et ikon for København som verdens førende cykelby. I den kinesiske by Xiamen syntes bystyret så godt om idéen, at man har fået en dansk tegnestue til at udforme en 42 kilometer lang version. Dansk arkitektur og byplanlægning sætter i mange tilfælde væsentlige aftryk på det grønne Kina.
Peter Hesseldahl
Redaktør, digital omstillingEgentlig skulle det bare have været en simpel rampe fra Fisketorvet ned til den underliggende brygge, men da arkitekterne i Dissing og Weitling begyndte at arbejde med udformningen, opstod idéen om at gøre rampen til en hævet cykelsti på søjler henover havnebassinet i retning af bryggebroen over til Islands Brygge.
For at hældningen på stien ikke skulle være for stejl for cyklisterne, var man nødt til at forlænge den ved at lade stien slå et stort ekstra sving. For at præsentere idéen mere tydeligt på tegningerne, gav man cykelstien en klar orange farve.
Og sådan formede en stribe kreative tilfældigheder en bro, der er blevet et verdenskendt ikon for den københavnske cykelkultur. Cykelslangen har været besøgt af stribevis af udenlandske delegationer, der valfarter til byen for at hente inspiration til at blive mere bæredygtige.