Dataeksperter vil sætte folkeskolen på formel

Med big data kan der for alvor komme skub i den differentierede undervisning. I stedet for at være dataforskrækkede bør big data blive lærernes vigtigste redskab. Hvis der løbende indsamles data om, hvordan børn udvikler sig, kan der skabes et retvisende billede af, hvilken undervisningsform, der virker. Sådan lyder det fra professor ved Oxford Universitet Viktor Mayer-Schönberger og digital redaktør ved The Economist Kenneth Cukier, der står bag den nye bog Learning With Big Data. The Future of Education. Men selv om folkeskolerne bliver mere digitale herhjemme, kommer vi ikke til at se datadrevne folkeskoler inden for nærmeste fremtid, mener adfærdsdesigner og dataekspert.

Big data kan blive lærernes vigtigste redskab til at differentiere undervisningen i folkeskolen, sådan som regeringens folkeskolereform kræver. Det er konklusionen i en ny bog Learning With Big Data. The Future of Education. Med big data kan lærerne skræddersy skoledagen – det kræver blot en systematisk indsamling af data om, hvordan elever udvikler sig.

Forfatterne bag bogen er professor ved Oxford Universitet Viktor Mayer-Schönberger og digital redaktør ved The Economist Kenneth Cukier. De ved, at hårene stadig rejser sig på armene af lærere og forældre, når man foreslår at samle oplysninger om skolebørn. Men hvis tablets, e-læringsprogrammer og andre digitale remedier bliver brugt rigtigt, giver det mulighed for nybrud i dagens skolesystemer.

Vi kan teste, hvad der virker på hvem. Hvilke bøger er bedst til at forklare de flittige piger på forreste række forskellen på eventyret og fablen i dansktimerne. Hvornår i folkeskolen skal du introducere cosinus og sinus for de matematikivrige børn? Hvorfor får de fodboldglade drenge i 7. klasse ikke lavet fysiklektierne? Man kan få svar på alle spørgsmålene, hvis man ikke bare lader eleverne læse lektier på tablets, men også indsamler den data, maskinerne genererer. Du tester ikke kun, hvad børnene ved, men kortlægger også, hvordan de lærer. Det er et stærkt værktøj for lærere og undervisere, forklarer Viktor Mayer-Schönberger:

Login