De offentligt ansatte fører i produktivitetsræset

Jens ReiermannTorben K. Andersen

Danskerne får langt mere børnepasning, sygehusbehandling, ældrepleje og anden form for velfærd for vores skattekroner, end det fremgår af den brede offentlige debat i medierne.

Trods klager om manglende effektivitet, langsommelig sagsbehandling og et personale, der foretrækker at drikke kaffe i stedet for at hjælpe patienter og ældre beboere, har det offentlige haft en væsentlig højere vækst i produktiviteten end det private erhvervsliv de sidste ti år. 

Det offentlige er bedre end sit rygte" caption="Figur 1  

Figur 2  " align="right" image="https://www.mm.dk/wp-content/uploads/2016/01/d8496-tka_jre_fig02_sygehuseneito.png" image_width="0" image_full="https://www.mm.dk/wp-content/uploads/2016/01/1bde4-tka_jre_fig02_sygehuseneito.png | Forstør   Luk

Sygehusene har de senere år haft en rekordhøj produktivitetsudvikling.

Note: 1 Sundhed, uddannelse, socialområdet, fritid, kultur m.m., Note: 2 Private erhverv ekskl. boliger og udlejning af erhvervsejendomme. , Kilde: Danmarks Statistik. [/graph]

Produktiviteten er i snit steget med 1,6 pct. om året inden for en række klassiske offentlige velfærdstjenester som sundhed, uddannelse, socialområdet, fritid og kultur. Det er især sundhedsområdet, som trækker den offentlige produktivitet op. Men også andre områder, såsom uddannelse og socialområdet er med til at øge væksten. Til sammenligning er produktiviteten kun steget med 0,3 pct. i den private sektor. Se figur 1. 

Det viser en opgørelse, som Danmarks Statistik har foretaget, og som bruger en ny og langt mere retvisende metode – den såkaldte output-metode – til at måle produktiviteten i den offentlige sektor. Se tekstboks. Den nye opgørelse banker en pæl gennem myten om, at den offentlige sektor er hovedårsagen til Danmarks lave produktivitet.

“Vores opgørelse viser, at udviklingen i den offentlige produktivitet i denne periode har været meget højere end i det private,” siger Danmarks Statistiks specialist på området, fuldmægtig Nura Deveci.

Nye målemetoder

Det er forholdsvis enkelt at måle produktiviteten i private virksomheder, hvor der er et marked, som varerne bliver solgt på. Det er langt mere kompliceret at måle produktiviteten blandt børnehavepædagoger, plejehjemsassistenter og andre offentligt ansatte, da offentlige serviceydelser normalt ikke bliver solgt på et marked. 

Værdien af disse serviceydelser kan ikke umiddelbart gøres op på samme måde som for den mere markedsstyrede del af økonomien. 

Men Danmarks Statistik har udviklet en ny og mere retvisende metode til at opgøre produktiviteten i den offentlige sektor. I stedet for som hidtil at tage afsæt i omkostninger (input-metoden) tager man udgangspunkt i det faktisk producerede (output-metoden). Man måler mængder og beregnede enhedspriser – f.eks. antal operationer på sygehuset, antal af ældre, der passes på plejehjem, eller antal elever i skolerne.

Når Danmarks Statistik tager den nye metode i brug, viser det sig, at produktiviteten i det offentlige gennemsnitligt er steget med 0,4 pct. siden 2003, hvor input-metoden viste et fald på 0,1 pct. Til sammenligning er produktiviteten steget med omkring 0,3 pct. om året i den private sektor. 

Internationale retningslinjer anbefaler at anvende output-metoden, og den forventes derfor at blive implementeret i det danske nationalregnskab fra 2014.

Produktivitetskommissionen vil arbejde frem til slutningen af næste år med anbefalinger til, hvordan produktiviteten kan øges i både det offentlige og private.

 

Opgørelsen omfatter udviklingen i arbejdsproduktiviteten fra 2001 til 2009, da det er den seneste periode, hvor Danmarks Statistik direkte kan sammenligne de offentlige og private tjenesteydelser. 

Sygehuse viser vej

Den nye opgørelse kommer på et tidspunkt, hvor debatten om Danmarks lave produktivitet for alvor er skudt i gang af regeringens egen produktivitetskommission.

I sit debatoplæg i sidste måned pegede kommissionens eksperter på, at der kunne spares mange milliarder, hvis man gjorde tingene lidt smartere i det offentlige. 

“Hvis produktiviteten steg med 10 pct., kunne vi sænke skatten for hver enkelt borger med cirka 10.500 kr. pr. år. Eller vi kunne frigøre omkring 75.000 offentligt ansatte til eksempelvis at tage sig af ældre, børn og syge,” skriver kommissionen.

Venstres udmelding om reel nulvækst i den offentlige sektor har sat yderligere fokus på, hvordan borgmestre og regionsrådsformænd kan effektivisere endnu mere i en tid, hvor antallet af ældre stiger voldsomt, mens der bliver færre på arbejdsmarkedet til at finansiere velfærden. 

Som Lars Løkke formulerede det på Venstres landsmøde, skal det offentlige “køre længere på literen”. 

Men faktisk vokser produktiviteten allerede markant. Og årsagen skal først og fremmest findes på sygehusene, hvor hver enkelt læge formår at behandle langt flere patienter end tidligere. Her er produktiviteten det seneste år steget med hele 5,3 pct.

Sygehusene kan også have lettere ved at øge produktiviteten end f.eks. personalet på et plejehjem – eller for den sags skyld private serviceerhverv – idet der hele tiden dukker nye og avancerede sundhedsteknologier op. Hvis en læge f.eks. tidligere har brugt tre timer på en operation, men nu kan lave den samme på en halv time ved hjælp af kikkertkirurgi eller anden avanceret teknologi, er det med til at øge produktiviteten betydeligt. 

[graph title="Sygehusene i top" class="crb-wpthumb attachment-915-0 crb-graph-large" alt="" />

Kilde: Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse 

Det er andet år i træk, at regionerne opnår en rekordhøj stigning, og samlet er produktiviteten forbedret med over 10 pct. siden 2009. Se figur 2. Fra 2003 og frem ligger den årlige vækst i produktiviteten på 2,4 pct. i snit, viser nye tal fra Sundhedsministeriet. 

Kun i 2008 faldt produktiviteten. Og det hang sammen med konflikten på sundhedsområdet, der lammede sektoren i mange måneder og skabte en kæmpe pukkel af aflyste behandlinger. 

Røde borgmestre i front

Rundt om i landet arbejder borgmestrene hårdt på at få mere velfærd for pengene. Toppen i de tre regeringspartier – S, SF og R – deler ikke Venstres tanker om permanent nulvækst. Men ifølge kommunernes og regeringens aftale om den kommunale økonomi må serviceudgifterne ikke stige næste år. Og deres partifæller i landets største kommuner i fuld gang med at trimme velfærdsudgifterne.

Det viser Mandag Morgens gennemgang af regnskaber og budgetter for landets fire største byer, København, Aarhus, Odense og Aalborg, der alle har en socialdemokratisk ledelse.

Alle fire budgetter lever op til regeringens krav om nulvækst i de offentlige udgifter for næste år.

Det sker endda på et tidspunkt, hvor nye borgere strømmer til de store byer. Måned for måned vokser København med op mod 1.000 nye borgere, Aarhus vokser med 400 borgere, mens tilvæksten i Odense og Aalborg ligger et sted mellem 100 og 200 personer om måneden. Samlet set flytter mere end 200.000 borgere til de fire største byer i løbet af de næste 12-13 år. Se figur 3. 

Borgerne strømmer til de største byer" caption="Figur 3  

Figur 4  " align="right" image="https://www.mm.dk/wp-content/uploads/2016/02/ebc95-tka_jre_fig04_kobenhavneffektiviserer.png" image_width="0" image_full="https://www.mm.dk/wp-content/uploads/2016/01/ce8eb-tka_jre_fig04_kobenhavneffektiviserer.png | Forstør   Luk

Siden 2000 har København hentet en besparelse på én pct. om året ved at effektivisere driften.

Kilde: Danmarks Statistik, befolkningsfremskrivning 2012. [/graph]

Som Jens Blom-Hansen, professor ved Institut for Statskundskab ved Aarhus Universitet, udtrykker det:

“Der sker en historisk opbremsning i kommunernes udgifter til velfærd og service. I årti efter årti har kommunernes udgifter kunnet vokse og vokse. Nu er situationen lige omvendt, og der er ingen udsigt til, at det vender. Opbremsningen tvinger virkelig kommunerne til at tænke deres udgifter igennem og stille spørgsmålstegn ved, hvad de laver, og hvordan de udfører deres opgaver. Skal man finde en fordel ved krisen, er det, at den ryster systemerne godt og grundigt,” siger Jens Blom-Hansen.

Turnaround i hovedstaden

Selv om den landspolitiske debat om vækst eller nulvækst i de offentlige udgifter raser, er der ikke nødvendigvis nogen modsætning mellem det at være socialdemokrat og stå i spidsen for reformer, der tager udgangspunkt i nulvækst, mener overborgmester i Københavns Kommune, Frank Jensen (S).

“København har de seneste mange år effektiviseret for ca. en kvart milliard kroner årligt. Det er et meget stort beløb og en kæmpe opgave, som på den måde skal udføres år efter år. Effektiviseringerne sikrer, at vores velfærdssamfund bliver trimmet, så overflødige eller forældede rutiner eller opgaver løbende bliver fjernet. I sidste ende er det at værne om velfærdssamfundet,” siger Frank Jensen.

Jens Blom-Hansen bekræfter, at København er et eksempel på en kommune, der har formået at konsolidere sig.

[graph title="København effektiviserer" class="crb-wpthumb attachment-915-0 crb-graph-large" alt="" />

Kilde: Københavns Kommune. 

“For 15 år siden havde Københavns Kommune tunge økonomiske problemer. I dag er det en af landets mest velkonsoliderede kommuner. År for år har hårde prioriteringer vendt den tunge skude. Men for at opretholde den gunstige position må københavnerne fortsætte linjen, og der bliver bestemt ikke færre prioriteringer i de kommende år,” siger Jens Blom-Hansen. Se også figur 4.

Jagten på mere produktivitet

Det er ikke kun København, der har store udfordringer i fremtiden. I de kommende år skal alle kommunerne tune deres økonomi til et samfund, hvor væksten kun langsomt er ved at komme i gang igen. Først i 2015 begynder arbejdsløsheden ifølge de økonomiske vismænd at falde ganske svagt.

Intet tyder derfor på, at landet største kommuner slipper nemmere i de kommende år, hvor befolkningstallet stiger, og serviceudgifterne bliver holdt fast i en økonomisk skruestik af en regering, der har blikket rettet stift mod Danmarks økonomiske troværdighed.  

Hvor regeringen lægger op til, at nulvæksten i 2013 skal afløses af et vækstloft på 0,8 pct. fra 2014 til 2020, har Venstre foreslået en vækstpause i hele denne periode. Uanset den politiske farve er der dog tale om en kraftig opbremsning. I perioden 2001-2010, hvor VK var ved magten, steg de offentlige udgifter med 1,5 pct. om året.

Dybt ned i værktøjskassen

De fire kommuner bruger hele værktøjskassen til at trimme udgifterne. Fra klassiske nedskæringer og effektiviseringer til innovation af serviceydelser og de bagvedliggende processer. 

I København griber embedsmændene til en stribe forskellige redskaber, når de udarbejder det årlige effektiviseringskatalog.

“Vi øger produktiviteten og nedbringer vores omkostninger ved at sætte ind på en række områder,” siger Bjarne Winge, direktør i Københavns Kommunes økonomiforvaltning.

Et eksempel er nybyggerier. Det hurtigt stigende antal borgere indebærer, at kommunen skal bygge alt fra daginstitutioner og skoler til ældrecentre. 

“Når vi bygger nyt, vælger vi de smarteste og bedste løsninger. Når vi f.eks. bygger nye dag­institutioner, bliver det i tidssvarende bygninger, typisk i ét plan. Det gør det nemmere for personalet at passe børnene og giver en bedre udnyttelse af ressourcerne,” siger han.

Men også de eksisterende institutioner og deres rutiner er under lup. Lige nu gennemgår kommunen arbejdsrutiner for samtlige medarbejdere og luger bl.a. ud i intern kontrol. Næsten 100 interne regler står for fald i løbet af 2013. Samtidig skal der være mere fokus på kerneydelsen, så f.eks. hjemmehjælperne får mere tid til kontakt med borgerne.

Dertil kommer kommunens eget administrative apparat. De administrative udgifter falder, men er stadig, efter mere end ti års effektiviseringer, dyrere end i de andre store byer. Se figur 5.

[graph title="Københavnsk bureaukrati i top" caption="Figur 5  " align="left" image="https://www.mm.dk/wp-content/uploads/2016/02/e4d81-tka_jre_fig05_kobenhavnskbureaukratiito.png" image_width="0" image_full="https://www.mm.dk/wp-content/uploads/2016/01/3a8c8-tka_jre_fig05_kobenhavnskbureaukratiito.png" text="Embedsmændene i København er langt dyrere end i de andre store byer."]Kilde: 6-by Nøgletal 2011. [/graph]

“Vi er i gang med at indhente stordriftsfordelene nu. I dag har vi fortsat mange ens funktioner i de enkelte forvaltninger. Nu slår vi funktionerne sammen. Vi kan jo se, at de andre store byer har mindre omkostninger end os, så omkostningerne skal ned,” siger Bjarne Winge.

Innovationsløft i Odense

Mens særligt københavnerne stadig slås med et tungt bureaukrati, har alle fire kommuner blikket stift rettet mod fordelene ved digitalisering. Under overskriften innovation forventer de fire kommuner at spare trecifrede millionbeløb i 2013

Alene Odense forventer at innovation kan gøre velfærden 125 millioner kr. billigere i 2013, stigende til godt det dobbelte, 264 millioner kr. i 2016.

“Indtil nu har vi haft en opfattelse af, at velfærd var lig med mere offentlig service. Nu stiller vi spørgsmålstegn ved, om mere service nu også altid er den bedste løsning for borgerne,” siger Peter Pietras, direktør for Social- og Arbejdsmarkedsafdelingen i Odense.

Han giver et eksempel fra sin egen afdeling: Her har det hidtil været fast praksis at støtte hjemløse og andre med et botilbud, hvor man typisk samler dem i mindre grupper under supervision af socialpædagoger eller andre specialister. 

Løsningen er meget dyr. Den månedlige regning kan ende på omkring 250.000 kr. pr. beboer. “Vi kunne se, at vi i realiteten parkerede borgerne i botilbuddene. Selv om vi brugte rigtig mange penge, kunne vi meget ofte ikke spore de store fremskridt i deres liv,” siger Peter Pietras.

I stedet har hans afdeling udarbejdet en ny strategi for indsatsen, Housing First. Nu får de støtte til at blive i eget hjem og supervision i opbygningen af de netværk, der skal støtte dem i livet.

Over tre år har den nye indsats ført til en besparelse på næsten 30 pct. for hvert enkelt forløb, Pietras og hans medarbejdere sætter i gang.

“Vores indsats skal styrke borgernes muligheder for at leve deres eget liv og ikke tage initiativet fra dem. Det handler det ikke længere om “mere”, men om at udvikle en helt anden type af velfærd. Det kan øge vores produktivitet,” siger han.

  

Kilder:

"Offentlig produktion og produktivitet". Danmarks Statistik, 2012.


Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu

Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu