Dyre togbilletter afsporer den offentlige trafik

De seneste ti år er prisen på togbilletter steget markant mere end inflationen og den private lønudvikling. Det betyder færre passagerer, siger forsker. Nu skal det være slut med store prisstigninger, lover DSB’s administrerende direktør, der mener, at DSB kan køre uden statstilskud i 2030.

Hvis man i sin ungdom har prøvet interrail og togtransport på det sydeuropæiske skinnenet, elsker man Danmark og DSB. Herhjemme kører togene heldigvis relativt ofte og relativt præcist. Der er som regel siddepladser nok, få aflysninger, og systemet virker rimelig effektivt, ikke mindst i København med S-tog og metro.

Den subjektive vurdering ovenfor bekræftes af en undersøgelse fra The Boston Consulting Group, der sidste år udgav rapporten ’European Railway Performance Index’.

Rapporten sammenligner jernbanerne i de europæiske lande ud fra en række overordnede parametre som sikkerhed, punktlighed og belægningsprocent. Her kom de danske jernbaner ind på en fin andenplads blandt 25 europæiske lande, kun overgået af Schweiz. Det er en forbedring i forhold til 2015, hvor Danmark indtog tredjepladsen. Se figur 1.

Login