Eksplosion i dimittenders ledighed koster milliarder

Hver femte dimittend, der i dag færdiggør en videregående uddannelse, går direkte ud i mindst seks måneders ledighed. Det koster samfundet over 8,5 milliarder kr. i tabte skatteindtægter og velstand, viser nye tal fra AE. Selv efter 10 år i job betaler de højtuddannede for ledigheden og må trækkes med et lønefterslæb på 72.000 kr. om året i forhold til de studiekammerater, der kom i job med det samme. Jobcentrene har svigtet deres opgave, lyder det fra ekspert, der efterlyser en gennemgribende reform af hele indsatsen, hvis de nyuddannede ikke skal ende uden for arbejdsmarkedet.

8,5 milliarder kroner over de næste ti år. Så høj bliver regningen for, at andelen af højtuddannede, der vandrer direkte ud i arbejdsløshed efter studiet, er firedoblet de sidste fem år. Det viser nye beregninger fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd (AE), der offentliggøres i dag. Se tekstboks. 

Om analysen

Arbejderbevægelsens Erhvervsråd har regnet på, hvad det koster, at antallet af nyuddannede dimittender, der er ledige i seks måneder eller mere efter endt uddannelse, er vokset med 13.000 personer over de sidste fem år. AE har både kigget på omkostningerne i forhold til tabte skatteindtægter og på stigende udgifter til overførselsindkomster, men også på det velstandstab, der opstår, fordi de nyuddannede ledige får et længerevarende lønefterslæb i forhold til de studiekammerater, der gik direkte ud i et job. Hele analysen kan læses på www.ae.dk.

Siden krisen for alvor satte ind i 2008, er antallet af nyuddannede, der har gået uden arbejde i mindst seks måneder efter en videregående uddannelse, vokset med over 13.000 personer. Det svarer til, at hver femte dimittend i dag går direkte ud i ledighed. Se figur 1.

Den massive vækst i længerevarende dimittendledighed koster både samfundet og den enkelte dimittend dyrt i mange år frem. Ud over at de ekstra ledige giver samfundet tabte skatteindtægter og øgede udgifter til dagpenge og kontanthjælp, kan dimittenderne selv forvente et årligt løntab på 72.000 kr. i ti år, efter at de er kommet i arbejde.

I alt vil den ekstra dimittendledighed, der er opbygget de senere år, koste samfundet over 700 millioner kr. om året over de næste ti år i tabte skatteindtægter og velstand.

Dimittendledighed sætter ny rekord" caption="Figur 1  

Figur 2  " align="right" image="https://www.mm.dk/wp-content/uploads/2016/02/837f6-is_individuelle-konsekvenser-ny_0.png" image_width="0" image_full="https://www.mm.dk/wp-content/uploads/2016/01/b3e08-is_individuelle-konsekvenser-ny_0.png | Forstør   Luk

De ledige dimittender må selv efter 10 år finde sig i at tjene 13-17 pct. mindre end deres mere heldige studiekammerater, der hurtigt fik et job.

Note: 1 Både dagpenge og kontanthjælp , Kilde: AE. [/graph]

Enorme samfundskonsekvenser

”Når man giver folk en uddannelse, der i snit koster mellem 200.000 og 600.000 kr. alene i undervisningsudgifter, skal det ses som en investering. Man regner med, at de kommer ud og betaler skat og skaber velstand fra dag ét. Når der så, som vi har set de senere år, er stigende tendens til, at det ikke sker, bliver der udskrevet en stor ekstraregning til samfundet, og noget af uddannelsesgevinsten forsvinder,” siger senioranalytiker i AE, Mie Dalskov.

Ifølge professor i arbejdsmarkedspolitik ved Aalborg Universitet, Henning Jørgensen, skyldes udviklingen en forfejlet beskæftigelsespolitik. De kommunale jobcentre har nemlig ikke haft fokus på de veluddannede ledige de sidste ti år:

”For beskæftigelsesministeren bør det være liv eller død at få omlagt beskæftigelsesindsatsen, så den ikke kun består af traditionel aktivering med fokus på kontrol og sanktioner, men på at genoprette en tæt kontakt til arbejdsmarkedet. Hvis det ikke sker hurtigt, taber vi store generationer af veluddannede unge på gulvet,” siger Henning Jørgensen.

Stadig bagud i løn efter ti år

De seneste års lavkonjunktur er hård for de mange unge, som i de senere år er udklækket fra landets erhvervsakademier, professionshøjskoler og universiteter. Krisen ramte først det private arbejdsmarked og bredte sig siden til den offentlige sektor, der har skruet markant ned for ansættelserne. Alene fra 2010 til 2012 har de danske kommuner og regioner nedlagt 26.400 stillinger.

Dermed er grupper som nyuddannede sygeplejersker, lærere og DJØF’ere, der ikke tidligere har været i farezonen, i dag konfronteret med den højeste dimittendledighed siden 1994.

Den kedelige udvikling har ikke kun store samfundsøkonomiske konsekvenser, men klæber også til de ledige dimittender mange år frem, hvor de må finde sig i at have et markant lønefterslæb sammenlignet med deres beskæftigede studiekammerater.

Værst ser det ud for de nyuddannede akademikere, der stadig går ledige et halvt år efter endt studie. Ti år efter at de gik ud til ledighed, er deres indkomst stadig 17 pct. lavere end hos de af deres studiekammerater, der hurtigt fik job. For dimittender med en kort eller mellemlang uddannelse er lønefterslæbet på 13 pct. efter ti år. Se figur 2.

[graph title="Store omkostninger ved ledighed" class="crb-wpthumb attachment-915-0 crb-graph-large" alt="" />

Note: 1 Tabellen viser en række estimerede effekter på den enkeltes løn af mindst 26 ugers ledighed efter endt uddannelse. Estimatet bygger på data for 270.000 nyuddannede i perioden 1992-2002, Kilde: AE. 

”Det er nogle store tab, de nyuddannede ledige vil opleve. De risikerer at blive overhalet år efter år, fordi de løbende får konkurrence fra de nye kandidater, der lukkes ud, og som arbejdsgiverne hellere vil ansætte, fordi de er friske fra fad. Selv når de får et arbejde, bliver deres karrierevej ofte mere hullet. Det koster på lønnen i mindst ti år frem,” siger Mie Dalskov.

Akademikere bliver hurtigt forældede

Situationen for de ledige kandidater vil spidse til, i takt med at de videregående uddannelser i de kommende år laver rekordmange nye dimittender. Siden 2009 er optaget steget fra ca. 46.000 til knap 63.000 studerende, og kampen om jobbene bliver derfor ekstra hård de kommende år.

Det øgede optag bunder i fremskrivninger, der viser, at Danmark i 2020 kommer til at mangle 100.000 personer med en videregående uddannelse.

Det er dog en ringe trøst for de dimittender, der går ledige i dag, mener Henning Jørgensen. Mens f.eks. arbejdsløse håndværkere har relativt let ved at springe fra længere tids ledighed og ind i et job, fordi deres færdigheder ikke ændrer sig radikalt over tid, må akademikere og andre dimittender med en videnstung uddannelse se, at deres viden hurtigt forældes:

”Som ledig dimittend ved du, at der højst går et halvt eller et helt år, så kommer der et nyt kuld ud med endnu mere opdateret viden, og så ryger du bagerst i køen. Og når man først har gået ledig et år, er det meget svært at finde fodfæste på arbejdsmarkedet,” siger Henning Jørgensen.

Man skal blot kigge tilbage til slutningen af 1980’erne og starten af 1990’erne for at se, hvor galt det kan gå. Ligesom i dag skød lavkonjunktur dengang dimittendledigheden i vejret, og man fik ikke i tide reddet de højtuddannede arbejdsløse, så en stor del endte i ufaglærte job eller på førtidspension.

”Vi må for alt i verden ikke gentage den fiasko. Konsekvenserne er meget alvorlige, ikke blot for den enkelte og for kommuner og staten, der mister indtægter, men i høj grad også for vores arbejdsmarked, der om få år ikke kan få den arbejdskraft, der skal til, fordi de ledige nyuddannede ender med at falde helt ud af systemet,” siger Henning Jørgensen.

Jobcentrene har mistet kontakten til arbejdsmarkedet 

Den massive vækst i dimittendledigheden udfordrer de kommunale jobcentre. Siden VK-regeringen i 2003 besluttede, at jobcentrene skulle skærpe indsatsen for at bringe langtidsledige i arbejde, har centrene haft deres primære fokus på kontrol. Alene sidste år blev der uddelt 130.000 sanktioner til ledige, der afviste et jobtilbud eller pjækkede fra et uddannelses- eller beskæftigelsestilbud.

Men indsatsen for at kontrollere og sanktionere sker på bekostning af en tæt kontakt til arbejdsmarkedet. De sidste ti år er jobcentrene gået helt væk fra match-making og opsøgende arbejde over for potentielle arbejdsgivere. I dag skal de ledige lægge deres cv på nettet, og så er det op til arbejdsgiverne at gå på jagt i de mange profiler.

Den prioritering har, ifølge Henning Jørgensen, gjort især den private sektor meget skeptisk over for jobcentrenes indsats, og det er katastrofalt for de mange ledige dimittender, hvoraf størstedelen netop skal finde job i en privat virksomhed:

”Det er ikke i cyberspace, at man matcher en ledig arbejdskraft med en jobåbning i en virksomhed. Arbejdsgiverne vil have serveret nogle forslag og have en dialog ansigt til ansigt for at være sikre på, at jobcentret nu også kan skaffe det, de søger,” siger Henning Jørgensen.

Beskæftigelsessystemet bør professionaliseres

Han efterlyser en professionalisering af hele beskæftigelsessystemet, så jobcentrene igen kommer tæt på arbejdsmarkedet. Medarbejderne på jobcentrene skal systematisk efteruddannes, så de bliver i stand til at lave opsøgende arbejde og bliver specialiseret inden for udvalgte dele af arbejdsmarkedet.

Lande som Tyskland, Holland og Norge har inden for de seneste år lavet samme øvelse, i erkendelse af at den voksende gruppe af højtuddannede ledige kræver en anden beskæftigelsesindsats.

Regeringen har siden 2011 forenklet beskæftigelsesindsatsen og tilstræbt at gøre den mere individuel, men ledigheden er fortsat med at stige. I februar nedsatte regeringen et hurtigtarbejdende beskæftigelsesudvalg med den tidligere skatteminister Carsten Koch som formand. Udvalget, der forventes at fremlægge sin første redegørelse i løbet af efteråret, har til opgave at kulegrave den samlede beskæftigelsesindsats, herunder også jobcentrenes funktion. Hvorvidt indsatsen for opsøgende arbejde og matchmaking skal opprioriteres som led i denne indsats, står endnu ikke klart.

Det har ikke været muligt at få en kommentar fra beskæftigelsesminister Mette Frederiksen.


Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu

Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu