Ny eksportmodel giver adgang til globale miljømilliarder

En ny eksportmodel kan hjælpe små cleantech-virksomheder ud på det boomende verdensmarked for klima-, miljø- og energiløsninger. De danske virksomheder har ofte stærke nicheprodukter, men den globale efterspørgsel retter sig i stigende grad mod totalløsninger. En ny konsortiemodel, hvor flere virksomheder går sammen med én stærk partner, kan være med til at kompensere for fraværet af stærke eksportlokomotiver. For den lille sjællandske vandvirksomhed BioKube har modellen givet adgang til et indisk vandrensningsprojekt til 400 millioner kr.

Der er langt fra den lille sydsjællandske stationsby Tappernøje til den indiske megapol Mumbai. Men det lille cleantech-selskab BioKube har tilbagelagt distancen og er nu ved at foretage de første rensninger af Mithi, der løber gennem Mumbai og er en af Indiens mest forurenede floder. Og efter planen er det blot første skridt ud på det globale milliardmarked for vandrensning.

BioKube beskæftiger blot 15 ansatte og ville aldrig have haft ressourcer eller kapital til at kaste sig ud i projektet på egen hånd. Men som del af et konsortium med to andre mindre danske cleantech-virksomheder, er det nu, med bistand fra klyngeorganisationen CLEAN og finansiering fra Industriens Fond, lykkedes at afsætte dansk miljøteknologi for 400 millioner kr. til den indiske millionby.

Det har ikke været let. Opgaven er i en helt anden skala, end virksomheden er vant til. Det er markant anderledes at arbejde med en indisk myndighed end en dansk virksomhed eller kommune. Og samarbejdet med de danske konkurrenter har været nyt: Hvem har ansvar for hvad? Og hvem giver garantier for hinandens ydelser?

Login