En brændende platform, der kan rykke forbrugsvaner

Er tøjbranchen i virkeligheden i gang med at bruge klimakrisen til at skabe nye behov hos forbrugerne, som nu skal skifte garderoben ud med ’grønt’ tøj, der får dem til at føle sig mere bæredygtige?

Det er en gammel traver, men ikke desto mindre er den evigt aktuel. For det første har det altid været en vanskelig sag at få mennesker til at gå i takt og endda i samme retning. For det andet vil det faktum højst sandsynligt aldrig ændre sig. Og hvordan får man så denne umulige taktfaste gang i stand? Det gør man ved at fortælle om konsekvensen, hvis ikke det sker.

Så når virksomheder, politikere og ledere sidder og grubler over, hvordan pokker de ændrer adfærden hos forbrugere, overbeviser vælgerne om genialiteten i de politiske planer eller forklarer ansatte, hvorfor en organisatorisk lugeproces er det eneste rigtige, ja, så er der en stor sandsynlighed for, at de tyer til ’den brændende platform’. Den gamle traver.

Login