Der er penge i privatliv

Virksomheder, der forstår at kapitalisere på big data uden at smide respekten for kundernes privatliv over bord, vinder kampen om fremtidens digitale marked. Privatliv og wearables – computere, vi bærer på og i kroppen – er sammen med big data de nyeste tendenser blandt digitale forretningsmodeller. Og det er kundernes voksende skepsis mod overvågning, der driver markedet.

De bliver stadig flere: Forbrugere og borgere, som ikke længere vil finde sig i den massive digitale overvågning fra såvel virksomheder som stater. Bekymringen over at miste privatliv, blive forfulgt og diskrimineret eller blive opkrævet højere priser end naboen, fylder stadig mere.

Eric Schmidt, bestyrelsesformand for Google – virksomheden, der ved mest om os – er reelt bekymret:

“Vi skal kæmpe for vores privatliv. Ellers mister vi det,” sagde han tidligere på måneden, da han præsenterede bogen ”The New Digital Age” for alverdens digitale trendspottere på den interaktive festival SXSW i Austin. Festivalen, der er et globalt tilløbsstykke for tech-fascinerede, fokuserede i år som noget nyt på bagsiderne af den hastige teknologiske udvikling: Den skade som privatlivets fred lider i kampen om de voksende digitale markedsandele.

Login