Erhvervslivet efterlyser national vision for digitalisering

Danmark har behov for en national vision for digitalisering. Og statsminister Lars Løkke Rasmussen bør sætte sig for bordenden for at sikre, at Danmark bliver til det digitale fyrtårn, som vi har potentiale til at blive. Sådan lyder meldingen fra dansk erhvervsliv, mens vi venter på et digitalt vækstudspil fra erhvervs- og vækstminister Troels Lund Poulsen. Digitalisering kræver fokus på linje med forhenværende statsminister Anders Fogh Rasmussens vision for Danmark i en globaliseret verden. Men det kræver bred politisk forankring og vellykket samarbejde mellem det offentlige og private, lyder det fra virksomhederne. Udfordringen er for stor til, at den kan klares alene ved at indgå i en kommende vækstplan. ”Der skal mere til,” siger Peter Friis, der er direktør for Google i Norden og Benelux. ”Det her er en must-win-battle,” siger Niels Duedahl, adm. direktør for SE. Dansk Industri, Dansk Erhverv og en række af landets førende virksomheder inden for digitalisering bakker op.

Danmark skal udnytte de nye digitale landvindinger til at skabe vækst og velstand.

Sådan lød det fra en begejstret dansk erhvervs- og vækstminister, Troels Lund Poulsen, da han i januar kom hjem fra World Economic Forums topmøde i Davos. Her var det helt store tema den såkaldte fjerde industrielle revolution, og hvordan automatisering og digitalisering både fjerner job og skaber helt nye.

Troels Lund Poulsen har efterfølgende bebudet, at digitalisering vil få en central placering i den vækstplan, der kommer senere på året. Umiddelbart var tilfredsheden derfor stor fra dansk erhvervsliv. Men en rundspørge blandt en række virksomheder og erhvervsorganisationer viser nu, at selv om virksomhederne er glade for udsigten til vækstfremme via digitalisering, så er emnet så centralt, at de danske virksomheder reelt kun vil lykkes med at blive digitale fyrtårne, hvis en vækststrategi forankres i en national vision for digitalisering, som statsministeren sætter sig i spidsen for.

Login