Historien i tal

Fakta: Kinesiske elbiler fylder mest på vejene

Topfem lande med flest solgte fuldt elektriske biler årligt, tusinde

Niels Gustav Korsgaard FrederiksenMaja Carolina Kastensand

 

På ti år har Kina sat sig tungt på det voksende marked for elbiler. Mens Kina i 2012 solgte knap 10.000 fuldt elektriske køretøjer (eksklusive varevogne og lastbiler) og dermed blot lå på en tredjeplads efter USA og Japan, rundede salget i 2017 470.000 biler, mens det i 2022 nåede hele 4,4 millioner kinesiske elkøretøjer. Halsende efter Kinas ubestridte førsteplads kommer USA med 800.000 solgte fuldt elektriske personbiler i 2022. I perioden 2012 til 2022 er Kinas årlige salg af fuldt elektriske personbiler dermed vokset med hele 44.000 procent. Udviklingen har da også sat sit præg på Kinas energikapacitet, hvor den vedvarende energi i 2022 udgjorde 45 procent af landets samlede energikapacitet, mens den i 2011 kun stod for 26 procent. Kommer det til de fuldt elektriske køretøjers andel af det samlede bilsalg, er landene dog mere jævnbyrdige. I 2022 udgjorde solgte elbiler i Kina kun 19 procent af det samlede bilsalg – omtrent det samme som for både Tyskland, England og Frankrig, hvis salgsandele alle lød mellem 13 og 18 procent. Omvendt udgjorde salget af fuldt elektriske personbiler i USA kun seks procent af det samlede bilsalg.

Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu