Fører kompetenceudvikling til bedre bundlinje?

Verden over fokuserer virksomhedsledere på at udvikle deres medarbejdere gennem uddannelses- og læringssprogrammer, men de mangler viden om, hvorvidt programmerne reelt har værdi.

Det viser en global undersøgelse lavet af konsulentvirksomheden McKinsey, hvor mere end 1.400 virksomhedsledere deltog. Her påpeger lederne, at netop udvikling af virksomhedernes organisatoriske kapacitet gennem uddannelse og læring er en strategisk topprioritet, men en stor del af virksomhedslederne påpeger samtidig, at de står over for en udfordring, hvad angår at kunne dokumentere den reelle økonomiske værdi af de kapacitetsopbyggende programmer.

[graph title="Svært at måle effekt af kompetenceudvikling" caption="Figur 1  " align="right" image="https://www.mm.dk/wp-content/uploads/2016/01/aae11-virksomhedsledere-savner-metoder-til-at-mule-effekten-af-ansattes-kompetenceudvikli.png" image_width="0" image_full="https://www.mm.dk/wp-content/uploads/2016/01/703ff-virksomhedsledere-savner-metoder-til-at-mule-effekten-af-ansattes-kompetenceudvikli.png" text="Selvom efteruddannelse er en strategisk topprioritet i mange virksomheder, har knap hver anden leder svært ved at koble ansattes kompetenceudvikling med den overordnede forretningsstrategi.  "]Kilde: “Do your training efforts drive performance”, McKinsey Quarterly, marts 2015 [/graph]

Undersøgelsen viser, at 25 pct. af de adspurgte vurderer deres virksomheds evne til opbygning af lærings- og uddannelsesprogrammer som ”meget effektiv”, mens mere end halvdelen vurderer, at deres virksomhed ”i nogen grad” er effektiv. Men når det kommer til at måle selve værdien af lærings- og uddannelsesprogrammerne, er virksomhedslederne skeptiske. Hver tredje adspurgte virksomhedsleder svarer således, at de mangler brugbare metoder til at måle den økonomiske effekt af uddannelsesprogrammerne. Dertil oplever næsten halvdelen store udfordringer med at koble en vision for læringsprogrammerne sammen med deres samlede forretningsstrategi. Se figur 1.

Undersøgelsen viser endvidere, at knap 20 pct. af virksomhederne ikke har forsøgt at måle effekten af uddannelses- og læringsprogrammer, og at kun 13 pct. har forsøgt at kvantificere programmernes konkrete økonomiske afkast.

Fælles ejerskab mellem HR og forretning baner vejen

Blandt de adspurgte er en mindre gruppe virksomhedsledere, som arbejder aktivt med at måle værdien af deres uddannelsesinvesteringer. Undersøgelsen viser, at godt hver sjette virksomhedsleder har kapacitetsopbygning på toptre-listen over virksomhedens strategiske prioriteringer, og de vurderer, at netop deres brug af læringsprogrammer er ”meget effektiv”, hvad angår forbedring af virksomhedens resultater.

Denne gruppe virksomhedsledere er dem, der i størst udstrækning anvender kvalitative og kvantitative målinger til at vurdere effekten af ??programmerne, og som samtidig har fokus på at skabe fælles ejerskab for læring og uddannelse mellem HR-afdeling og virksomhedens forretningsenheder. McKinsey-undersøgelsen viser, at den slags fælles ejerskab bedst opnås gennem en række forskellige strukturer som f.eks. deciderede virksomhedsakademier, hvor både HR- og forretningsafdelingerne er med i udviklingen af uddannelsesforløb eller læringsprogrammer. Og hvor de ansvarlige for programmerne efterfølgende rapporterer deres resultater både til virksomhedens HR-afdeling og forretningsenheder.

Kilde: Do your training efforts drive performance?”, McKinsey Quarterly, marts 2015.


Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu




Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu