Ønsker til fremtidens sundhedsvæsen

Hvad kan vi gøre for at forbedre sundhedsvæsenet? Mandag Morgen vejrer stemningen på Folkemødet.
Andreas Bay-Larsen

Fokus på patientens behov, mere deling af data og bedre ledelse er på ønskesedlen, når sundhedsvæsenet debatteres på Folkemødet.

Det fortæller projektchef i Mandag Morgen Innovation, Iben Berg Hougaard.

Hun var med blandt tilhørerne, da Trygfonden fredag præsenterede centrale pointer fra rapporten ”Sundhedsvæsenet – ifølge danskerne”, som Mandag Morgen har udarbejdet i samarbejde med fonden.

”Der er bred enighed om, at der er behov for, at patienter bliver mere centrale i sundhedsvæsenet og at der bliver lyttet til deres konkrete behov,” siger Iben Berg Hougaard om den efterfølgende debat, hvor blandt andre direktør for Bornholms Hospital, Niels Reichstein Larsen, og formand for Region Hovedstaden, Sophie Hæstorp Andersen, deltog.


Bornholms Hospital byder netop på et eksempel på nytænkning, som sætter patienten i centrum.

”Jeg hæftede mig ved, at på Bornholms Hospital bliver der nu stuegang, hvor man selv booker tid og som godt kan være om aftenen,” siger Iben Berg Hougaard.

Forældet struktur

Iben Berg Hougaards indtryk er, at der hersker et generelt ønske om at revidere de grundlæggende strukturer, det danske sundhedsvæsen bygger på.

”Mange siger i debatterne, at sundhedsvæsenet er indrettet efter behov, der var for 30 år siden, og ikke har ændret grundlæggende struktur siden,” siger hun.

Derfor skal man passe på, at man ikke sidder fast i en tankegang, som ikke længere er tidssvarende, når man videreudvikler systemet, hvilket også blev påpeget af formand for Lægeforeningen, Andreas Rudkjøbing, ved en debat afholdt torsdag af Danske Regioner.


Ét område, hvor der lader til at være bred enighed om behovet for en opdatering, er brugen af data.


”Der blev brudt ud i klapsalver, da der blev opfordret til mere deling af data og viden i sundhedvæsenet. Det er en af de største barrierer for, at sundhedsvæsenet kan hænge bedre sammen, at informationen i dag ikke går på tværs,” siger Iben Berg Hougaard.

Kvalitet og ledelse

Camilla Hersom, formand for Danske Patienter, slog ved samme debat fast, at kvalitet for patienterne er, at deres behandling ikke bliver en hyldevare, og at de bliver aktiveret i forløbet.


”Det handler om at se patienter som nogen, der har ønsker og holdninger, og som selv kan nogle ting. Nogle skal have en større model og nogle skal have en mindre model. Hvis der ikke kommer flere ressourcer, så handler det om hvordan vi fordeler de ressourcer, der er. Derfor skal patienter måske ikke nødvendigvis tilbydes præcist den samme behandling, så det ikke bliver one size fits all," siger Iben Berg Hougaard.

Spørgsmålet om kvalitet kom også op ved fredagens debat, hvor Jakob Kjellberg, sundhedsøkonom i KORA, opfordrede til mindre fokus på økonomisk incitamentstyring.


”Han pointerede, at økonomiske incitamenter kun er en del af styringen af sundhedsvæsenet. En afgørende del af omstillingen ligger i ledelse og stillingtagen til, hvad kvalitetet i sundhedsvæsenet egentlig er,” siger Iben Berg Hougaard.

Se flere opdateringer fra Iben Berg Hougaard her:



Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu




Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu