Frankrig og Tyskland viser tænder over for EU's fodslæbere

De politiske ledere i Tyskland og Frankrig gider ikke at høre mere vrøvl fra skeptiske EU-lande, som både vil spare på unionens budget og samtidig have større værdi ud af samarbejdet. Frankrig advarer nordeuropæere mod ideologisk skyttegravskrig mellem nord og syd.

Claus Kragh

Det er crunch time i EU.

Efter næsten halvandets års politisk timeout på grund af valg i først Frankrig og siden i Tyskland står de to europæiske kernelande klar med de mest pro-europæiske topledere, de to lande nogensinde har kunnet mønstre. Men samtidig er hele det europæiske værdigrundlag under voldsomt pres både udefra og indefra, og på samme tid markerer en lang række EU-lande – heriblandt Danmark – modvilje mod de ambitiøse fransk-tyske reformplaner.

Derfor vil EU’s tre mest magtfulde nationale politikere, Tysklands kansler, Tysklands finansminister og Frankrigs præsident, allerede sætte deres partnere i de øvrige 25 EU-lande under pres ved denne uges topmøde i Bruxelles. Det gør man klogt i at forberede sig på i mindre, Europa-skeptiske og spareivrige lande i Nordeuropa og i større direkte Bruxelles-fjendtlige lande som eksempelvis Polen og Ungarn.

Olaf Scholz, Tysklands nye socialdemokratiske finansminister, betonede vigtigheden af EU meget kraftigt, da han efter sin tiltræden i sidste uge udtalte, at den forestående reform af eurozonen er Tysklands ’vigtigste nationale anliggende’ i de kommende år. Tysklands vigtigste nationale politiske udfordring ligger altså ikke i Tyskland, men i Europa.

Samme dag understregede landets nye udenrigsminister Heiko Maas under et besøg i Paris, at Tyskland ’nu er klar til at gribe præsident Macrons fremstrakte hånd’. Og Angela Merkel, der nu er i sin fjerde periode som kansler, har givet udtryk for det samme.

EU har travlt – her er de vigtigste personer og dagsordner

Lederne af de 28 EU-lande, som mødes i Bruxelles torsdag og fredag, har travlt med at få håndteret de mange store sager på unionens dagsorden, inden EU-systemet om mindre end et år går i valgkampmode forud for Europa-Parlamentsvalget i maj 2019.

EU’s ledere – de nationale og dem i Bruxelles – skal ikke alene stadfæste løbende politikudvikling inden for eksempelvis digitalisering og energi. De skal også forholde sig til mere politisk betændte sager som migration, reform af eurozonen, handelspolitik og Brexit.

 

10 nøglepersoner i EU’s politiske spil

Fem ’nationale’ nøglepersoner:

Tysklands konservative kansler, Angela Merkel, og hendes socialdemokratiske finansminister, Olaf Scholz, er sammen med Frankrigs præsident, Emmanuel Macron, der kalder sig radikal centrist, de toneangivende nationale politikere i det politiske spil i EU. Donald Tusk er som formand for Det Europæiske Råd manden med ansvaret for, at regeringerne i alle 27 EU-lande høres. Den moderat konservative polak har den danske generalsekretær, Jeppe Tranholm, som sin øverste og helt centrale embedsmand.

 

Fem ’europæiske’ nøglepersoner:

EU-Kommissionens formand, Jean-Claude Juncker, der er socialkonservativ luxemburger, er den centrale figur i de europæiske institutioner. Hans højre hånd, den tyske embedsmand Martin Selmayr, har netop fået posten som generalsekretær i Kommissionen. Følgende tre EU-kommissærer har nøgleroller i de kommende reformplaner: Valdis Dombrovskis, næstformand, lettisk liberalkonservativ, har ansvaret for euroen, EU’s trepartsdialog og den finansielle sektor. Den franske socialdemokrat Pierre Moscovici har ansvaret for økonomi og skat, tæt på Macron. Margrethe Vestager er som konkurrencekommissær central i regulering af den digitale økonomi, for så vidt angår konkurrence og ulovlige skatterabatter.

 

Donald Tusk fremlagde i efteråret 2017 sin Leaders Agenda for møderne i Det Europæiske Råd frem til sommeren 2019.

Ved topmøderne i oktober, november og december 2017 og februar 2018 har man debatteret følgende emner og truffet en række beslutninger: Migration, beskyttelse af EU’s ydre grænser plus fælles udenrigspolitik relateret til migration. Europæisk forsvarssamarbejde, PESCO (Permanent Structured Cooperation), forberedelser til euroreform. Man har også diskuteret transnationale lister ved EP-valget og udvekslet synspunkter i forhold til det kommende syvårsbudget 2020-2027.

 

Her er Leaders Agenda for de kommende møder:

22. og 23. marts: Strategier for det indre marked, herunder Brexit. Handelspolitik, militær handelspolitik, frihandelsaftaler, screening af investeringer (læs kinesiske opkøb i Europa). Orienterende debat om klima og energi. Beslutninger vedr. digitalisering: e-handel, copyright, beskatning. Forskning og udvikling – nødvendige skridt til sikring af global konkurrenceevne.

17. maj: Topmøde i Sofia med landene på det vestlige Balkan. Om det europæiske perspektiv for landene i regionen, evt. beslutninger vedr. principper for EU’s interne og eksterne politikker i relation til migration.

28. og 29. juni: Ved dette topmøde i Bruxelles skal der træffes konkrete beslutninger om reform af samarbejdet i eurozonen. Om hvordan Europa-Parlamentet skal se ud efter Brexit. Om videre samarbejde i den fælles forsvarspolitik. Og om migration. Evaluering af fremskridt vedr. Leaders Agenda.

September 2018: Uformelt topmøde i Wien om intern sikkerhed, kontrol af ydre grænser, regler for udveksling af oplysninger, operationelt samarbejde, kriminalitet i cyberspace og forebyggelse af radikalisering.

18. og 19. oktober: Opfølgning på det uformelle møde i Wien vedr. intern sikkerhed. Migration. Handelspolitik. EU’s rolle i verdenshandlen.

13. og 14. december: Fremskridt vedr. det fælles syvårsbudget. Brexit.

21. og 22. marts 2019: Forårstopmøde om økonomi og euroreform.

9. maj 2019: Uformelt topmøde i Sibiu, Rumænien. Forberedelse af EU’s strategiske dagsorden for 2019-2024.

20. og 21. juni: Udnævnelser til EU’s topposter. Det syvårige budget. Strategisk dagsorden 2019-2024.

Kilde: Det Europæiske Råd.

I de øvrige EU-lande er der derimod udbredt skepsis over for, hvor langt Tyskland og Frankrig vil trække EU i retning af yderlige politisk og økonomisk integration. Det gjorde Danmarks og syv andre nordeuropæiske landes finansministre opmærksom på, da de i forrige uge offentliggjorde et åbent brev med deres kollektive syn på, hvordan eurozonen og EU’s fælles budget bør se ud i fremtiden.

Brevet fra Kristian Jensen og hans kolleger i Estland, Finland, Irland, Holland, Letland, Litauen og Sverige opremsede en række ønsker og politiske prioriteter i forhold til de kommende reformer. Det blev i medier over hele Europa udlagt som en klar melding til Tyskland om ikke at kaste sig i armene på Frankrig og de andre sydeuropæiske lande, der ønsker større økonomisk solidaritet i eurozonen. Hvis danskerne og de andre medunderskrivere har forestillet sig, at denne udmelding blev anset for at være relativt uskyldig, kan de godt tro om igen.

Vrede mod brevskrivere

Brevet har vakt en voldsom vrede på allerhøjeste niveau i Frankrig, hvor præsident Emmanuel Macron er i gang med et hæsblæsende reformprogram, der har til formål at sanere Frankrigs offentlige finanser, alt imens man forsøger at understøtte ny vækst med skattelettelser til erhvervslivet finansieret af offentlige besparelser. Stærkest er den franske utilfredshed kommet til udtryk hos nationalbankdirektøren i Paris, François Villeroy de Galhau, der også sidder i Den Europæiske Centralbanks ledelse.

”Vi kan ikke spilde mere tid på teoretiske debatter,” sagde Villeroy de Galhau, som samtidig bad om, at man nu stopper den ’ideologiske skyttegravskrig’ mellem nordeuropæiske EU-lande og de øvrige EU-lande. ”Disse diskussioner skaber en steril opdeling mellem Nordeuropa og Sydeuropa,” sagde han videre og tilføjede, at eurozonen har brug for, at man i fællesskab holder orden i de enkelte landes offentlige finanser men også, at man udviser den kollektive risikovilje, der er nødvendig for, at man kan trække hele eurozonen op på et tilfredsstillende beskæftigelsesniveau.

En højtstående fransk kilde kalder det over for Mandag Morgen ’trist, meget trist’, at de nordlige EU-lande med deres brev efter fransk opfattelse forsøger at torpedere de planer, som der er udsigt til enighed om mellem Frankrig og Tyskland.

På tysk side er man beklemt over udmeldingen fra de nordlige EU- og eurolande, der har Holland som det økonomisk stærkeste og mest kritiske medlem i kredsen. Derfor er det næppe tilfældigt, at Tysklands finansminister Scholz i sidste uge fandt tid til at mødes med sin hollandske kollega, Wopke Hoekstra, inden han senere rejste til Paris. Angela Merkel sagde for sin del i sidste uge, at Tyskland ikke ønsker øget fælles finanspolitisk ansvarlighed i eurozonen, hvis ikke ’konkurrenceevnen følger med’.

Denne sidste tilføjelse er ifølge tyske medier ny og en bevægelse i retning mod Macron og de sydeuropæiske eurolande. Men Merkel har ikke uddybet, hvad hun mener med dette. Under alle omstændigheder har den nye tyske regering meddelt, at man er klar til at øge sit bidrag til EU’s fælles budget.

Det korte af det lange er, at Frankrig og Tyskland – både på grund af striden med de nordeuropæiske lande og på grund af den sene tyske regeringsdannelse – har opgivet at præsentere et fælles forslag til eurozonereformerne ved topmødet i denne uge. Men der er næppe tvivl om, at denne helt centrale strid mellem Frankrig og Tyskland på den ene side og de rige nordeuropæiske lande på den anden vil være med til at cementere de to stormagters pro-europæiske sammenhold på stort set alle andre politikområder.

Samarbejde med Storbritannien

Mens der er mange forskellige holdninger til reformerne i eurozonen, er der til gengæld fodslag mellem Tyskland, Frankrig og Storbritannien, når det gælder relationerne til Rusland. Således var både Tyskland og Frankrig medunderskrivere på en fælles erklæring sammen med den amerikanske regering, hvori man fordømmer Rusland for det giftattentat, som en tidligere russisk spion forleden blev udsat for i Storbritannien.

Denne støtte til Storbritannien er bemærkelsesværdig på et tidspunkt, hvor der udestår svære forhandlinger mellem Bruxelles og London om det fremtidige handelsmæssige forhold, når Brexit i foråret 2019 bliver en realitet. Samtidig viser det aktuelle fodslag mellem Bruxelles og London i forhold til beskatning af den digitale økonomi, at EU og Storbritannien også i fremtiden vil være nære partnere trods den forestående skilsmisse. Storbritannien vil være et meget stort og helt særligt tredjeland for de øvrige EU-lande.

Selv om ugens EU-topmøde ikke skal forholde til et fransk-tysk euroforslag, bliver der rigeligt andet at se til. Digitalisering og reformerne af den fælles energi- og klimapolitik er to områder, der har afgørende betydning for EU-landenes konkurrenceevne, og det samme er tilfældet med temaet ’screening af investeringer’. Det handler om, at man i Tyskland, Frankrig og en række andre EU-lande er bekymrede over de mange kinesiske virksomhedsopkøb inden for strategiske high tech-industrier. Her er det givet, at EU-landene fremover vil få mulighed for at optræde mere protektionistisk.

På det handelspolitiske områder vil EU-lederne tale om den amerikanske præsident Donald Trumps trusler om at pålægge stål og aluminium straftold i USA, hvis ikke europæerne fjerner told på amerikanske biler og en række andre varer. Formanden for Det Europæiske Råd, Donald Tusk, appellerede i sidste uge til, at EU og USA sætter sig sammen og forhandler om deres handelspolitiske uoverensstemmelser.

”Make trade, not war,” lød den kække opfordringer fra Donald Tusk med slet skjult henvisning til 60’ernes amerikanske protestbevægelser mod krigen i Vietnam.

Polen og Ungarn bekymrer

Den tidligere polske premierminister er manden, som har indført den såkaldte ’Leaders Agenda’ for topmøderne i EU. ’Leaders Agenda’ sikrer i kraft af langtidsplanlægning, at topmøderne er bedre koordinerede, tematisk set mere sammenhængende og derfor ideelt set mere beslutningseffektive, end det tidligere har været tilfældet. Behovet for bedre planlægning og større sammenhæng blev for alvor klart, efter at først flygtninge- og migrantkrisen i 2015 og siden Brexit-beslutningen i 2016 havde kastet EU-samarbejdet ud i alvorlige kriser, som truede hele det europæiske samarbejdes sammenhængskraft.

I foråret 2018 kan det konstateres, at EU som helhed og landene hver for sig i økonomisk forstand har det væsentligt bedre end tidligere. Samtidig har briternes mange problemer i relation til Brexit så at sige vaccineret politikere i andre EU-lande mod at lege med tanken om at forlade EU.

Omvendt er der en stadigt voksende bekymring i en række af de gamle EU-lande over, at lande som Polen og Ungarn igen og igen udfordrer samarbejdet med indenrigspolitiske reformer, der undergraver retsstaten og de borgerlige frihedsrettigheder i landene. De polske initiativer har fået EU-Kommissionen til at indklage Polen for EU-Domstolen, men samtidig er der en klar erkendelse i alle de andre EU-hovedstæder af, at det politisk set er et meget farligt projekt at gå rettens vej i forsøget på at tvinge nationale regeringer til at omgøre politikker, der i de opsætsige medlemslandene opfattes som værende af værdipolitisk karakter og derfor streng national kompetence.

Det paradoksale er, at mens regeringerne i de to store lande – Tyskland og Frankrig – er af den klare overbevisning, at deres lande med henholdsvis 83 og 67 millioner indbyggere er for små til i fremtiden at kunne klare sig over for store globale spillere som Kina, Indien, Rusland og USA, så har de mindre EU-lande mere travlt med at sikre sig, at EU-samarbejdet bliver billigere, smallere og som en naturlig følge heraf mindre ambitiøst på den globale scene.

Angela Merkel og Emmanuel Macron får rigeligt at se til – både ved ugens topmøde og i de kommende år.

 


Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu




Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu