Højhastighedstog giver miljøgevinst for milliarder men udfordrer SAS

En hurtig togforbindelse, der forbinder de skandinaviske hovedstæder i Sverige, Norge og Danmark med Tysklands næststørste by, Hamborg, vil få passagerer på nuværende skandinaviske flyruter til at strømme over til toget. Det vil være en kæmpegevinst for miljøet, men en stor udfordring for SAS og ikke mindst lufthavnen, der står til at miste 100.000 passagerer om året.

Et højhastighedstog, der forbinder den skandinaviske halvø med Tyskland via Øresundsforbindelsen og den kommende faste forbindelse over Femern Bælt, vil være en gevinst for miljøet. Til gengæld vil det udfordre Københavns Lufthavn, og i særlig grad det kriseramte flyselskab SAS, der står for at blive udkonkurreret af hurtigtogene på flere af sine mange korte ruteflyvninger i Nordeuropa.

Det viser en ny rapport fra det økonomiske konsulenthus Copenhagen Economics. Rapporten er Region Hovedstadens indspil i debatten om et nordeuropæisk højhastighedstognet.

Copenhagen Economics har regnet på konsekvenserne for lufttrafikken ved etablering af en højhastighedsforbindelse, der forbinder de skandinaviske hovedstæder i Sverige, Norge og Danmark med Tysklands næststørste by, Hamborg. Konklusionen er, at et hurtigtog mellem disse byer vil kunne reducere antallet af passagerer på nuværende interskandinaviske og sydtyske flyvninger til og fra Københavns Lufthavn med op mod 800.000 passagerer årligt. Til gengæld vil bedre transportforbindelser i regionen forøge oplandet til lufthavnens øvrige flyvninger med op mod 700.000 passagerer.

Login