Harald Børsting: Flyt luftfartsindustrien ud af Danmark

Andreas Baumann

Hvad bliver konsekvensen, hvis Ryanair får lov at flyve fra København uden at indgå dansk overenskomst?

”Hvis vi først begynder at lukke øjnene for dårlige løn- og arbejdsvilkår, havner vi i en situation, hvor nogle lønmodtagere må acceptere fuldstændig uacceptable job. Så har den danske model svigtet, og på sigt kan det ende med, at politikerne må gribe ind og regulere arbejdsmarkedet. Men det er et ekstremt hypotetisk spørgsmål. Ryanair kommer ikke til at flyve uden dansk overenskomst. Det giver vi dem ikke lov til”.

Ryanair har gjort det klart, at de ikke indgår aftaler med fagforeninger. De indgår aftaler direkte med deres ansatte, og lønnen er så lav, som den er, fordi selskabet ellers ikke kan konkurrere internationalt. Er det ikke et rimeligt argument?

”Der er mange eksempler på virksomheder og hele brancher, som ikke kan eksistere under de vilkår, der gælder i Danmark. Tag f.eks. tekstilindustrien. Den er eroderet. Tag værftsindustrien. Den er der stort set intet tilbage af. Det har ikke kunnet betale sig at drive tekstil- og værftsindustri i Danmark. Nogle industrier kan ikke drives så effektivt, at det kan betale sig at have produktion i Danmark, og så må de flytte. Måske er luftfartsindustrien en af dem. Ikke at vi mener, at der behøves være nogen modsætning mellem billige flybilletter og overenskomst. Men hvis man ikke kan drive konkurrencedygtig luftfartsvirksomhed under danske vilkår i Danmark, så må man flytte sin virksomhed ud af landet”.

Vi må acceptere, at Danmark ikke nødvendigvis kan have en luftfartsindustri?

”Ja. Flybranchen adskiller sig ikke fra alle mulige andre brancher. Hvis man ikke kan skabe en tilstrækkelig stærk forretning til at betale de lønninger, der er nødvendige for at leve i det danske samfund, så må man finde et andet sted at drive sin forretning fra”.

Og den konsekvens er du klar til at tage ansvaret for?

”Ja”.                       

Hvis Ryanair flytter basen ud af landet, så de flyver til København i stedet for fra København, så går lufthavnen glip af de arbejdspladser, der ville blive skabt, hvis Ryanair havde base i København. Kan du forsvare, at den faglige kamp kommer til at koste job, som ellers ville være gået til fagbevægelsens medlemmer?

”Ja. Princippet er vigtigere. Vi må ikke acceptere, at et selskab underminerer danske vilkår. Og det bliver meget begrænset, hvor mange arbejdspladser Danmark mister, for der vil stadig være et marked for at flyve med danskere og flyve folk til Danmark”.

Men det hjælper ikke de ansatte på Ryanairs fly, at de flyver til København i stedet for fra København. Så skubber I i virkeligheden ikke problemet ud af landet i stedet for at løse det?

”Den danske fagbevægelses opgave er ikke at sikre, at virksomheder bliver i Danmark, men at sikre, at virksomheder betaler dansk løn og tilbyder danske vilkår, hvis de er i Danmark. Ellers må de rykke ud af landet”. 


Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu




Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu