Hvad betyder det at være en modig leder?

LEDELSE Mod er ikke en dyd i sig selv. Det er noget, vi kun kan vurdere værdien af, når det sættes i kontekst af en konkret udfordring. Blandt ledere antager modet typisk to forskellige former: mod til at udvise sårbarhed og mod til at tage autoriteten på sig, skriver erhvervspsykolog Lotte Lüscher.

Af Lotte Lüscher
Partner, Clavis Erhvervspsykologi

Mod – midtpunktet mellem frygt på den ene side og dumdristighed på den anden. Mod er ikke at handle uden frygt, men snarere at handle på trods af frygt. 

Mod som dyd kan spores tilbage til Platon, hvor det var en af de fire kardinaldyder sammen med visdom, retfærdighed og selvbeherskelse. Dyder, som i øvrigt optræder i samklang. For eksempel er retfærdighed som dyd ikke noget værd uden menneskets mod til at sætte den igennem.

I den løbende debat om god ledelse fylder menneskelige egenskaber som karisma, personlighed og ikke mindst mod mere og mere i ledelseslitteraturen. Som erhvervspsykolog oplever jeg i samtaler med ledere, at særligt to typer af mod kommer i spil: Mod til at vise sig ufuldkommen og mod til at tage autoriteten på sig.

At være en ufuldkommen leder

Modet til at tage autoriteten på sig vikler sig på paradoksal vis sammen med modet til vise sig ufuldkommen og menneskelig

Lotte Lüscher

Mange ledere har svært ved at finde mod til at fremstå ufuldkomne, menneskelige og fejlbarlige. Til at sætte sig selv i spil som en leder, der ikke har svarene på alt, give slip på illusionen om fuld kontrol og lade medarbejderne deltage i beslutningsprocesser.

Forskeren og forfatteren Brene Brown har gennem mange år undersøgt lederes evne til at gøre sig sårbare ved at slippe forestillingen om, at de skal være alvidende autoriteter, der sidder alene for bordenden og har svar på alt, har kontrol over udfaldet af deres beslutninger og kan stå på mål for organisationen – helt uden at dele tvivl og tanker med medarbejderne.

Brown advokerer for, at der i nutidens organisationer kaldes på ledere, som har modet til at involvere medarbejderne, slippe kontrollen, begå fejl og til at turde lytte til andre. Og til at synliggøre sig selv og de personlige (ikke nødvendigvis private) problematikker, der rører sig i deres lederskab. Kort sagt er modet til at gøre sig sårbar en væsentlig egenskab hos ledere i organisationer med en høj grad af komplekse, uigennemskuelige datamængder, informationer og modstridende krav. 

Risikoen for ledere, der træder ud af deres selvbeskyttelse og viser sig sårbare og menneskelige, er at især autoriteten sættes i spil. Kan jeg stadig gøre mig fortjent til at være en del af fællesskabet? Vil medarbejderne acceptere mig, hvis jeg viser, at jeg ikke har fuld kontrol?

Ledere, som deler tvivlen og de ufærdige refleksioner med medarbejderne vil dog oftest opdage, at hvor de tvivler, lytter, udviser empati, forståelse og ægte nysgerrighed, vil de blive mødt med gensidig anerkendelse, sympati og gode samarbejdende bidrag fra medarbejdernes side.

I mine samtaler med ledere, undersøger jeg ofte, i hvilke kontekster deres mod skal mobiliseres, hvis de skal udvikle sig i lederskabet. En leder sagde for eksempel: ”Jeg har intet problem med mod; Jeg kan sagtens håndtere, at der er stor modstand og skal nok få folk til at gå i den rigtige retning. Jeg har bare nogle medarbejdere, der ikke giver mig opbakning. Med tiden skal de nu nok følge med.”

Denne leder udfordrede jeg til at komme næste gang og fortælle mig, hvilke spørgsmål og gode tanker medarbejderne havde gjort sig om den forandring, de stod overfor. Jeg ville have lederen til at forholde sig ’uærbødigt’ overfor sine egne tanker, og over for medarbejderne stå ved, at han ikke havde alle svarene selv. Lederen erkendte, at ledelse ikke handler ikke om at være uden tvivl, men om at bruge tvivlen aktivt til at undersøge, hvilken form lederskabet skal antage i relation til organisationens behov.

Det bør tilføjes, at hvis man som leder træder for meget ind i en ligeværdig relation med medarbejderne og stiller sig samme sted som dem, kan man også opleve en afvisning og en manglende respekt. Når lederen udviser modet til at gøre sig sårbar gennem menneskelighed og inviterer til en relation, der er bundet op på ligeværdighed, empati og gensidig forståelse, risikerer man, det bliver fejlfortolket, og at medarbejderne tror, at lederen ”abdicerer”.

Det er en hårfin balance mellem at vise sig sårbar og blive opfattet som svag og skrøbelig. Ingen ønsker sig en leder, som ikke kan holde til presset.

At tage autoriteten på sig

Lederskabet kalder også ofte på modets modsatte udtryk, nemlig der hvor lederen skal træde i karakter. I samtaler med ledere hører jeg ofte formuleringer som: ”Jeg er jo ikke typen, der bliver enevældig. Jeg tror på, at vi kommer længst med dialog” eller: ”Jeg er nok typen, der bedriver værdibaseret ledelse – og så skal jeg jo ikke være den, der bestemmer.” 

At tage autoriteten på sig er forbundet med frygten for at træde ud af fællesskabet og stå alene, som man jo gør, når man træffer en beslutning. Hvad nu, hvis de ikke vil følge mig? Eller hvis jeg bliver væltet, fordi de ikke vil give mig følgeskab? Har jeg viden, indsigt og dømmekraft nok til at kunne stå distancen, sætte foden ned og vise vejen? Og hvad nu hvis jeg får en dårlig ledermåling næste gang?

Her skal lederen være afklaret med til tider at stå alene. Det er, når lederen skal udvise handlekraft, at modet til at tage autoriteten på sig skal mobiliseres. 

En del ledere, jeg har samtaler med, har faktisk modet til at vise sig sårbare, hvorimod de er langt mere tøvende med at tage autoriteten på sig. Et eksempel er en leder, som jeg talte med om forandringer og hendes rolle i dem. Hun stod overfor en større ændring i arbejdsgange hen imod digitalisering af arbejdet.

Hun havde afholdt en række dialogseminarer om, hvordan medarbejderne kunne se for sig, at de skulle komme i gang. Nogle medarbejdere var med på den, mens andre ikke ville og ikke oplevede at kunne finde tiden til at ændre i arbejdsgangene. De mange uensartede takter betød, at nogle af medarbejderne var utålmodige, mens andre var frustrerede over selve digitaliseringstendensen.

Denne leder skulle have et lille skub i ryggen for at mobilisere modet til at stille krav og turde stå fast, trods modstand og medarbejdernes tøven. Hun øvede sig i at tage autoriteten på sig og stille krav om tempo og form.

Modet til at træde ud af socialiteten og stå alene med ansvar for sin beslutning er for mange ledere en kæmpe udfordring. Autoriteten kan for eksempel udfordres af toneangivende stemmer blandt medarbejderne, som ikke føler sig hørt. Medarbejdere vil muligvis opleve, at de ikke får deres vilje og måske ligefrem synes, at processen med involvering var ’pseudo’, at beslutningerne var truffet på forhånd, osv.

Læs også

Når lederen således drager en grænse og sætter en retning, udstilles også sårbarheden; lederen skal kunne stå stærkt og potentielt alene. En ledelsesposition, hvorfra det er muligt at kunne afvises – og måske endda vejes og findes for let. 

Modet til at tage autoriteten på sig vikler sig på paradoksal vis sammen med modet til vise sig ufuldkommen og menneskelig. I marts måned, hvor samfundet lukkede ned omkring corona pandemien, sagde Mette Frederiksen: ”Kommer vi til at begå fejl? Ja det gør vi. Kommer vi til at lære henad vejen og måtte gøre tingene om? Sikkert også!”

Her tog statsministeren autoriteten på sig – og fremstod samtidig fejlbarlig.

Lederens accept af at stå adskilt fra medarbejderne og tage autoriteten på sig er endda en forudsætning for også at kunne forbinde sig og vise sig sårbar og forbundet til medarbejderne. En leder som i frygt for at blive upopulær altid orienterer sig efter, hvad der giver accept og popularitet og ikke magter at stå alene i svære beslutninger, kan paradoksalt nok ende med at stå endnu mere alene.

Brug din tvivl konstruktivt

I arbejdet med mod er tvivlen en uundgåelig følgesvend. Tvivlen er en budbringer om det til tider ubehagelige faktum, at der er flere veje at gå, adskillige muligheder at realisere, og at svaret er hverken simpelt eller endegyldigt.

Det er vigtigt at bemærke, at mens tvivl kan være ubehageligt – for det er tvivl – er det ikke ensbetydende med, at den er uhensigtsmæssig, forkert eller unyttig. Det gode er desværre ikke altid i harmonisk parløb med det behagelige. At mobilisere sit mod er derfor også at bruge sin tvivl til at spørge sig selv:

  • Hvad kalder situationen på ledelsesmæssigt? Skal jeg skrue op for autoriteten, eller skal jeg øve mig i at dele uklarheden og dialogens ligeværdighed?
  • Hvad har jeg selv på spil – hvor bliver jeg udfordret og løber en risiko?
  • Hvilken type mod kræver det af mig?
  • Hvor henter jeg styrke, ro og overskud til at turde det, som situationen kalder på?

Gennem sparring, tvivl og refleksion kan lederen komme i kontakt med, hvilken form for mod der kaldes på i en konkret situation. Men grundlæggende handler mod om at tage livtag med sin egen tvivl og tøven, så lederskabet hverken ender som fejt og frygtbaseret – eller som overilet og frygtløst.

Uanset om lederen skal slippe eller tage autoriteten, så kræver det mod. Lederen gør sig sårbar og alene i begge situationer. Det vigtige er at finde ud af, hvad situationen kræver. Mod er en kardinaldyd, som først antager en konkret form, når lederen kender sine egne udfordringer, mærker uroen ved en bestemt ledelsesform, og konfronterer sin egen frygt. 

Lotte Lüscher er ledelsesrådgiver i Clavis Erhvervspsykologi og forfatter til en række bøger og artikler om ledelse.

Relateret litteratur
Brene Brown: ‘Dare to lead’, Ebury Publishing, 2018.
Lotte Lüscher: ’Lederen mellem tvivl og handlekraft’, Psykologisk forlag, 2018.
Michael Stenskjær Christensen: ’Den samlede dyd: kardinaldyder i arkaisk og klassisk tid’, Museum Tusculum, 2016.

---

Indlægget er alene udtryk for skribentens egen holdning.


Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu

Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu