Inddragelse af patienter udfordrer lægers faglighed

På Rigshospitalets Finsencentret har man brugt tre år på at arbejde systematisk med at inddrage patienter. Men trods det erklærede mål er patienterne stadig ikke i centrum, viser evaluering. Når patienten og ikke bare sygdommen kommer i centrum, udfordrer det selvforståelsen hos en del af medarbejderne.

Politikere med sundhedsminister Sophie Løhde og formanden for Danske Regioner, Bent Hansen, i spidsen siger igen og igen, at patienten skal sættes i centrum for behandlingen på et sygehus. Men efter mere end tre års forsøg med systematisk inddragelse af patienter på Rigshospitalets Finsencentret ved læger, sygeplejersker og ledelse, at der kan være langt fra de pæne ord til praksis.

En evaluering af projektet viser, at Finsencentrets mere end 900 medarbejdere – i bedste fald – er midt i den omlægning af organisation og arbejdsrutiner, der skal til, før patienten for alvor kommer i centrum for al behandling. Men inddragelse af patienter er endnu ”ikke en del af Finsencentrets DNA”, som det hedder i evalueringen, der er udført af Enhed for Evaluering og Brugerinddragelse i Region Hovedstaden og offentliggøres i dag.[graph title="Flere tilfredse patienter, men ..." align="right" image="https://www.mm.dk/wp-content/uploads/2016/06/JRE_Fig01_Flere-tilfredse-patienter-men.png" image_full="https://www.mm.dk/wp-content/uploads/2016/06/JRE_Fig01_Flere-tilfredse-patienter-men.png" caption="Figur 1" text="Tre års arbejde med at sætte patienterne i centrum har øget patienternes tilfredshed på 1 af de 6 områder omfattet af målsætningen." ]Kilde: Evaluering af Systematisk Patientinddragelse på Finsencentret 2013 – 2015 (2016).[/graph]

Den viser, at der trods det erklærede mål om at sætte patienten i centrum, ikke er sket fremgang, hvad angår de for patienterne helt nære spørgsmål, der er omfattet af projektets målsætning. Se figur 1.

Login