Innovation er den nye elites dna

Mandag Morgens undersøgelse af Danmarks innovative klasse tegner konturerne af en enorm og mangfoldig  innovationskraft. Passion og evnen til nytænkning er dominerende gener i den innovative klasses dna, men samtidig er gruppen mangfoldig på tværs af erhvervsliv, kultur og forskning. Profilen af Danmarks innovative klasse matcher godt med de fem egenskaber, der ifølge international innovationsforskning findes i dna’en hos vor tids største innovatører såsom Amazons stifter, Jeff Bezos, og Skype-stifteren, Niklas Zennström.

Marianne Kristensen Schacht

Danmarks innovative klasse er både broget og mangfoldig – den blomstrer på tværs af de traditionelle skel mellem privat og offentlig, og den tæller såvel den selvstændige kulturentreprenør som forskeren og erhvervslederen. Men en stor portion af dem deler visse dominerende karaktertræk: 85 pct. betegnes af deres netværk som nytænkende, 66 pct. opfattes som passionerede, og 51 pct. får prædikatet progressivt tænkende. Se illustration.

Den innovative klasses DNA" caption=" 

Figur 1  " align="right" image="https://www.mm.dk/wp-content/uploads/2016/02/ff0b3-sadan-ser-en-innovator-ud.png" image_width="0" image_full="https://www.mm.dk/wp-content/uploads/2016/01/8e764-sadan-ser-en-innovator-ud.png | Forstør   Luk

Den innovative klasse er veluddannet. Mange arbejder i den private sektor eller inden for uddannelsesområdet.

Det viser en gennemgang af de i alt 3.575 innovative danskere, som er blevet nomineret i Mandag Morgens kortlægning af Danmarks innovative klasse over de seneste måneder. Se tekstboks nedenfor.

Lidt under halvdelen af de nominerede har oplyst deres køn, stilling, branche, virksomhed etc. Og de afslører, at Danmarks mest innovative mennesker blomstrer frem i alle sektorer og brancher: De findes på universiteterne, i Dansk Røde Kors, hos Novo Nordisk, i kulturen og fra vækstlaget af iværksættere. 7 ud af 10 er mænd, og 6 ud af 10 arbejder i det private erhvervsliv. Men mange innovatører findes også blandt kvinder med egen virksomhed inden for kultur eller med lederposter inden for sundhedssektoren. Og rigtig mange af de mest innovative danskere arbejder som forskere og specialister eller er ansat som chefer i det offentlige.

Mandag Morgen har mødt tre nominerede danskere, som hver især tegner sig for typiske profiler på den innovative klasse. Læs om Kulturentreprenøren, Forskeren og Erhvervslederen.

Geografisk set samler halvdelen af de innovative danskere i kortlægningen sig i hovedstaden. Knap hver femte er fra det midtjyske, og lidt færre bor på Sjælland uden for København og på øerne. Se figur 1.

Langt mellem the lonely riders

Kigger man nærmere på de innovative bedrifter, som de nominerede står bag, tegner der sig et klart billede af en stærk netværker, der skaber konkret forandring.

Det gælder serieiværksætteren Nikolaj Opstrup, der bl.a. har været med til at udvikle medieplatformene Infopaq, Newspaq og MediaWatch. Og Bo Fristed, der var den drivende kraft i udviklingen af bibliotekernes e-bogsplatform eReolen.dk. Eller ildsjælen Tommy Olsen, der er leder af Det Grønne Hus i Køge, som er et videnscenter for bæredygtige løsninger, hvor private og offentlige kan få rådgivning om miljøhensyn – eller bare prøve en elcykel.

Sådan har vi gjort

De seneste måneder har Mandag Morgen opfordret danskerne til at være med til at kortlægge Danmarks innovative klasse. I alt har vi modtaget 5.703 nomineringer, som fordeler sig på 3.575 personer.

De nominerede er igen blevet opfordret til at nominere andre innovative personer i deres netværk.

Alle nomineringer har skullet motiveres med en innovativ bedrift, og de nominerede har efterfølgende kunnet beskrive sig selv med oplysninger om bl.a. køn, uddannelse, branche og fag  samt hvor i landet de bor. Den opfordring har godt 1.600 personer fulgt.

Netop den enorme mangfoldighed af konkrete innovative forandringer viser, at Danmarks innovative klasse ikke er en personkreds af lonely riders, der kun udfolder deres innovationskraft inden for deres egne samfundssiloer. Og de udgør heller ikke en særlig heldig art med unikke medfødte innovatørgener.

En stærk evne til at netværke og skabe i samspil med andre er egenskaber, som dominerer den innovative klasse i Mandag Morgens kortlægning, og det matcher godt med den profil, som internationale eksperter tegner af innovatørens dna.

De tre professorer Jeffrey H. Dyer fra BYU Mariott School, Hal B. Gregersen fra INSEAD og Clayton M. Christensen fra Harvard Business School har analyseret personprofilerne bag nogle af de største innovationer i nyere tid. Blandt dem var innovative kapaciteter som Amazons stifter Jeff Bezos, Michael Dell fra Dell Computers, Peter Thiel fra PayPal og Skypes Niklas Zennström.

I bogen ”The Innovator’s DNA” udpeger de fem egenskaber, som disse mennesker alle er særligt godt kørende på:

  • Netværkende. De har større og bredere berøringsflade end de fleste og kan derfor teste ideer og få input fra flere med forskellige indgangsvinkler.
  • Associerende. De er bedre til at forene emner, der tilsyneladende ikke har krydsflader.
  • Udfordrende. De er mere spørgende og undrer sig især over ”hvorfor”, ”hvorfor ikke” og ”hvad nu hvis”.
  • Observerende. De bruger mere tid end andre på at observere potentielle kunder og samarbejdspartnere og opsøger aktivt mange forskellige typer mennesker, som de observerer.
  • Eksperimenterende. De lader det ikke blive ved tanken, men forsøger igen og igen at omsætte ideen til konkret forandring. Når det ikke lykkes, prøver de igen – uden at betragte det som et nederlag.
[graph title="Profil af den innovative klasse" class="crb-wpthumb attachment-915-0 crb-graph-large" alt="" />

Kilde: Mandag Morgens kortlægning af den innovative klasse, efteråret 2013. 

Generelt bruger de mest succesrige innovatører dobbelt så meget tid som andre mennesker på at dyrke netop de fem discipliner. Egenskaberne er ikke medfødte, men kan trænes og udvikles, understreger eksperterne.

Innovatørerne netværker ikke, som andre ofte gør det, for at få adgang til ressourcer, sælge sig selv og deres virksomhed eller fremme deres karriere. De netværker for at udvide og udfordre deres egen vidensbase.

Innovatørens netværksarbejde handler om at opsøge mennesker med andre vinkler og ideer end innovatørens egne – gerne fra andre lande, så helt andre måder at tænke og leve på kommer i spil.

Evnen til at associere og skabe forbindelser mellem emner, der tilsyneladende ingen relationer har, styrkes f.eks. gennem at udbygge det lager af personlige erfaringer, som skaber associationer. Hjernen lagrer ikke ordet teater efter forbogstavet t, men efter de associationer, som det enkelte menneske har omkring ordet, f.eks. et konkret teater, en billetkø eller nervøsitet fra en gammel skolekomedie.

Ifølge de tre professorer kan man træne nye forbindelser og associationer ved hele tiden at udsætte sin hjerne for så meget forskellig viden og erfaring, at der hele tiden dannes nye forbindelser og brudflader mellem ting, der ellers ikke er forbundne. Jo flere indgangsvinkler, den enkelte har til et emne, desto større bliver personens fundament for innovation.

Innovation

Innovation betyder ifølge OECD’s Oslo-manual, at man implementerer et nyt eller markant bedre produkt, en vare eller tjeneste. Innovationen kan også bestå af en ny eller helt anderledes og bedre proces, en ny metode eller en ny type markedsføring.

Innovationer kommer, når man har bevidste planer og aktiviteter, der retter sig mod forbedringer af produkter, processer, salg og markedsføring eller organisering.

Innovationer kan komme fra ny viden og teknologi. De kan også opstå i kombinationer af eksisterende viden og teknologier.

Innovation kan opdeles i fire grupper: produkter, processer, markedsføring og organisatoriske innovationer.

Kilde: OECD

Elsker at lave rav i den

Den tredje egenskab, som innovatørerne udmærker sig ved, er evnen til at stille spørgsmål og udfordre det velkendte. Som Hewlett-Packards topchef, Meg Whitman, udtrykker det, får innovatørerne et kick ud af at lave rav i det eksisterende. De kan ikke udstå status quo. Derfor tænker de meget på, hvordan de kan forandre verden, mens de spørger: ”Hvad vil der ske, hvis vi gør sådan her?”. Meg Whitman er tidligere topchef i eBay og har bl.a. arbejdet tæt sammen med eBays stifter og innovatører fra PayPal og Skype.

Mange innovatører kan huske det helt konkrete spørgsmål, de stillede, dengang de fik ideen til deres nye forretning. Michael Dell fra Dell Computers, undrede sig f.eks. over, at en computer kunne koste fem gange så meget som computerens samlede dele.

Frem for at stille spørgsmål, der kan føre til små forbedringer, stiller innovatørerne spørgsmål til helt fundamentalt accepterede antagelser.

Signalement af Danmarks innovative klasse

De 3.575 nominerede i Mandag Morgens kortlægning af det innovative Danmark har alle fået en person-
karakteristik af deres nominator ud fra følgende træk:

  • Overpræsterende: Har leveret resultater over længere tid, som er markant højere end gennemsnittet i sin sektor, branche etc.
  • Progressivt tænkende: Ser muligheder i enhver risiko, og ikke omvendt.
  • Netværkende: Er indstillet på at dele viden og påtage sig ansvaret som rollemodel.
  • Udfordrende: Har evne, mod og vilje til at udfor-dre det eksisterende og ikke bøje sig for janteloven.
  • Sultne: Lader sig ikke stille tilfreds med opnåede resultater, men har appetit på at gå videre.
  • Risikovillige: Er ikke bange for at fejle og tabe, men ser det som led i en lære- og udviklingsproces.
  • Bæredygtige: Forstår de værdier, der skaber et bæredygtigt, sammenhængende samfund, og praktiserer dem, f.eks. i form af virksomhed med socialt ansvar.
  • Passionerede: Har en mission, og skaber begejst-ring og engagement omkring sine ideer og præstationer.
  • Nytænkende: Har overskud og lyst til løbende at tænke nyt og forfra.
  • Kommunikerende: Bruger passionen til bredt at kommunikere holdninger og resultater.

Se også illustrationen i starten af artiklen.

Den fjerde egenskab, som fylder mere hos de største innovatører end hos os andre, er deres evne til at observere og hele tiden have øje for de små detaljer om kunders og samarbejdspartneres adfærd. Inderen Ratan Tata så, hvordan en familie på fire stablede sig selv og familiens bagage op på en scooter. Det gav ham ideen til at lave verdens billigste bil. I 2009 lancerede Tata Gruppen bilen Tata Nano, der er modulproduceret og derfor kan holde en pris lige under 14.000 kr., som kan konkurrere med den indiske families scooter.

Innovatørernes femte egenskab er deres evne til at omsætte fejl til nyttige erfaringer.

”Jeg har ikke fejlet. Jeg har bare fundet 10.000 måder, der ikke virker,” som en af alle tiders største innovatører, opfinderen Thomas Edison, sagde. 

Innovatører omsætter deres observationer, deres associationer og deres spørgsmål til konkrete forandringer. Nogle ender blindt, og andre slår igennem. Det er en vigtig del af processen, at man tør tage risikoen – og når det ikke lykkes, er det vigtigt, at man kan se det som en del af sin læreproces.

Professorerne konkluderer, at de største innovatører udmærker sig på netop disse fem egenskaber af to grunde: fordi de vil forandre det eksisterende, og fordi de gerne tager risici, for at den forandring skal ske. Ofte har de en mission om forandring som Amazons Jeff Bezos, der vil lave historie, Apples Steve Jobs, der ville ”put a ding in the universe”, eller den ene af de to Skype-stiftere, Niklas Zennström, der vil gøre verden til et bedre sted.

Med et højere formål for øje bliver det lettere at tage risici og lave fejl. Det giver mod til at innovere, konkluderer professorerne.

1700-tallets gale videnskabsmand anno 2013

Praktikere og eksperter herhjemme mener også, at de mennesker, der igen og igen skaber forandring og innoverer, deler dna. Men de tegner ikke samme dna-kort som forfatterne til ”The Innovator’s DNA”.

Mads Thimmer, der er administrerende direktør for og medstifter af Innovation Lab, beskriver de mest innovative som fandenivoldske mennesker. Han er altså enig, så langt som at mange innovatører har det til fælles, at de nægter at acceptere eksisterende systemer og orden. De har hele tiden trang til at udfordre og konstruere alternativer. For nogle er trangen nærmest destruktiv, fordi de vil bryde den gængse måde at skabe værdi på, mener han.

Med den rette leder kan alle innovere

Glem alt om et særligt innovatør-dna hos dine medarbejdere, og tag i stedet et ledelsesansvar for at fremdyrke innovationen i virksomheden, lyder rådet fra en af landets førende innovationseksperter.

 Uden ledelse ingen innovation. For uden de rette rammer for innovativ udfoldelse, så opstår ingen innovative løsninger i en virksomhed.

Det mener Lotte Darsø, der er lektor i innovation ved Institut for Uddannelse og Pædagogik på Danmarks Pædagogiske Universitet, og som er en af Danmarks førende på feltet. Hun har bl.a. fået erhvervsforskerprisen for sin forskning i de tidlige innovationsprocesser i Novo Nordisk og har fungeret som innovationscoach for Novozymes. Begge virksomheder hører til de mest innovationsafhængige i erhvervslivet.

I sin bog ”Innovationspædagogik – kunsten at fremelske innovationskompetencer” skelner hun mellem to typer af kompetencer, der skal til for at skabe innovation. Den ene kalder hun for socioinnovativ kompetence. Den handler om, at der er ledere, der formår at skabe de rammer omkring et team, som giver en atmosfære af tillid og tryghed. Netop tillid og tryghed er ifølge Lotte Darsø forudsætningen for, at kolleger sammen tør arbejde sig ud over kanten, hvor innovationen opstår.

”Der er tale om en ny form for faciliterende ledelse, så man leder folk til at få deres ideer frem og til at få de indfald, de kun kommer med, når de er trygge,” siger Lotte Darsø. For når mennesker føler sig godt tilpas, opstår der det, hun kalder for mulighedsrummet, hvor innovation kan opstå.

Den anden egenskab kalder Lotte Darsø for den intrainnovative kompetence. Det betyder, at den enkelte i teamet bliver bevidst om, at innovation opstår, når forskelligheder mødes i et rum, hvor der trygt kan udveksles viden og – ikke mindst – ikke-viden.

Innovation anno 2013 er altså ikke en disciplin for enkeltpersoner, understreger hun.

”I dag er verden så kompleks, at ingen kan opfinde noget alene. Innovation opstår altid i samarbejde, hvor et team med forskellige kompetencer bringer medlemmernes viden i spil. Både det, de ved, og – endnu vigtigere – det, de ikke ved,” siger hun.

Ifølge Lotte Darsø er det derfor farligt, hvis profilen af den innovative klasse bliver for ensartet.
”Derfor er det også svært for virksomheder og organisationer at innovere, når medarbejderne bliver for ens, og kulturen betyder, at man gør tingene på samme måde,” advarer hun.

Men lykkes det at sikre både en tryg atmosfære og et team af ægte forskelligheder, så behøver virksomhedens medarbejdere ikke have specielt krøllede professorhjerner eller besidde et særligt innovatør-dna, for at innovation kan opstå, mener hun.

”Alle kan innovere. Der skal bare metoder og ledelse til. Alle bør derfor udvikle innovationskompetencer. Heldigvis er man begyndt at have politisk opmærksomhed på, at det kommer ind allerede i folkeskolen,” siger Lotte Darsø.

Men de er ret sjældent gode til at netværke, lyder Mads Thimmers erfaring.

Sammen med Innovations Labs medstifter Preben Mejer er han selv nomineret i Mandag Morgens kortlægning af Danmarks innovative klasse. Og selv om over halvdelen af de nominerede betegnes som ”netværkende”, er Mads Thimmer skeptisk over for, om undersøgelsens metode, hvor man nominerer folk i sit netværk, formår at fange de sande innovatører eller de mest radikale, som han kalder dem. For de er ikke netværksmennesker, mener Mads Thimmer.

”Netværk udmærker sig ved venskabelige forbindelser. Men de sande innovatører er ikke crowd-pleasers. De har ikke tilpasset sig et netværk og er derfor svære at indfange,” siger han.

Han sammenligner den ægte innovatørs mindset med 1700- og 1800-tallets gale videnskabsmand, der var blind for konsekvenserne af sine eksperimenter.

Et andet gennemgående træk ved innovatørerne er ifølge Mads Thimmer, at de evner at se mønstre, hvor andre kun ser løse enkeltdele. Og så er de – modsat nytænkere – i stand til at få deres ideer omsat til konkrete forandringer.

Det sker dog kun, hvis innovatøren både kan innovere og netværke. Og da Mads Thimmer mener, at de to egenskaber ofte er modsatrettede, synes han, det er mest korrekt at pege på to forskellige profiler, der i dag skaber værdi. Innovatøren er den ene. Netværkeren er den anden. Og netværkeren er den, der eksekverer på de ideer og nyskabelser, som innovatøren kommer frem med.

”I de fleste virksomheder er det innovatøren, der starter, og netværkeren, der skalerer op og får driften på plads. Til sidst kommer administratoren ind og tager over,” siger Mads Thimmer om de personlighedstyper, der i dag ofte indgår i opskriften på at skabe en succesfuld virksomhed.

Hverdagsinnovatøren og den radikale innovatør

Selv om innovatøren oftest markerer sig som skaber af nye virksomheder eller løsninger i erhvervslivet, så har også den offentlige sektor stor fokus på at få flere medarbejdere og ledere til at innovere.

Herfra vrimler det også med gode eksempler på innovative mennesker og bedrifter i Mandag Morgens undersøgelse. Helene Bækmark, direktør i Ældre- og Handicapforvaltningen i Odense Kommune, er f.eks. nomineret for sin innovation af ældreplejen, som flytter hjemmehjælpernes fokus fra passiv service til at gøre de ældre selvhjulpne. Og Lucia Velasco er nomineret for sit arbejde med at få mere entreprenørskab i undervisningen på landets universiteter.

Henrik W. Bendix er leder af MidtLab, der har speciale i at hjælpe innovation på vej i Region Midtjylland og den offentlige sektor i øvrigt. Han peger på, at der både er radikale innovatører og hverdagsinnovatører. Begge typer er der efter hans vurdering behov for flere af.

Sådan leder du dig til innovation

  • Sørg for, at alle har et fælles sprog om innovation i form af begreber, modeller, metaforer, billeder eller historier.
  • Skærm dine innovative team imod forstyrrelser og for mange opgaver. Deltagere i en innovationsproces skal af med andre opgaver.
  • En innovativ kultur kan fremmes ved at invitere kunstnere ind i organisationen som artists-in-residence for en periode. Det kan inspirere eller provokere til skæve vinkler på kendte emner.
  • Sørg for at formulere ”lækre” problemer. Udformningen af et problem kan tænde deltagerne, så de får lyst til at løse det.
  • Sørg for at udfordre deltagerne ved at give dem ”kreative benspænd”.
  • Følg innovationsprocessen tæt, og vis interesse og giv støtte.

Kilde: Lotte Darsø.

Og hverdagsinnovatørerne kan vi godt opdyrke flere af, mener Henrik W. Bendix.

”Innovation handler om risikovillighed og eksperimenter. Ofte rimer det ikke på de krav, vi stiller til f.eks. sundhedssektoren og folkeskolen. Men her er så meget talent, at det er muligt inden for rammerne at gøre meget mere, end vi ser i dag,” siger han.

Et godt eksempel er ifølge Henrik W. Bendix Innovationshospitalet i Region Midtjylland.

Umiddelbart virker det uforeneligt at bringe mere risikovillighed og eksperimenter ind på et hospital, hvor procedurer og sikkerhed kan betyde forskellen mellem liv og død. Men hospitalet i Horsens havde en brændende platform som lukningstruet mindre hospital i udkanten af regionen. Og den platform brugte ledelsen til at sætte fokus på innovation. I dag er der ifølge lederen af MidtLab betydeligt flere innovatører pr. tusind medarbejdere på hospitalet i Horsens end mange andre steder.


Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu

Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu