Iværksætterkløften begynder i folkeskolen

Trods fremskridt de sidste fire år undervises hovedparten af de danske skoleelever stadig ikke i entreprenørskab. Og indsatsen svinger markant fra kommune til kommune, viser en ny kortlægning fra Fonden for entreprenørskab. For de elever, der i dag går i folkekolen, vil evnen til at tænke innovativt og selvstændigt blive afgørende for, hvor godt de kommer til at klare sig på fremtidens arbejdsmarked. Samtidig kan nye undervisningsformer, der sætter fokus på entreprenørielle kompetencer, forbedre inklusionen i folkeskolen og styrke det lokale erhvervsmiljø. Mandag Morgen har netop præsenteret en case-samling med 16 vidt forskellige eksempler på, hvordan indsatsen kan gribes an på den enkelte skole. 

Det er vigtigt at have det rigtige postnummer, hvis man ønsker, at ens barn får gode forudsætninger for at blive iværksætter. Bor man i f.eks. Tårnby, Gentofte eller Silkeborg, er der nemlig meget større chance for, at den lokale grundskole underviser i entreprenørskab, end hvis kommunen hedder Favrskov eller Varde.

Det viser en ny kortlægning fra Fonden for Entreprenørskab, der har undersøgt, hvordan landets 2.020 folkeskoler, friskoler, privatskoler og efterskoler inddrager entreprenørskab i undervisningen. 

Kortlægningen tegner et broget billede af indsatsen i landets 98 kommuner. Mens en række kommuner i Midtjylland og Københavnsområdet har gjort entreprenørskab til et strategisk satsningsområde for den kommunale skolepolitik, halter det gevaldigt med at få sat entreprenørskab på skoleskemaet i mange af de nordjyske, syddanske og sjællandske kommuner. Se figur 1. 

Login