København kan blive crowdsourcingens hovedstad

København kan blive Europas crowdsourcing-hovedstad med optimale betingelser for at udvikle nye produkter, finansiere dem og finde innovative løsninger på samfundets problemer ved at distribuere udfordringerne til internettets masser.

Det mener arrangørerne bag den internationale konference Crowdsourcing Week, som i sidste uge blev afholdt på IT-Universitetet i København med besøg af en lang række eksperter i alle facetter af internettets crowdøkonomi.

"Jeg tror, København har potentiale til at blive Europas crowdhovedstad. Byen er allerede højsæde for offentlig innovation, kreativitet og bæredygtig byudvikling. Og så er byen for andet år i træk blevet kåret som Europas mest innovative by af Fast Company,” siger Epi Ludvik Nekaj med henvisning til det amerikanske magasins årlige rangliste, der igen i år hylder København som den smarteste by på kontinentet.

[graph title="Crowdøkonomien" caption="Figur 2  " align="right" image="https://www.mm.dk/wp-content/uploads/2016/01/634ed-an_fig01_crowdsourci.png" image_width="0" image_full="https://www.mm.dk/wp-content/uploads/2016/01/a3782-an_fig01_crowdsourci.png" text="Crowdøkonomien er et dynamisk økosystem af produktive mennesker, der sammen deltager og samarbejder via en internetplatform. Formålet er at løse udfordringer på en hurtigere, billigere og mere effektiv måde. Wikipedia, Kickstarter, Airbnb og Uber er alle eksempler på platforme, som udnytter værdien i crowden."]Kilde: Epi Ludvik Nekaj, 2014, Crowdsourcingweek.com. [/graph]

Nekaj er CEO og grundlægger af det halvandet år gamle initiativ Crowdsourcing Week, der turnerer verden rundt for at diskutere mulighederne i internettets deleøkonomi, som de seneste par år især har vakt opsigt gennem delingsplatforme som Airbnb og Uber, der har udfordret henholdsvis hotelbranchen og alverdens taxichauffører på deres levebrød ved at lade internettets crowd klare opgaverne bedre og billigere.

Det handler om at se mulighederne ved internettet i stedet for at frygte det nye, siger Epi Ludvik Nekaj. Med det udgangspunkt definerer han crowdøkonomien som et dynamisk økosystem af produktive mennesker, der sammen deltager på en internetplatform med det formål at opnå gensidigt fordelagtige mål. Se figur 1.

Det kan være at deles om et lift til lufthavnen, hvilket Uber har gjort nemt med sin app. At overnatte i en privat lejlighed på en udenlandsrejse, hvilket Airbnb har udbredt til hele verden. Eller at rejse penge til et kreativt projekt gennem crowdfundingplatformen Kickstarter.

Godt nok kommer hverken Airbnb, Uber eller Kickstarter fra Danmark – alle tre virksomheder er startet i USA – men der er et potentiale for danskerne, fordi det danske samfund er baseret på værdier, der er vigtige for at få crowdøkonomien til at fungerer, forklarer Epi Ludvik Nekaj.

”Udover at der er en af verdens højeste andele af internetbrugere i verden, så har danskerne en enormt høj grad af tillid til andre mennesker og en meget veludviklet forståelse for værdien af at dele,” siger han og nævner både Christiania, bycyklerne og den udbredte brug af Airbnb som eksempler på, at København er parat til at udnytte mulighederne i crowdøkonomien.

Han bakkes op af canadiske Sean Moffitt, direktør for brandingbureauet Wikibrands, der rådgiver virksomheder om brugerdrevet innovation og markedsføring.

”København har længe været på min liste over byer, jeg bare skal besøge,” sagde han som start på sit oplæg på konferencen i sidste uge, mens han præsenterede den ene rangliste efter den anden om alt fra tillid og lykke til innovation, som danskerne topper.

Alt det er med til at skabe rammebetingelserne for, at København kan være katalysator for crowdsourcing.

”En bys kreativitet er en funktion af tillid, tolerance og talent,” forklarer han og siger, at mulighederne for København derfor er store.

Enkelte barrierer

Også Kickstarter, der siden sin oprettelse i 2009 har kanaliseret over 1 milliarder dollar til forskellige kreative projekter, har fået øjnene op for Danmark og de andre skandinaviske lande. Virksomheden har netop åbnet lokale afdelinger i både Danmark, Sverige og Norge.

”Skandinavien huser nogle af verdens mest kreative mennesker, og vi er glade for at byde dem velkommen til Kickstarteruniverset,” sagde virksomhedens CEO Yancey Strickler op til offentliggørelsen af nyheden i sidste måned.

En barriere står dog i vejen for, at det næste Airbnb bliver udtænkt i Danmark. For der mangler generelt iværksætterånd og appetit på at tjene penge på internettets muligheder i Danmark, siger konferencearrangøren bag Crowdsourcing Week.

”Jeg tror stadig, at ?der er et stykke vej, før København kan blive en rollemodel i crowdøkonomien. For når det gælder om at udnytte mulighederne og bruge dem kommercielt, så mangler der noget hos danskerne.  Der kunne København nok lære noget af andre byer, som Bruxelles og London, hvor iværksætterånden er mere veludviklet,” siger Epi Ludvik Nekaj.

”Den rette tankegang i befolkningen er der allerede. Så det er bare et spørgsmål om at aktivere denne tankegang. Så kan gevinsterne være enorme,” siger han.

Forrige artikel Statens kostkampagner rammer ved siden af Næste artikel Sustainia Award: Bæredygtige løsninger bliver mainstream