Kommuner tager ikke “kunderne” med på råd

Mens kommunerne selv giver deres hjemmesider topkarakter, er borgerne i næsten halvdelen af kommunerne ikke overbeviste. “For meget kancellisprog,”  siger digitaliseringschef i frontløber-kommunen Roskilde. For indviklede, erkender andre. Men det er gæt, for  kommunerne inddrager ikke deres borgere i udviklingen af ny digital service. Og så får de i hvert fald ikke flyttet det massive flertal af borgerne til de digitale tjenester foreløbig, siger eksperterne.

Bit for bit udbygger kommunerne den digitale service til borgerne. En stor gruppe kommuner giver sig selv topkarakter for deres hjemmesider og herunder sidernes tilgængelighed for deres borgere. Spørger man deres borgerne, er de langt mere forbeholdne Se figur 1.

Bekymrende, lyder det fra eksperter og analytikere, der stiller spørgsmålet, om kommunerne kan levere digitale tjenesteydelser, der er så gode, at 80 pct. af al kommunikation mellem borgere og kommuner foregår digitalt om bare tre år. Det et nemlig det mål, kommunerne netop har forpligtet sig til i økonomiaftalen med finansminister Bjarne Corydon.

“Den store afstand mellem kommunernes og borgernes vurdering fortæller mig, at det kan blive svært at nå op på målet med de 80 pct.,” siger Kim Normann Andersen, der er professor i statskundskab ved Aalborg Universitet.

Login