Kriserne skal drive verden til ny vækst

300 skarpe hjerner samles i disse uger i kreative løsningslaboratorier på 5 kontinenter for sammen at finde nye muligheder i klodens tyngende kriser. De udgør The Global Opportunity Network, som er skabt i samarbejde mellem en af verdens førende virksomheder inden for risikoanalyse, milliardkoncernen DNV GL, og Mandag Morgen. Filosofien bag det nye netværk er, at klodens kriser er dynamoer for fremtidens vækst.

Hvorfor er de finansielle markeder så vilde med medicinalkoncernen Novo Nordisk og elbilproducenten Tesla? Det er de, fordi begge selskabers forretningsmodel går ud på at levere produkter, der bidrager til at løse nogle af menneskehedens største udfordringer: det hastigt stigende antal sukkersygepatienter og den accelererende globale opvarmning.

Novo Nordisk og Tesla har således begge evnet at se de forretningsmuligheder, der ligger i at bidrage til at håndtere alvorlige kriser. Netop denne filosofi om at forvandle kriser til muligheder er kernen i projektet Global Opportunity Network, som i sidste uge blev skudt i gang i Johannesburg i Sydafrika. Siden følger workshops i endnu syv byer på i alt fem kontinenter: San Francisco, Sao Paolo, Shanghai, Mumbai, London, Oslo og Abu Dhabi. Her vil erhvervsledere, offentlige ledere, akademikere og brede samfundsorganisationer udvikle den globale dialog, der skal gøre verdens alvorlige kriser til nye forretningsmuligheder.

Global Opportunity Network er skabt i et samarbejde mellem den globale norske virksomhed DNV GL og Mandag Morgen. Erfaringerne fra de otte workshops rundt i verden vil blive samlet i en Global Opportunity Report, der offentliggøres i januar 2015.

Login