Lidet bæredygtige biobrændstoffer spiller hovedrolle i omstillingen af transporten

GRØN OMSTILLING Politikere og erhvervsliv har set sig varme på biobrændstoffer som et svar på transportsektorens klimakvaler. Men en lang række eksperter advarer mod at betragte biobrændstoffer som en storskala klimaløsning og efterlyser mere målrettet regulering.

Biobrændstoffer er fra flere sider udråbt til at spille en absolut nøglerolle i den grønne omstilling – særligt når det kommer til transportsektoren. Regeringen har i sit landbrugsudspil, som kom i forrige uge, meldt ud, at den vil afsætte 222 millioner kroner til forskning og udvikling af nye teknologier, der kan omdanne restprodukter fra landbruget til brændstof og biokul. Luftfarten efterlyser krav om iblanding af biobrændstoffer i flybrændstof. USA’s præsident, Joe Biden, vil have amerikanske biler til at køre på soja. Benzinkæderne OK og Circle K reklamerer i dag bredt med, at der er 10 procent bioethanol i deres benzin.

Men dette fokus kan hurtigt gå hen at blive en blindgyde for klimaomstillingen, mener en lang række eksperter og grønne organisationer. De advarer skarpt mod at satse for stort på biobrændstoffer som en bæredygtig energiløsning. Det skyldes, at en stor del af det biobrændstof, vi i dag bruger, er baseret på afgrøder som soja, palmeolie, raps og solsikkeolie, hvor klimagevinsten enten bliver meget lille eller decideret forsvinder. 




Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu