Lobbyboom har ændret EU’s magtbalance

De sidste 5-10 års udvikling har fundamentalt ændret magtspillet i Bruxelles. Østudvidelsen og EU-Parlamentets stigende magt har kostet de traditionelle branchelobbyister indflydelse. Samtidig er antallet af lobbyister fra bl.a. USA og Asien eksploderet, i takt med at EU-lovgivningen får større direkte konsekvenser for globale industriinteresser. Stadig flere store virksomheder satser på en flerstrenget strategi, hvor de kombinerer den traditionelle brancherepræsentation med selvstændig tilstedeværelse og tilkøbsydelser hos de professionelle lobbybureauer. Mandag Morgen kortlægger EU’s mest magtfulde lobbyorganisationer. 

Andreas Baumann

EU-lovgivningens stigende betydning, også globalt, har medført en regulær lobbyist-invasion i Bruxelles. På få år har det vendt fuldstændigt op og ned på lobbyisternes vilkår i det vigtige magtspil i Europas hjerte, hvor lobbyscenens nye spillere har vundet indflydelse på bekostning af de traditionelle organisationslobbyister.

”Den gamle lobbymodel er død. Vi er på vej ind i en ny æra. Den er kendetegnet ved større kompleksitet og uigennemskuelighed på alle niveauer,” fastslår en af EU-lobbyismens grand old men, Daniel Guéguen, der med mere end 40 års erfaring som lobbyist for europæiske landbrugsinteresser er en prominent repræsentant for l’ancient regime.

Hvis man i dag vil have indflydelse i Europa, skal man mere end nogensinde forstå, at der gælder andre rammebetingelser for den politiske interessevaretagelse end tidligere. Det er budskabet fra en række politikere og lobbyister, som Mandag Morgen har talt med.

Superlobbyisten Daniel Guéguen

  • 1973: Uddannet i økonomi ved Sciences Po Paris og i jura ved universitetet i Rennes, Frankrig.
  • 1977-1994: Chef og senere direktør i den europæiske sukkerindustris brancheforening.
  • 1994-1996: Generalsekretær for landbrugets lobbyorganisation Copa-Cogeca, som er en af de største brancheorganisationer i Europa.
  • 1996-2012: Grundlægger og cheflobbyist i CLAN Public Affairs.
  • 2012: Grundlægger og partner i lobbyhuset Pact European Affairs.

Han er desuden ekstern professor ved Europakollegiet i Brügge og ekstern lektor ved Harvard Universitet og Georgetown Universitet.

Superlobbyist: Junglelov i Bruxelles 

Daniel Guéguen har både arbejdet for sukkerindustrien og mere generelt for franske og europæiske landbrugsinteresser. I dag har han sit eget lille lobbybureau i Bruxelles ved siden af sin tjans som ekstern professor ved Europakollegiet, College d’Europe i Brügge. Se også tekstboks.

Han konstaterer, at der i dag hersker en ny ”junglelov” i Europas magtcentrum. De sidste 10 års udvikling, ikke mindst udvidelsen af EU og Europa-Parlamentets stigende indflydelse, har medført en stærkt stigende kompleksitet i lovgivningsprocessen, en eksplosion i antallet af interessenter og en dalende gennemsigtighed i lobbyarbejdet.

”Alt har ændret sig til det værre. Det er blevet meget vagt og uigennemsigtigt, og som lobbyist skal du kæmpe som i junglen,” siger Daniel Guéguen til Mandag Morgen. ”Tidligere var en god lobbyist en god netværksbygger. Det er ikke længere nok. Nu skal du også have specifik juridisk ekspertise, og du skal være en god kommunikatør. Arbejdet er mere komplekst end nogensinde,” siger han.

Han har netop udgivet en ny bog, ”Reshaping European Lobbying”, der gennem samtaler med 75 europæiske lobbyister fortæller, hvordan lobbyindustrien på få år er blevet vendt fuldstændigt på hovedet. Mens det i Bruxelles vrimler med lobbyister fra både USA, Kina, Indien og de nye EU-lande, lytter beslutningstagerne mindre til dem end tidligere.

Fokus på lobbyisme" caption=" 

Figur 1  " align="right" image="https://www.mm.dk/wp-content/uploads/2016/01/7d035-aba_fig01_top-10-lobbybureauer-i-bruxelles_0.png" image_width="0" image_full="https://www.mm.dk/wp-content/uploads/2016/01/7b0f2-aba_fig01_top-10-lobbybureauer-i-bruxelles_0.png | Forstør   Luk

Det dansk-grundlagte Cabinet DN har over de sidste 5-6 år tredoblet sin størrelse og er nu blandt de største professionelle lobbybureauer i Bruxelles, i selskab med multinationale konsulenthuse som FleishmanHillard og Burson-Marsteller.

Efter Kroatiens indtræden er der nu 28 medlemslande, 766 medlemmer af Europa-Parlamentet og omkring 33.000 bureaukrater i EU-Kommissionen. Det betyder, at lovgivningen i stigende grad ender som udtryk for laveste fællesnævner, fordi den skal afbalanceres mellem så mange forskellige interesser.

”Flere beslutninger er blot vag rammelovgivning, som derefter skal udfyldes i bureaukratiet. Der er mindre gennemsigtighed og færre formelle krav til, hvordan interessevaretagelsen fungerer. Det gør lobbyisternes indflydelse mere tåget,” siger Daniel Guéguen.

Den nye traktat fra 2009 har også betydet, at lobbyister er blevet meget mere opmærksomme på Europa-Parlamentets stigende indflydelse. Det har den danske parlamentariker Christel Schaldemose (S) bemærket.

”De år jeg har været hernede, har jeg mærket en stærkt stigende interesse fra lobbyister. Med Lissabon-traktaten har man også uden for Europa set, at Europa-Parlamentet er blevet vigtigt,” siger Schaldemose, der har siddet i Parlamentet siden 2006. ”Der har været en helt anden interesse fra lobbyister fra både USA, Sydamerika og Asien.”

Den globale interesse for lovgivningsprocessen er på det seneste kulmineret med en massiv amerikansk indsats for at påvirke udformningen af EU’s databeskyttelsesdirektiv. Men allerede EU’s omfattende kemikaliedirektiv, REACH, der trådte i kraft i 2007, markerede, at europæisk lovgivning i dag er så vigtig, at den påvirker tunge industrielle interesser over hele kloden.

[graph title="Magtens top-10" class="crb-wpthumb attachment-915-0 crb-graph-large" alt="" />

Note: 1 Opgjort i forhold til omsætning på direkte lobbyisme i EU., Note: 2 Bromine Science and Environmental Forum., Kilde: Virksomhedernes egne indberetninger til EU’s åbenhedsregister. 

Nye lobbyister stormer frem

Mens repræsentanterne for det gamle lobbyregime beklager forandringerne, ser de nytilkomne spillere lysere på sagen.

Bag en af de største aktuelle succeshistorier står to unge danskere, Jacob Lund Nielsen og Timme Bertolt Døssing, der startede lobbybureauet Cabinet DN tilbage i 2004. Begge havde tidligere arbejdet som assistenter for danske europa-parlamentarikere og været genstand for intens lobbyisme. Deres virksomhed er i dag rykket ind på top-10-listen over de største lobbykontorer i Bruxelles. Se figur 1.

”Vi blev født som firma ud fra en oplevelse af, at den lobbyisme, vi så, ikke længere var tilstrækkelig til at få ført danske erhvervsinteresser ordentligt igennem. Det var formentlig, fordi man lavede lobbyisme på samme måde, som dengang EU var EF,” siger Jacob Lund Nielsen, partner i Cabinet DN.

Han er enig med Daniel Guéguen i, at lobbylandskabet i Bruxelles har forandret sig fundamentalt. Men derfor er det også naturligt, at nye lobbyister vinder frem på bekostning af gamle.

”EU blander sig i mere og mere, lovgivningen er blevet mere detaljeret, og der er mange flere aktører med om bordet. Derfor stiger antallet af lobbyister også. Men det skal vi være glade for, for før var de danske interesser ikke med ved bordet,” siger Jacob Lund Nielsen.

Virksomheden er, med sine 30 fastansatte lobbyister og lobbyudgifter på ca. 3 millioner euro årligt, rykket op i mellemvægterkategorien. Der er stadig et stykke op til top-3, hvor man finder de store multinationale lobbykæder med amerikanske rødder: FleishmanHillard, Burson-Marsteller og Hill & Knowlton.

Lobbyismens top-10, virksomheder" caption="Figur 2  

Figur 3  " align="right" image="https://www.mm.dk/wp-content/uploads/2016/02/20b21-aba_fig02_top-10-brancheorganisationer-i-eu.png" image_width="0" image_full="https://www.mm.dk/wp-content/uploads/2016/01/1d878-aba_fig02_top-10-brancheorganisationer-i-eu.png | Forstør   Luk

Brancheorganisationerne, der  organiserer interesser for forskellige industrier i hele Europa, er markante aktører i EU’s lobbylandskab. De besidder faglig og teknisk ekspertise, som efterspørges af politikere og embedsmænd.

Note: 1 Opgjort i forhold til udgifter til direkte lobbyisme i EU., Kilde: EU’s åbenhedsregister. [/graph]

Flerstrengede strategier

Ved siden af de store lobbybureauer, der lever af mange forskellige klienters forsøg på at opnå indflydelse i lovgivningsprocessen, forsøger virksomheder og brancheorganisationer også sideløbende at varetage deres interesser direkte. De fleste store europæiske virksomheder – men også mange amerikanske og asiatiske – er selv til stede i Bruxelles. 

Mens danske virksomheder som Novo Nordisk, Dong og Danfoss har egne repræsentationer i Bruxelles, foretrækker medicinalvirksomheden Lundbeck at klare sin lobbyisme fra hovedkontoret i Danmark. Men det kombineres med tilkøb af ydelser hos professionelle lobbybureauer. Lundbeck er således en af de største kunder hos Hill & Knowlton, der også arbejder for andre medicinalvirksomheders interesser.

I EU’s åbenhedsregister, hvor lobbyister frivilligt kan lade sig registrere, kan man også se, hvilke enkeltvirksomheder der har de største udgifter til direkte lobbyisme. Se figur 2. Mange af dem er multinationale sværvægtere, der ved siden af gør brug af eksterne konsulenter. 

De store brancheorganisationer

Historisk set har nogle af de vigtigste lobbyister i Bruxelles været de paneuropæiske industri- og brancheorganisationer, eksempelvis landbrugets Copa-Cogeca, som Daniel Guéguen er tidligere generalsekretær for, eller virksomhedernes europæiske paraplyorganisation, BusinessEurope. 

Sværvægterne tæller også brancheorganisationerne for kemikalieindustrien, bankverdenen og forsikringsbranchen. Se figur 3.

[graph title="Lobbyismens top-10, brancheorganisationer" class="crb-wpthumb attachment-915-0 crb-graph-large" alt="" />

Note: 1 Opgjort i forhold til udgifter til direkte lobbyisme i EU., Kilde: EU’s åbenhedsregister. 

De organiserede, brede interesseorganisationer har historisk været helt afgørende for EU’s legitimitet. 

”Denne systemiske afhængighed kan spores tilbage til manglen på folkeligt engagement i EU, behovet for at skabe konsensus blandt 28 medlemslande […] og en kronisk mangel på ressourcer i EU’s institutioner i forhold til indholdet af deres funktioner,” skriver forskerne Justin Greenwood og Joanna Dreger i en artikel om lobbyisme.

Brancheorganisationerne er stadig vigtige, men fordi de er så store, kan det i enkeltsager være nyttesløst for virksomheder at bruge dem som kanal til indflydelse. Derfor er mange virksomheder både til stede i Bruxelles på egen hånd, gennem en brancheorganisation og som klienter hos tredjepartsbureauer.

Eksempelvis har Danfoss og DONG selv repræsentationer i Bruxelles, mens de også er medlemmer af Dansk Industri, som så igen er medlem af BusinessEurope – vel at mærke samtidig med at DI selv driver et af de største danske lobbykontorer.

Dertil er der et hav af forbrugerorganisationer og ngo’er. Mange af de største er velkendte aktivistorganisationer som Greenpeace, Amnesty og Transparency International, der også har omfavnet lobbyismen i EU. Men top-10 omfatter f.eks. også det mindre kendte europæiske forbrugerråd, BEUC, der har 17 fuldtidsansatte lobbyister til at påvirke lovgivningen i Bruxelles. Se figur 4.

[graph title="Lobbyismens top-10, ngo’er" caption="Figur 4  " align="left" image="https://www.mm.dk/wp-content/uploads/2016/02/27591-aba_fig04_top-10-ngoer_0.png" image_width="0" image_full="https://www.mm.dk/wp-content/uploads/2016/02/fe697-aba_fig04_top-10-ngoer_0.png" text="Ngo’er og forbrugerorganisationer anses også for at være lobbyister i EU’s system, fordi de arbejder for særinteresser."]Note: 1 Opgjort i forhold til udgifter til direkte lobbyisme i EU., Kilde: EU’s åbenhedsregister. [/graph]

Nye veje til indflydelse

Det ændrede lobbylandskab betyder, at lobbyister og virksomheder må tilpasse deres måder at opnå indflydelse på. Her er et af de vigtigste råd fra lobbyisterne, at man skal så tidligt på banen som overhovedet muligt.

”Prisen for indflydelse stiger eksponentielt over tid. Jo længere du venter med at melde ind, jo mere skal du kæmpe for at blive hørt,” siger Jacob Lund Nielsen, partner i Cabinet DN.

Det har altid været tommelfingerreglen. Men det er af større betydning i dag, fordi man ikke længere kan forvente at blokere for specifik lovgivning – heller ikke selv om man repræsenterer en kæmpevirksomhed. 

Som Guido Kayaert, tidligere vicepræsident for fødevaregiganten Nestlé, siger i Daniel Guéguens bog:

”Hvis du intervenerer for sent i en sag, er det eneste, du kan gøre, at forsøge at stoppe, at teksten bliver endnu værre for dig.”

I dag begynder lovgivningsprocessen tidligere end førhen, fordi der er opstået en praksis med uformelle møder. På de særlige trepartsmøder med nøglepersoner fra medlemslande, Kommissionen og EU-Parlamentet bliver man enige om retningen af et nyt forslag. Her har lobbyister ingen adgang.

Det betyder, at de store linjer i lovgivningen bliver lagt meget tidligt i processen. Derfor skal en lobbyist, der søger indflydelse, meget tidligt på banen. Efter første udkast er det meste af løbet allerede kørt.

”Vær i så god tid som overhovedet muligt. Det nytter ikke meget at kritisere et forslag, hvis der allerede er et udkast,” siger Daniel Guéguen. 

Vær nyttig, ærlig og inddrag andre

Et andet råd til at få indflydelse er ganske enkelt, at man skal gøre sig nyttig. Hvor der tidligere har været meget aggressiv og destruktiv lobbyisme, så er det ved at gå op for de europæiske lobbyister, at den strategi ikke rykker meget i Bruxelles.

”Det handler om at kunne tilbyde brugbar information og ekspertise til dem, der skriver forslagene. Og de må for alt i verden ikke miste tilliden til det materiale, man giver dem,” siger Daniel Guéguen.

For folk med langsigtede interesser kan en nyttig fremgangsmåde være at angribe en sag med et bredt perspektiv og inkludere konkurrerende interesser for at lave langsigtede forslag til lovgivning. Et eksempel er papirindustriens samarbejde med WWF om at lave et roadmap til en konkurrencedygtig CO2-besparende økonomi i 2050, som EU-Kommissionen valgte at støtte.

Men mest af alt er det vigtigste i den nye lobbymodel, at man er opmærksom på de evigt foranderlige magtstrukturer og lovgivningsprocesser i EU.

”Vær opmærksom på det nye system. Lær det at kende, eller find nogle, der gør,” lyder det sidste råd fra Daniel Guéguen.


Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu

Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu