Medieklynge vil gøre digital fortællekunst til dansk erhvervseventyr

Den danske film-, tv-, spil- og animationsbranche lancerer et nyt fælles erhvervsudspil, som skal gøre danske billedbårne fortællinger til magnet for internationale talenter og kapital. Sammen vil branchen gøre Danmark til international hub for digital historiefortælling i verdensklasse.

Hver for sig er film, tv-serier, computerspil og animation danske brancher med succes, og de kan hver især mønstre eksempler på produktioner, der er gået verden rundt.[graph title="Den digitale visuelle industri skaber job" align="right" image="https://www.mm.dk/wp-content/uploads/2017/06/MAK_Figur3_Den-digitale.png" image_full="https://www.mm.dk/wp-content/uploads/2017/06/MAK_Figur3_Den-digitale.png" caption="Figur 1" text="Med udgangspunkt i et solidt fundament skabt på statslig kulturstøtte har den danske spil- og filmbranche potentiale til at vokse, når resten af samfundet øger brugen af digitale fortællemidler til at skabe stærke visuelle fortællinger." ]Kilde: Copenhagen Economics og Media Society Denmark.[/graph]

Tænk bare på de seneste 20 års filmsucceser skabt af instruktører som Lars von Trier og Susanne Bier, tv-serier som ’Borgen’ og ’Broen’, og i spilbranchen på ’Hitman’, ’Limbo’ og ’Subway Surfers’. Sidstnævnte er det hidtil mest downloadede spil nogensinde på Google Play.

Drevet af mulighederne i den teknologiske udvikling går brancherne nu sammen på tværs i et nyt stærkt erhvervsinitiativ, der skal sikre Danmark en global førertrøje inden for disciplinen at fortælle historier via digitale medier. For den slags er der både arbejdspladser, eksportindtægter, brandingværdi og ikke mindst fremtid i. Se figur 1.

Login