Medieklynge vil gøre digital fortællekunst til dansk erhvervseventyr

Den danske film-, tv-, spil- og animationsbranche lancerer et nyt fælles erhvervsudspil, som skal gøre danske billedbårne fortællinger til magnet for internationale talenter og kapital. Sammen vil branchen gøre Danmark til international hub for digital historiefortælling i verdensklasse.
Marianne Kristensen Schacht

Hver for sig er film, tv-serier, computerspil og animation danske brancher med succes, og de kan hver især mønstre eksempler på produktioner, der er gået verden rundt.

Den digitale visuelle industri skaber job

Figur 1 | Forstør   Luk

Med udgangspunkt i et solidt fundament skabt på statslig kulturstøtte har den danske spil- og filmbranche potentiale til at vokse, når resten af samfundet øger brugen af digitale fortællemidler til at skabe stærke visuelle fortællinger.

Kilde: Copenhagen Economics og Media Society Denmark.

Tænk bare på de seneste 20 års filmsucceser skabt af instruktører som Lars von Trier og Susanne Bier, tv-serier som ’Borgen’ og ’Broen’, og i spilbranchen på ’Hitman’, ’Limbo’ og ’Subway Surfers’. Sidstnævnte er det hidtil mest downloadede spil nogensinde på Google Play.

Drevet af mulighederne i den teknologiske udvikling går brancherne nu sammen på tværs i et nyt stærkt erhvervsinitiativ, der skal sikre Danmark en global førertrøje inden for disciplinen at fortælle historier via digitale medier. For den slags er der både arbejdspladser, eksportindtægter, brandingværdi og ikke mindst fremtid i. Se figur 1.

”Koblingen mellem de danske kompetencer inden for fortællekunst og vores evner til at formidle det digitalt er unik og noget, resten af verden ser på med stor interesse. Der ligger et stort uudnyttet potentiale i at sammensmelte brancherne, der alle hver for sig er succesfulde,” siger Thomas Gammeltoft, adm. direktør i Copenhagen Film Fund og en af initiativtagerne bag den nye medieklynge. Se tekstboks.

Media Society Denmark

Media Society Denmark er en alliance mellem den danske film-, tv-, animations- og spilbranche. Bag den nye vækstklynge står Copenhagen Film Fund, Den Vestdanske Filmpulje, FilmFyn, Filmby Aarhus, Interactive Denmark, The Animation Workshop på VIA University College og Producentforeningen.

Parterne bag det nye erhvervsinitiativ samlede i sidste uge de mest centrale aktører inden for de fire brancher til et kickoffmøde, hvor visionerne for det nye samarbejde blev formuleret: Antallet af arbejdspladser skal vokse med 2.500 inden for de næste 4 år, omsætningen skal øges med knap 4 milliarder kr., og eksportindtægterne skal markant op. Potentialerne skal indfries ved bl.a. at skabe et fælles videnscenter, der sikrer forskning og rig mulighed for eksperimenter med nyeste teknologi, og som kan fungere som udstillingsvindue for både udenlandske investorer og andre brancher. Det kan f.eks. være sektorer som uddannelse og sundhed samt erhvervslivet generelt.

”Vi kan lære folk noget ved at fortælle vores historier. Verden har brug for kreative medier til at skabe mening i overgangen til ny teknologi. Fortællinger, der kan underholde, undervise og åbne verdenen op,” siger Janos Flösser, der er seniorpartner i venturefonden Promentum Capital, der specialiserer sig i tech-investeringer, og tidligere adm. direktør i spilvirksomheden IO Interactive, hvor han bl.a. var med til at skabe den globale spilsucces ’Hitman’.

Digitale fortællinger til fælles

Den nye klynge for digitale visuelle medier kalder sig Media Society Denmark. Tilsammen tæller brancherne i dag godt 500 virksomheder, der sammenlagt beskæftiger omkring 3.300 mennesker og omsætter for ca. 5 milliarder kr. Heraf kommer 1,5 milliard kr. fra eksport. Se figur 2.

TV-branchen beskæftiger flest

Figur 2 | Forstør   Luk

Mere end 500 virksomheder beskæftiger næsten 6.000 årsværk i den digitale visuelle industri i Danmark. Dertil kommer et tilsvarende antal job hos underleverandører og lige så mange i afledte job. Samlet står den danske visuelle industri for ca. 18.000 årsværk.


Brancherne har fundet sammen, fordi de oplever flere og flere fælles snitflader, både når nye film eller spil ser dagens lys, og når de skal ud på verdensmarkedet.

Den københavnske spilvirksomhed Sybo, der har skabt spilsuccesen “Subway Surfers” i samarbejde med århusianske Kiloo, er aktuelt ved at omsætte succesen til en tv-serie, så spiluniverset kan gøres til en klassiker på linje med ’Ninja Turtles’ og ’Super Mario’, der igen og igen kommer med nyt til den oprindelige grundfortælling. Omvendt indeholder film og tv stadig flere elementer fra spilverdenen som f.eks. animation og visual effects. Og gennem brug af teknologier som virtual reality, VR, hvor brugeren ved hjælp af særlige VR-brilller kan træde ind i et computersimuleret miljø, og augmentet reality, AR, der giver mulighed for at supplere den fysiske verden med data f.eks. i form af grafik og lyd, smelter brancherne endnu tættere sammen.

”Lad os gøre Danmark til pionerland for VR og AR. I nær fremtid bliver internettet noget, vi træder ind i. Det kæmpe marked kan vi blive pionerland for at kunne udnytte,” lød en af ambitionerne fra en af de seks arbejdsgrupper på kickoffmødet, der i tirsdags udlagde de første spor til en dansk erhvervsstrategi for digitale visuelle medier.

”Vi skal levere verdens bedste historiefortællere til gavn for en verden, der har brug for, at livet bliver gjort forståeligt,” lød det fra en anden arbejdsgruppe.

Filosofien er den enkle, at ved at gå sammen på tværs af brancher kan man både sigte højere og gabe over mere. Det vil bl.a. gøre det muligt at tage større udenlandske projekter ind, og det vil blive lettere at overbevise andre brancher om, hvad digitale visuelle fortællinger kan gøre for dem.

”Den visuelle digitale branche skal smitte en hel masse af på andre brancher. Uanset om Kvickly laver en ny app, eller det er “Hvem vil være millionær” eller det tyske sygehusvæsen, så er der mange kreative firmaer, der kan løfte opgaven og hjælpe dem med at gøre oplevelsen sjovere og bedre,” siger Mathias Nørvig, der er CEO i spilvirksomheden Sybo.

Agile uddannelser

Den danske spilbranche kan allerede i dag bryste sig af, at vi herhjemme huser en af verdens førende animationsskoler. The Animation Workshop i Viborg har ingen fastansatte undervisere, i stedet trækker man på et stort internationalt netværk af personer, der hver især er eksperter inden for deres felt. Netop fordi de studerendes behov for inspiration og læring løbende ændrer sig, i takt med at teknologien udvikles, gør det skolen i stand til hele tiden at være opdateret på den nyeste viden og muligheder.

Det er en af forklaringerne på, at animationsskolen hvert år tiltrækker over 500 ansøgninger fra hele verden til dens 50 pladser. Samtidig giver undervisningsstrukturen en fleksibilitet, hvad angår markedets behov, som med fordel kan overføres til andre dele af det danske uddannelsessystem, fra grundskolen til de videregående uddannelser, lød det på den nye medieklynges strategidag.

”Vi kan plukke mellem de bedste studerende. Det skyldes princippet med, at vi til hver en tid kan caste de bedste undervisere. Det gør det nemmere hele tiden at forandre uddannelsen, så den passer til virkelighedens behov. Jeg tror, at de fleste vil sige, at vi med denne model har været gode til at betjene den danske animationsbranche. Animation er lettere at sælge end en hel film, og i en fremtid, hvor platformen ikke er vigtig, er det her et område, der kan åbne nye markeder,” siger Morten Thorning, centerchef på The Animation Workshop, VIA University College.

Digitale visuelle fortællinger i vækst

Figur 3 | Forstør   Luk

Der er stigende efterspørgsel på digitale visuelle produktioner, og de forskellige brancher har bortset fra reklamebranchen øget både omsætning, beskæftigelse og eksport de seneste år.

Kilde: ‘Danske indholdsproducenter: Film, TV & Computerspil i tal 2015’, Producentforeningen.

Det globale marked for distribution af digitalt indhold er voksende og udgjorde i 2015 godt 1.875 milliarder kr. Danmarks andel af det marked udgjorde for blot 1,5 milliarder kr. Se figur 3.

”Vi bryster os af at være et kreativt folkefærd. Produktion af visuelle produkter er en af de bedste udnyttelser af vores kreativitet, hvilket afspejler sig i succesfulde danske film og internationalt sælgende tv-serier. Men Danmark har en alt for lille andel af markedet i dag,” konstaterer Morten Thorning, som også er en del af stiftergruppen bag den nye medieklynge.

Fra kultur på støtten til big business

Det stærke fundament for de danske digitale visuelle brancher er skabt af kulturstøtteordninger, der gennem tiden har gjort det muligt at sikre det kreative talent, der står bag de mange danske internationale succesproduktioner. Se tekstboks. Det er det fundament, der nu skal bygges videre på, så kulturinvesteringerne kan blive til forretning.

Fra støttemodtager til cash cow

Kultur- og erhvervsområdet bliver i 2017 støttet med statslig erhvervsfremme og anden støtte for 1,3 mia. kr. Pengene går til ordninger inden for kultur med et kommercielt sigte – beløbet er fratrukket licensfinansiering, tilskud til udgivelse af dagblade og nulmoms for trykte aviser og blade.

I dag modtager kulturområdet erhvervsfremme og støtte via skattesystemet for 0,6 mia. kr. Til sammenligning ydes der 4,5 mia. kr. til erhvervsfremme og støtte via skattesystemet til den grønne omstilling.

Kilde: Erhvervsministeriet, ’Redegørelse om erhvervsfremme og støtte, 2017

”Det her er et erhvervsinitiativ – ikke en støtteordning. Vi skal uddanne talenter, og vores virksomheder skal tiltrække ny kapital, så vi kan udvikle nye produkter, så Danmark kan tage større markedsandele. Digital virtuel produktion kan blive noget, Danmark er kendt for på linje med arkitektur og fødevarer,” siger Jan Neiiendam, der er vicedirektør i Producentforeningen, som også er medstifter af den nye medieklynge.

Han peger på, at det ikke længere skal være en kamp mellem brancherne om, hvem der kan hente flest kulturkroner fra staten. Når der hele tiden kommer ny kunst og nye kulturformer til, så er der bare endnu flere, der skal slås om bidder af den samme støttekage. I stedet skal kagen udvides på ryggen af kulturstøtten.

”Vi skal holde fast i kulturstøtten, for det er den, der kaster talenter af sig. Det er oven på den, vi nu kan lave et erhvervseventyr. Det behøver ikke koste mange penge. Men brancherne skal erkende, at de har brug for hinanden og møde ind med egne styrker. Så kan vi sammen løfte blikket og se ind i en verden drevet af digitaliseringen, der er langt mere forbundet end tidligere. Vi besidder fantastiske styrker udi at producere visuelt indhold. Det vil være en kæmpe styrke, når vi går fra at være et samfund baseret på tekst til at være digitalt visuelt baseret,” siger han.

Den nye erhvervsklynges input til en stærk dansk platform for digitalt visuelt indhold blev i torsdags diskuteret på et møde med kulturminister Mette Bock (LA) og erhvervsminister Brian Mikkelsen (K). Fra medieklyngens side anbefaler man bl.a., at de digitale visuelle industrier kommer til at indgå i et kommende vækstteam, der skal se på, hvad brancherne kan bidrage med i den digitale transformation, som Danmark er i fuld gang med, og at der desuden oprettes en co-produktionsfond til danske internationale co-produktioner.

Derudover ønsker klyngen at etablere en investeringsfond, der kan bidrage med penge i de tidlige udviklingsfaser, en såkaldt seed-fond, hvor også det offentlige kommer med penge sammen med private investorer. Ifølge Thomas Gammeltoft, direktør i Copenhagen Film Fund, har flere af branchernes store aktører som bl.a. spilproducenten SYBO og Nordisk Film allerede vist interesse for at skyde penge i en sådan fond.

Erhvervsministeren er umiddelbart positiv over for det nye klyngeinitiativ og ikke mindst udsigten til en tættere kombination af kultur og erhverv.

”Jeg vil som erhvervsminister gerne udnytte spændingsfeltet mellem kultur og erhverv mere. Og jeg tror meget på klyngetankegangen, som handler om at tiltrække talent og kapital. Der er et kæmpepotentiale, som vi skal have forløst. Det er de kreative erhverv, vi skal leve af, når vi bevæger os fra industrisamfundet ind i techsamfundet,” siger Brian Mikkelsen.

Dialogen mellem den nye medieklynge og erhvervsministeren om, hvordan dansk film, tv og spil sammen kan blive en konkurrence- og bæredygtig industri, vil fortsætte henover sommeren.

LÆS OGSÅ: 

Tidligere britisk minister: Kreativ vækst kræver øremærkede skattefordele

MM mener: Lad os gøre kultur til big business


Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu

Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu