Millionomsættende startup: Hvorfor starte en ngo, når markedskræfterne giver os mere impact?

Organic Basics fravalgte at starte en ngo for at ændre tekstilbranchen. De satsede på udbud og efterspørgsel og sælger i dag bæredygtigt tøj for et tocifret millionbeløb. Bundlinjerne er mange, målbar impact er altoverskyggende, og med 125.000 følgere på Instagram har de skabt en bevægelse, som de mener forandrer mere end en hellig ngo.

Af Claus Nordahl
Journalist, Altinget: Civilsamfundets videnscenter 

Hvordan takler vi det problem, at tekstilindustrien er en af de mest forurenende industrier? Skal vi starte en ngo, eller skal vi opfinde et alternativ, som folk kan købe?

Det spørgsmål stillede Christoffer Immanuel, Alexander Christiansen, og Mads Fibiger hinanden tilbage i 2015. Tilsammen var de rundet af en blanding af frivillige foreninger, CBS og et brændende ønske om at tjene nogle penge og gøre en forskel i verden. Nok mest det sidste.

Login