Den økonomiske vej: Højere skat og senere pension venter danskerne

Hvis fremtiden velfærd skal sikres, er reformer uundgåelige, mener de to tidligere overvismænd, professor Torben M. Andersen og professor Peter Birch Sørensen. Politikerne skal vende hver en sten, hvis vi skal kunne betale for velfærden efter 2020. Der er især brug for rykke ved to bastioner: ejendomsskatter og pensionen.

Jens ReiermannTorben K. Andersen

Danskerne må indstille sig på nye barske reformer de kommende år. Alle under 52 år må forberede sig på at skulle arbejde længere, inden de kan gå på pension. Og boligejere risikerer at skulle betale mere i skat.

De to tidligere overvismænd, professor Torben M. Andersen og professor Peter Birch Sørensen, er ikke i tvivl om, hvilken kur der kan redde velfærden. I realiteten skal der få midler til. Til gengæld er de politisk meget kontroversielle og blot endnu en illustration af, hvor svært det er både at være en populær og en effektiv politiker, der varetager langsigtede hensyn.

For de to mest effektive og indbringende reformer griber direkte ind i danskernes helligste: vores boliger og vores fritid – nærmere bestemt vores pension. At rokke ved disse to bastioner opfattes næsten som politisk selvmord. Men økonomer skal ikke vælges, og de har gang på gang foreslået indgreb – alene ud fra en rationel og økonomisk erkendelse. Det gælder også de to tidligere overvismænd, som med afsæt i de dystre perspektiver for velfærdssamfundets fremtid ovenikøbet skruer op for nødvendighedens retorik:

”Hvis ikke politikerne ophæver skattestoppet på ejendomsværdibeskatningen, vil staten miste skatteindtægter. Den planlagte udfasning af fossile brændsler vil også give staten færre indtægter fra energiafgifterne, medmindre man vil brandbeskatte brugen af vedvarende energi. Så der bliver brug for hver eneste skattekrone, hvis velfærden skal betales efter 2020,” siger Peter Birch Sørensen.

Selvom både danske og internationale økonomer talrige gange har opfordret Danmark til at droppe skattestoppet på boliger, er det prellet af på politikerne. Et bredt flertal i Folketinget er enige om at frede skattestoppet helt frem til 2020. Men hvad, der skal ske derefter, er mere usikkert. Derfor vil spørgsmålet om højere boligskat under alle omstændigheder dukke op på den politiske dagsorden i næste valgperiode.

”Det er en politisk beslutning ikke at røre ved boligskatten. Men det er svært at finde et andet redskab i den økonomiske politik, der kan bidrage lige så meget til at finansiere underskuddet,”  siger Torben M. Andersen.

Ny model for boligskatten

Siden skattestoppet på boliger blev vedtaget i 2002, skønnes det at have kostet staten over 80 milliarder kr. Et tab, der bare vokser år for år. I år er skattetabet på knap 10 milliarder kr. ellers nok til at rette op på nedslidningen af folkeskolen ved at bygge mere end 30 topmoderne skoler. På sundhedsområdet svarer de 10 milliarder kr. til to nye supersygehuse. Se figur 1.

Staten går glip af milliarder" caption="Figur 1  

Figur 2  " align="left" image="https://www.mm.dk/wp-content/uploads/2016/01/64aaa-ta_fig04_hojere-pensionsalder-redder-velferde.png" image_width="0" image_full="https://www.mm.dk/wp-content/uploads/2016/01/fdd3a-ta_fig04_hojere-pensionsalder-redder-velferde.png | Forstør   Luk

Fremrykker politikerne stigningen i pensionsalderen, så pensionsalderen stiger til 68 fra og med 2025 og ikke som aftalt først i 2030, bidrager det helt som en ny boligskat til en økonomisk holdbar velfærd.

Kilde: Finansministeriets svar til Finansudvalget 2008-09 (Alm. del) Svar på Spørgsmål 78. [/graph]

Når boligskattestoppet er så dårlig en forretning for staten, skyldes det, at boligejerne i kroner og øre betaler det samme beløb i boligskat, som de gjorde, da skattestoppet blev vedtaget tilbage i 2002. Siden er både boliger og alt andet steget i pris, men skatterne er altså ikke fulgt med. 

Peter Birch Sørensen og Torben M. Andersen foreslår en ny boligskattemodel: i stedet for at ejendomsværdiskatten låses til det faste kronebeløb, låses det til en fast procentsats på 0,6 pct.

Det vil i runde penge ikke gøre den store forskel for boligejerne lige nu. Men når skatten beregnes som en procentdel af ejendomsværdien, skal boligejerne betale mere i skat, hvis boligerne stiger i værdi. Omvendt betyder det også, at boligskatten falder, når boligens værdi falder.

Forslaget indebærer også en vis form for tryghed for boligejerne. De kan indefryse skatten, hvis boligerne stiger så meget i pris, at de ellers risikerede at blive tvunget fra hus og hjem. Den indefrosne skat skal så først betales den dag, boligen bliver solgt.

Torben M. Andersen betegner reformen af boligskatten som et ”Kinderæg”, der løser flere problemer på en gang.

”Beregnes boligskatten som i vores forslag med en fast procentdel af ejendomsværdien, vil det efterhånden kunne finansiere helt op til halvdelen af det forventede underskud på de offentlige finanser. Dertil kommer, at modellen har en rigtig god fordelingsmæssig profil, fordi boligejere med store og dyre boliger kommer til at betale mest. Samtidig vil det medvirke til at stabilisere boligmarkedet,” siger Torben M. Andersen.

Forslaget til en ny boligskat udarbejdede de to økonomer som en del af anbefalingerne i Krakas Finanskrisekommission.

Pensionsalderen skal op – hurtigt

En reform af pensionsalderen kan også bidrage til at lukke hullet på de offentlige budgetter.

Allerede til næste år skal partierne bag den såkaldte tilbagetrækningsreform fra 2011 tage stilling til den fremtidige folkepensionsalder. Alt tyder på, at politikerne vil hæve pensionsalderen til 68 år med virkning fra 2030. Og i takt med at danskerne lever længere, vil pensionsalderen stige yderligere, så f.eks. en nuværende 35-årig først kan gå på pension som 72-årig.

[graph title="Højere pensionsalder redder velfærden" class="crb-wpthumb attachment-915-0 crb-graph-large" alt="" />

Kilde: DI på baggrund af Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 150 (Alm. del) af 6. februar 2014. 

Danskernes levetid stiger nemlig hurtigere, end politikerne havde spået, da de koblede pensionsalderen til levealderen tilbage i 2006. Dengang blev politikerne enige om, at danskerne som en tommelfingerregel kunne se frem til en gennemsnitlig tredje alder på 14,5 år. Nu er der snarere tale om 16 eller 17 år og altså flere år, hvor den enkelte borger trækker på de offentlige kasser som folkepensionist i stedet for at bidrage til den som erhvervsaktiv.

Selvom alle danskere under 52 år således skal arbejde i flere år, er det stadig ikke nok til at få bugt med det kroniske underskud. Og Torben M. Andersen siger, at fremrykning af en højere pensionsalder vil være et effektivt redskab til at mindske de offentlige udgifter.

”Hver eneste gang en dansker arbejder i stedet for at modtage en overførselsindkomst fra det offentlige, så giver det et meget stort plus. Og beder vi danskerne om at vente lidt med efterløn og pension, påvirker det udviklingen på den helt rigtige måde. Det er et meget effektivt redskab,” siger han.

Beregninger fra DI viser, at hvis pensionsalderen hæves til 68 år allerede med virkning fra 2025 og ikke som planlagt først fra 2030, vil det løfte beskæftigelsen med knap 26.000 personer i 2025 og give et løft i velstanden på over 15 milliarder kr. allerede i 2025. Se figur 2.


Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu

Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu