Chefredaktørens blog 
Tanja Nyrup Madsen

Og 60 minutter senere havde Mandag Morgen sin egen GPT

Dette er et eksperiment: Hvor langt kan man nå på én time, hvis man vil træne sin egen GPT? Og er det værd at bruge sin tid på?

For tiden befinder jeg mig i en konstant limbo mellem teknikbegejstring og AI-hype-forstoppelse. Er det nu, jeg skal bruge tid på at lære en ny feature i en ny version af den seneste AI-opfindelse, eller er min tid bedre brugt på at løse mine opgaver på god, gammeldags vis?

Min LinkedIn flyder over med opslag, der dagligt proklamerer en ny revolutionerende måde at bruge kunstig intelligens på, som vil forandre mit liv. Langt de fleste scroller jeg lige forbi. Men for et par dage siden gav jeg ChatGPT4 én time til at overbevise mig om, at det er værd at bruge tid på den nyeste feature – muligheden for at lave sin egen lille skræddersyede GPT.

Her er, hvad jeg fik ud af min 60 minutters investering.  
 
JEG TOG UDGANGSPUNKT i en positiv oplevelse, jeg havde med ChatGPT4, da vi for nogle uger siden skulle lave den kampagne for Mandag Morgen, som du måske støder på for tiden i dit LinkedIn-feed. Vi havde brug for et par friske øjne på de tekster, vi plejer at bruge, og fik fin hjælp af sprogmodellen.

Resultatet af processen blev blandt andet det lille slogan: ’Gør indsigt til din styrke’, som kort og præcist fortæller, hvad man får ud af at læse Mandag Morgen.

Det kostede 20-25 minutters ping-pong med den kunstige intelligens at nå frem til de fem ord. Jeg kender virksomheder, der har brugt måneder og millioner på den slags. Men måske var det bare et lucky punch? Det skal min nye GPT også være en test af. 

Mit mål er, at den kan blive en hjælper, vi løbende kan søge råd hos og ideudvikle sammen med, når vi skal kommunikere om Mandag Morgen – uden at begynde forfra hver gang med at forklare ChatGPT opgaven. 
 
OK, LAD OS STARTE MINUTURET. Jeg åbner ChatGPT4, finder nemt den nye funktion ’Lav en ny GPT’ og går i gang. Jeg fortæller min nye robot, at den er en markedsføringsekspert, der er specialiseret i at kommunikere for et bestemt medie.

Efter et par forsøg når jeg frem til logo og navn, og så er vi i gang. Det tager få minutter. Nu har jeg en ny lille GPT i mit dashboard, som jeg kan begynde at tale med.  

I første forsøg er min nye GPT alt for generisk og overordnet i sine svar. Der er brug for at testkøre og tune den flere gange.

Jeg giver den ingen forretningshemmeligheder, men den får de oplysninger om vores medie, som enhver kan læse sig til på vores site og i offentligt tilgængelige beskrivelser om vores journalistiske tilgang, målgrupper og så videre. Vi er ret tydelige om, hvem vi er, så der er nok at komme efter.

I venstre side af skærmen kan jeg give min GPT ny information og præcisere, hvordan jeg gerne vil have den til at opføre sig. I højre side af skærmen kan jeg stille den spørgsmål og teste, om den kommer med relevante svar.

Jeg vil have, den skal udføre state of the art-marketing, være innovativ og kreativ. Men den skal samtidig forstå, at vi er et seriøst medie, der har respekt for folks tid, og at høj troværdighed er en kerneværdi. Den skal også lige vide, at vi allerede i dag udkommer med skræddersyede håndskrevne nyhedsbreve (MM Brief) til vores læsere, at vi udkommer dagligt på mm.dk og ugentligt på print, og at vi hver måned inviterer vores læsere til eksklusive morgenmøder, hvor de kan møde hinanden, vores fagredaktører og eksperter, der kan give dem ny viden om et aktuelt emne. Osv., osv.

Det tager tid at opdrage min nye assistent. Vi passerer hurtigt en halv time, men efter flere input og testkørsler begynder svarene at blive mere og mere brugbare.  
 

Det tager tid at opdrage min nye assistent. Vi passerer hurtigt en halv time, men efter flere input og testkørsler begynder svarene at blive mere og mere brugbare.

EFTER 40 MINUTTER HAR MIN NYE GPT FORSTÅET OPGAVEN. Først foreslår den alt det, vi allerede gør. Det fortæller jeg den og beder den komme med noget nyt.

Så kommer mange af de idéer, vi allerede går og roder med.

For eksempel at lægge mikro-surveys direkte i vores nyhedsbreve. Det kunne også være en lynafstemning om, hvilke centrale spørgsmål I helst vil have, vi forfølger i næste uges tema. Eller hvem I helst vil møde til næste månedsmøde? Om det er vigtigt for jer, at lyden på artiklerne er læst af mennesker – eller I har det fint med, at det er en robot? (Hvis vi nu finder en, der er lidt mindre irriterende end den, du kan lytte til i toppen artiklen her...)

Jeg beder min nye hjælper overveje, hvilke fordele og ulemper der kunne være ved at række ud til vores læsere på den måde. Og den kommer med en hel liste. Den beder mig blandt andet overveje, hvordan jeg balancerer min spørge-mani, så læserne altid oplever, at de bliver spurgt om noget relevant. God pointe.

SURVEY: Hvad synes du? Må vi stille dig et spørgsmål? 

Men vi skal jo videre end de idéer, vi allerede selv har fået.  
 

Det er ikke, fordi det alt sammen er lige genialt, men jeg må indrømme, at den lille skræddersyede MM-model nu har fået mine egne idéer til at flyde frit – ligesom under en god idéudvikling mellem mennesker.

PRØV IGEN, siger jeg. Hvad kan vi ellers gøre? Vi rykker et trin op til lidt mere avancerede forslag. Nu får jeg råd om partnerevents, en bedre søgefunktion med stemmestyring, en podcastserie, syndikering med andre kvalitetsmedier, interviewserier, hvidbøger og e-bøger og meget, meget mere.

Før jeg ved af det, er vi faktisk godt i gang med at lave medieudvikling sammen. Det er ikke, fordi det alt sammen er lige genialt, men jeg må indrømme, at den lille skræddersyede MM-model nu har fået mine egne idéer til at flyde frit – ligesom under en god idéudvikling mellem mennesker.

Jeg får lyst til at dykke ned i nogle af de mange veje og blive mere konkret. Men det er der ikke tid til lige nu. Jeg har jo kun 60 minutter, og nu er der allerede gået 54. Jeg prøver i stedet med et quick fix.

KAN GPT’EN FORBEDRE VORES LINKEDIN-STRATEGI? Jeg har kun seks minutter tilbage, før den time er gået, som jeg besluttede mig for at bruge på det her. Men nu sætter robotten mig på arbejde. Jeg skal starte med at definere mine mål.

Vi har brug for at forfølge alle tre mål. Men tiden er knap, så jeg nøjes med at bede om et konkret råd til at forbedre brand awareness for Mandag Morgen på LinkedIn. Jeg får tre forslag. Det første og det sidste er jeg med på: Opbyg et netværk. Tjek. Arbejd med den visuelle identitet. Tjek.  
 
Råd nummer to rammer en øm tå: Del successer og milepæle. Suk – det er præcis den slags opslag, jeg ikke orker. Men man lærer jo aldrig noget, hvis man kun gør, som man plejer. Så jeg beder den komme med et forslag til sådan en post: 


Mandag Morgen har lavet dybdegående analytisk journalistik i 34 år. Ikke just noget rundt jubilæum. Men der er faktisk en anden femårsdag, jeg har glemt at fejre. Læs mere om den på LinkedIn. 

Der ligger et væld af andre idéer, jeg gerne ville dykke ned i. Gamification og interaktivt indhold, co-creation med læserne og meget mere. Men tiden er gået, hvis jeg skal holde mig til mit dogme om 60 minutter.  


VAR DET MIN TID VÆRD? Lad os gøre regnebrættet op. Jeg koldstartede på projektet. Hvad nåede jeg på en time?  

  • Jeg lærte at lave en skræddersyet GPT, som nu ligger her i mit private dashboard. 
  • Jeg har fået er godt overblik over alt det, vi allerede gør for at brande og markedsføre Mandag Morgen.
  • Jeg har også fået fornyet lyst til at sparke til nogle af de idéer, vi har haft på tegnebrættet længe.  
  • Og så har jeg fået en helt ny idépalette med alt godt fra markedsføringskassen, som vi kan gå på jagt i – måske er der et fund der, hvis vi bruger en time mere på at dykke ned i den? 

Det bliver ikke sidste gang, jeg bygger min egen GPT. Og nu kan jeg i hvert fald fortælle dig, at det ikke koster mere end en time af din tid at prøve.

Det meste af tiden gik jo med at opdrage assistenten. Næste gang jeg tager fat i den, kan jeg gå lige til opgaven. Cost benefit-linjen har altså rykket sig fra en time til nogen minutter. 

EN SLAGS KONKLUSION Det bliver ikke sidste gang, jeg bruger min nye GPT - og heller ikke sidste gang, jeg bygger en personlig assistent. Og nu kan jeg i hvert fald fortælle dig, at det ikke koster mere end en time af din tid at prøve.  

Genlæs: Peter Hesseldahls artikel om OpenAI's nu afgåede CEO Sam Altman: Den, der kommer først med kunstig intelligens får magten. Hvem skal det være?


Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu




Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu