Passioneret græsforædler med flair for forretning

Som et skakternet tæppe ligger de mange græssorter på rad og række og lyser i alle nuancer af grøn. De hundredvis af kvadratiske græsstykker er alle udstyret med navneskilte. Navne som Braveheart, Elsinore, Passion, Poseidon og Monroe er alle repræsenteret. Vejret er gråt og fugtigt, men Niels Roulund forsikrer om, at netop det vejr er optimalt for en præsentation af de mange græssorter.

[graph title="Niels Roulund" caption=" " align="right" image="https://www.mm.dk/wp-content/uploads/2016/01/bf871-niels-roulund.jpg" image_width="0" image_full="https://www.mm.dk/wp-content/uploads/2016/01/fc712-niels-roulund.jpg" text="Født: 1961."] [/graph]

“De står virkeligt skarpt i dag,” lyder det fra ophavsmanden til ca. 40 af sorterne og op mod 20 videnskabelige publikationer – en planteforædler i absolut verdensklasse, som nu i 22 år har haft sin daglige gang i DLF-TRIFOLIUMs forsknings- og udviklingsafdeling i Store Heddinge.

Niels Roulunds græssorter er alle udviklet med nøjagtige formål og bestemte klimatiske forhold for øje. Nogle egner sig som underlag på golfbanen, nogle på galopbanen, mens andre er fremstillet til brug på tennisbaner, fodboldbaner og til plænen hjemme i privaten. Niels Roulund forklarer, at græstæppet, der udstiller de forskellige sorter, er som et showroom. Ligesom hos bilforhandleren er her forskellige modeller, der kan ses, mærkes og prøvekøres af kunder med forskellige behov.

DLF-TRIFOLIUM omsætter hvert år græsfrø på verdensplan i et omfang, der svarer til forbruget af græsfrø på over 600.000 fodboldstadioner. At Niels Roulund i 1991 blev en del af virksomheden, lå efter hans eget udsagn “lige til højrebenet”. Efter en ph.d.-grad, der tog afsæt i forædling af kål, var det naturligt at søge ansættelse i en forædlingsvirksomhed som DLF-TRIFOLIUM.

Forædler og forretningsmand

Iført en let krøllet skjorte, jeans og fornuftigt fodtøj optræder planteforædleren ikke i første omgang som prototypen på en forretningsmand. Realiteten er dog den, at Niels Roulund har ét altoverskyggende fokus, der styrer og motiverer ham i arbejdet: en klar ambition om at bidrage til en profitabel forretning.

DLF-TRIFOLIUM opererer på et marked, hvor forretningens vækst er drevet af, at koncernens græssorter ligger i top på de officielle sortslister – dvs. ranglister, hvor de bedste sorter står øverst. Det er disse lister, som potentielle kunder orienterer sig mod, når de skal vælge græsleverandør.

Syv innovative medarbejdere

Mød de innovative medarbejdere i nogle af Danmarks bedste eksportvirksomheder. Læs også analysen Teamwork med passion og risikovilje.

Signe Kongebro:
Hun knækkede koden til bæredygtig arkitektur

Niels Roulund:
Passioneret græsforædler med flair for forretning

Cathrine Østerberg:
Hun udvikler is med kulturel kant

Ying Cao:
Den innovative dansker er også kineser

Henrik Stiesdal:
Man skal have tid til at daffe lidt rundt

Jacob Guldberg Poulsen:
Datajonglør med hverdag i verdensklasse

Ole Pradsgaard:
Græsroden skaber fornyelse i Maersk Line

Læs også mere om Danmarks bedste eksportvirksomheder i Danmarks Eksportkanon.

“Mit primære drive i det her er at lave produkter, der sælger. Markedet er ekstremt kompetitivt. Hvis en planteforædler ikke er konkurrencemenneske, så duer det ikke.  Det handler om at forstå koblingen mellem forskning og forretning. Det er simpelthen dit job at banke de andre konkurrenter. Målet er konstant det samme – at sikre, at DLF-TRIFOLIUM er helt i top på sortslisterne. Det er fundamentet for fortsat vækst. Når det lykkes, så har vi armene oppe over hovedet”, fastslår Niels Roulund.

Fremsyn og samarbejde sikrer innovation

Med afsæt i nyeste forskning og sparring med kunder, kolleger og fagfolk fra andre dele af verden kan man nå et stykke vej. Fremsynethed er afgørende for, at DLF-TRIFOLIUM fortsat er en bæredygtig forretning og førende inden for planteforædling. En tommelfingerregel hedder, at det tager ca. 12 år, fra udviklingen af en ny græssort er skudt igang, til den endelige lancering af produktet sker. Af den grund er Niels Roulund og resten af holdet i Store Heddinge konstant optaget af at forsøge at estimere behov og krav til græssorter 10 år frem i tiden.

“I 1998 var jeg en tur i New Zealand og besøgte en virksomhed, der arbejdede med planteforædling. Virksomheden havde fundet en super løsning, som jeg mente kunne gå hen at blive rigtig afgørende i udviklingen af en måde til at beskytte græsset mod at blive spist af insekter. Jeg foreslog et samarbejde, men blev afvist. Det betød, at vi måtte i gang på egen hånd. Det lykkedes at fremstille et tilsvarende produkt, som lige netop er gået i handlen. Den er et konkret eksempel på, hvor vigtigt det er at komme ud i verden og samle inspiration,” konstaterer Niels Roulund.

Han investerer også i fremtiden gennem det forædlingsnetværk, som koncernen har oprettet. DLF-TRIFOLIUM har forsknings- og forædlingsstationer i syv lande. Repræsentanter fra landene mødes i forædlingsnetværket for at vidensdele og koordinere koncernens udviklingsarbejde.
“Vi har hinandens græssorter til test og tæt inde på livet. Mine sorter sendes f.eks. til Frankrig, hvor de tes-
tes under andre klima- og vækstforhold. Min franske kollega er netop i Danmark for at se, hvordan hans sorter klarer sig under danske vejrforhold,” forklarer Niels Roulund.

Innovationen kræver plads

Når DLF-TRIFOLIUM i dag er prestigeleverandør af græs til store sportsbegivenheder som fodbold-VM i Sydafrika i 2010, OL i London i 2012 og tennisturneringen Wimbledon, er det i høj grad takket være Niels Roulund. Græssorten Jessica, som han har udviklet, blev valgt til det græstæppe, de største tennisstjerner træder ind på, når afgørende kampe på Wimbledons Centre Court afvikles. Senest er DLF-TRIFOLIUM blevet valgt som hovedleverandør af græs til fodbold-VM i Brasilien næste år.

Ifølge Niels Roulund er tid og rum til at tænke ud af boksen altafgørende for ikke at tabe innovationshøjde. Det kræver, at ledere og kolleger har forståelse for, at der skal gives tid til at tænke i nye baner og afsøge områder. Den plads, mener Niels Roulund, er til stede og helt nødvendig i DLF-TRIFOLIUM.

“Det er i sidste ende de nye ideer og opfindsomheden, der fører til nye produkter og ny indtjening,” pointerer Niels Roulund.


Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu




Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu