Piv Bernth er klar med ny drama-serie i 2020

Efter 30 succesfulde år i DR’s dramaafdeling valgte Piv Bernth sidste år at etablere sit eget produktionsselskab med britiske ITV som partner. Flere forfattere arbejder i øjeblikket på 5-6 forskellige projekter, der rammer danskerne inden for to-tre år.

Foto: Jens Nørgaard Larsen / Ritzau Scanpix
Klaus DalgasAnders Rostgaard Birkmann

MM Special: Gyldne tider for tv-producenter

  • Antallet af tv-producenter i Danmark vokser, og branchen ssom helhed bliver bedre og bedre til at drive forretning.
  • Tendenser som mere lokalt indhold på streamingtjenesterne og en øget public service-pulje nærer forhåbningerne om en gylden fremtid.
  • Det Danske Filminstitut advarer mod elementer i regeringens medieudspil og vil have 250 mio. kr. ekstra til dansk indholdsproduktion.
  • De store streamingtjenester er under pres for at producere mere lokalt indhold, og det er faktisk også en god forretning for dem.

Tv-producenter er på vej mod ny guldalder

Filminstitut-direktør: Public service-pulje ligger bedst hos os

Streaming-giganternes nye slagmark er det lokale indhold

”The Rain er mindst lige så dansk som Lars von Triers film”

Piv Bernth er klar med ny drama-serie i 2020

MM MENER: Pas på med at gøre kultur til erhvervspolitik

Der er bogstaveligt talt højt til løftet i de rummelige lokaler med stuklofter, afhøvlede gulve og postkortudsigt til Marmorkirken i hjertet af København.

Produktionsselskabet Apple Tree Productions har lejet sig fint ind hos en udlejer, der dog har så meget sympati for projektet, at huslejen er sat ned de første par år, mens selskabet løber forretningen i gang.

Apple Tree Productions er nyeste skud på stammen af danske produktionsselskaber, der efterhånden tæller mere end 100 mindre virksomheder inden for produktion af tv-drama, fiktion, dokumentar, spillefilm, spil og reklamefilm.

Og bag det nye selskab står den tidligere DR-dramachef Piv Bernth, der gennem 30 år har høstet stor national og international hæder for sine talrige dramaproduktioner i statsradiofonien.

Med sig i det nye selskab har Piv Bernth taget fire nøglepersoner fra DR’s dramaafdeling, tidligere souschef og nuværende økonomidirektør Lars Hermann samt producenterne Dorthe Riis Lauridsen, Anders Toft Andersen og Karoline Leth.

Samarbejdspartner er britiske ITV Studios, der efterhånden har etableret 60 produktionsselskaber rundt omkring i verden og distribuerer fiktion og underholdning i alle genrer.

Et godt tilbud

”Da ITV sidste år kom til mig og spurgte, om jeg ville arbejde for dem i Danmark, tænkte jeg, at hvis jeg skulle rykke på noget tidspunkt, så skulle det nok være nu,” siger den 61-årige tidligere teaterinstruktør, der har været mere end 30 år i DR.

”Jeg holdt nogle møder med dem og sagde, at jeg gerne ville være med, hvis jeg kunne få Lars og de tre producenter med. Det var ok, og så tog Lars og jeg sammen til London og snakkede med ITV. Vi forhandlede i fire måneder, før vi gik til DR, og der var gået et halvt år, inden vi gik ud med det,” fortæller Piv Bernth.

Hun havde allerede i årene forinden talt med DR om, at hun var ved at være et sted i sit liv, hvor hun godt kunne se sig selv i noget andet. Derfor var henvendelsen fra ITV rigtig god timing set gennem Piv Bernths briller.

”Set i forhold til medieudspillet var timingen selvfølgelig skidt. Men jeg vil godt understrege, at min beslutning intet havde at gøre med regeringens planer om at skære på DR. Lars og jeg måtte gøre op, om det var det værd at stoppe på DR i forhold til dette, som er meget mere usikkert. Vi kunne mærke, at vi måske ikke ville kunne få opfyldt de store ambitioner, vi har, på samme måde i DR som i et privat selskab med ITV som partner. Det var der i hvert fald risiko for, så vi blev enige om, at nu skulle det være. Og vi er blevet enige om, at går vi rabundus med hele molevitten, så har det været det hele værd alligevel,” siger Piv Bernth, der med egne ord har været ’sindssygt’ glad for at være i DR.

Piv Bernth

Født 20. juli 1956 i Nykøbing Falster.

Er gift, bor i København K.

Uddannet instruktør ved Det Kongelige Teater og Københavns Universitet fra 1977 til 1981.

Har arbejdet som producer i DR fra 1998 til 2012.

Dramachef i DR Drama fra 2012 til 2017.

Har blandt andet produceret ’Nikolaj og Julie’ fra 2001 til 2003, ’Forbrydelsen I-III’ i 2007 til 2012. Hun var executive producer på ’Broen 1-4’, der er produceret af Nimbus Film, og på ’1864’, produceret af Miso Film. Senest har hun produceret DR-serierne ’Arvingerne’ og ’Liberty’.

Har modtaget en Emmy for ’Nikolaj og Julie’ i 2003, The Golden Nymph i Monte Carlo som producer af ’Forbrydelsen II’ i 2010. Bafta for ’Forbrydelsen I’ i 2011, tre Emmy-nomineringer for ’Forbrydelsen I og II’ i 2007, 2008 og 2010. Dertil et utal af danske TV-priser.

Har produceret den danske spillefilm ’Den røde Tråd’ i slutningen af 1980’erne.

Har været instruktør på tv-satire serien ’Den gode, den onde og den virk’li’ sjove’.

I efteråret 2013 satte magasinet Hollywood Reporter hende på listen over de 25 mest magtfulde kvinder i tv-branchen.

Som dramachef i DR har Piv Bernth haft ansvar for ’Borgen’, sæson 3, ’Arvingerne’, ’Bedrag’, ’Herrens Veje’, ’Liberty’, ’Ditte & Louise’ og ’Tidsrejsen’.

 

”Men der sker jo en gensidig slitage, når man har været i sådan en organisation så længe. Man bliver måske lidt døve over for hinanden. ITV er den rigtige partner, som jeg har kendt i mange år som dialogpartner, og vi havde faktisk også et fælles projekt, som dog aldrig rigtig blev til noget. Da henvendelsen kom, måtte jeg bare sige ja, selv om der var nogle mennesker, vi måtte lade i stikken. Men både Anders Toft Andersen og jeg har haft tilknytning til to DR-projekter efter afskeden for at afhjælpe tomrummet, og nu er de jo ved at reorganisere sig mod fremtiden,” siger Piv Bernth med henvisning til den nye dramachef, Christian Rank, der begyndte i DR 1. februar.

Dramaserier med mening

Apple Tree Productions vil producere danske og nordiske dramaserier af høj kvalitet, som der står på selskabets hjemmeside. Piv Bernth vil gerne lave nogle ting, der er lidt anderledes, og noget, der giver mening at se. Det må gerne være underholdende, men det skal også give mening for seerne.

”Vi kan godt lide, at danskerne bliver optaget af nogle af de temaer, vi arbejder med, ved at fortælle en historie, som udvider folks bevidsthed og giver dem lyst til at diskutere,” siger hun og understreger, at der stadig er bud efter nordiske film og serier.

”Men man skal passe på med ikke at blive et museum for Nordic noir. Vi vil og skal finde det næste, der rykker. Det er der nogle forfattere, der kan skabe, talenterne. Og så er der nogen, der giver det en ny label. Hvis vi fik den rigtige krimi på bordet, så lavede vi den selvfølgelig pronto, men samtidig må vi også sige: ’Hvad kan vi gøre for, at det ikke bare er endnu en krimi?’ Det skal flytte sig et eller andet sted hen. Den store drivkraft i dette selskab er udviklingen af historierne, af udtrykket, af kommunikationen med verden og med danskerne,” siger Piv Benth.

Lige nu har selskabet samarbejde med flere forfattere, som er i gang med at skrive på 5-6 dramaserier. Hvem forfatterne er, vil Piv Bernth ikke afsløre, men der er endnu et par forfattere på vej i selskabets stald. Hun vil heller ikke afsløre, hvilke platforme der er lavet aftaler med, og hvad de kommende tv-serier handler om.

”Vi kan sige, at vores første produktion rammer danskerne i 2020, måske sidst i 2019. Og så kan jeg sige, at vi arbejder på dramaserier i forskellige perioder og forskellige versioner. Der er både historiske ting og nutidige ting og meget aktuelle ting – mere siger jeg ikke, det skal vi nok melde ud, når der er noget konkret,” siger hun med et grin og pointerer, at selskabet både arbejder med streamingtjenester og danske og udenlandske tv-kanaler.

”Vi har været i Amsterdam at besøge Netflix, og vi har holdt møder her i København med HBO Nordic. Vi har holdt møder med Viaplay, med NRK, med svensk TV4 og en masse andre. Vores business er lokalt forankret men internationalt disponeret, og distributionsmæssigt er vi tæt knyttet til vores partner, ITV, som har investeret i selskabet og dermed sørger for, at vi kan få smør på brødet her i starten,” siger Piv Bernth.

Mere frihed

En af fordelene ved at være herre i eget hus er, at nu behøver hun ikke at producere dramaserierne til et bestemt tidspunkt, som for eksempel søndag kl. 20.00. Streamingtjenesterne gør det muligt at producere tidløst, således at man ikke skal målrette produktionen efter, hvilken seergruppe der ser tv på lige præcis dette tidspunkt. Og så gør streamingtjenesterne det muligt for folk i hele verden at se tv-serier fra andre dele af verden.

”De er begyndt at sende med undertekster, og det betyder, at det ikke gør så meget, hvor serierne kommer fra. Derfor er der mange flere aftagere. Selv amerikanerne er begyndt at sende med undertekster, dog i mindre omfang, og i Tyskland er man så småt på vej. Allerede nu viser de store tv-kanaler den originale serie med undertekster på deres streamingtjenester, mens de fortsat dubber udgaven på hovedkanalen i flow-tv,” siger Piv Bernth.

Hun kan sagtens se Apple Tree lave produktioner til streamingtjenesterne og de store broadcastere som MTG og Discovery, også selv om det måske vil betyde, at der kommer reklamer hvert 15. minut.

”Hvis man har set serier i USA, så er man jo vant til det, de laver ikke andet. De laver faktisk noget rigtig godt drama, som fungerer godt på disse præmisser. Med projekter, der skal sendes på kanaler med reklamer midt i udsendelserne, bygger man jo historier op på en måde, så det er en mulighed. Det er vi klar til, men det er selvfølgelig ikke alle historier, der fungerer i dette format,” siger Piv Bernth.

”Hvis man har en bestemt historie, der har en bestemt følsomhed i sig, så ville man aldrig gå til MTG med den. Det passer ikke til deres publikum, men måske til HBO Nordic, en anden broadcaster eller måske Netflix. Men hvis man har en historie, der er lidt mere robust eller med mere ramasjang eller gang i den eller med humor, så kunne man godt gå til MTG og sige, at vi har noget, der passer til jer og jeres publikum. Vi kigger på de forskellige aktørers publikum, når vi foreslår samarbejde om projekter,” siger Piv Bernth.

Apple Tree er skabt på et tidspunkt, hvor der er stor konkurrence på produktionsområdet, og selskaberne generelt er presset på økonomien. Apple Tree har den fordel, at selskabet har en økonomisk stærk partner i ITV og nogle kendte ansigter i front med en track-rekord, der siger spar to til alt andet i Danmark.

”Men det er altså ikke onkel Joakims pengetank, vi har med som partner. Vi sparer på møblerne og huslejen for at få enderne til at hænge sammen, og så skal vi præstere nogle gode produktioner i de kommende år for at skabe et bæredygtigt selskab. Det kan vi forhåbentlig godt, og det arbejder vi benhårdt på hver eneste dag. Vi tror på projektet og krydser fingre for, at I vil glæde jer til resultaterne,” siger direktøren for det hele, Piv Bernth.


Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu




Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu