Sådan får Danmark en eksportuddannelse

Der er ikke noget til hinder for at lave en dansk pendant til Sveriges succesfulde eksportuddannelse, mener professor ved Nordic International Management Institute i Kina Per Jenster, som i sin tid hjalp med at starte det svenske projekt.

Danmark står i stort set samme situation som Sverige. Få store virksomheder står for langt størstedelen af vores salg til udlandet. Der er en underskov af små og mellemstore virksomheder med enorme eksportpotentialer. Mange af dem ligger i Udkantsdanmark. Ligesom i Sverige har de svært ved at tiltrække kvalificeret arbejdskraft. Og ligesom i Sverige flyder storbyerne over med nyudklækkede arbejdsløse akademikere. Hvis politikerne vil have gang i virksomhedernes eksport og skaffe de unge ledige arbejde, kan de med fordel gribe til ITM’s program, mener Jenster:

”Det kan mere eller mindre kopieres én til én, så det burde ikke være noget problem. Men det kræver vilje,” siger han.

Per Jenster har tidligere erfaret, at viljen ikke var til stede. I starten af 00’erne forsøgte han at indføre programmet herhjemme. Det danske eksportråd mente ikke, at en eksportuddannelse var noget for dem. Det måtte erhvervslivet selv tage sig af. Derfor vendte professoren sig til brancheorganisationen DI. Den kunne godt se ideen, men efter længere tids tovtrækkeri faldt projektet til jorden. Dels pga. et ledelsesskifte i organisationen. Dels fordi Jenster flyttede til Kina for at undervise på det anerkendte handelsuniversitet CEIBS i Shanghai. Trods fiaskoen er Jenster optimistisk i forhold til at forsøge at få programmet på benene i Danmark:

”Dengang var konjunkturerne gode og arbejdsløsheden lav. Ingen følte sig presset til at lægge kræfter i et helt nyt program. I dag er det anderledes. Virksomhederne, erhvervsorganisationerne og politikerne ved, at eksporten skal forbedres, og en praktikbåret eksportuddannelse ville være et oplagt redskab til det,” siger han.

Han ser to muligheder for, at Danmark kan få en eksportuddannelse. Enten tager staten initiativ til et samarbejde mellem DI og ITM. På den måde kan den danske pendant trække på ITM’s erfaringer og personale. Ellers skal landet igennem fem skridt, hvis Danmark selv vil lave en eksportuddannelse:

  1. Lad DI og/eller Dansk Erhverv stå for projektet på statens initiativ.
  2. Find to-tre ildsjæle til at varetage projektet.
  3. Sammensæt et undervisningshold af førende forskere inden for eksport og eksportchefer fra større danske eller internationale virksomheder.
  4. Stil som krav, at virksomhederne skal finansiere halvdelen af udgifterne til uddannelsen. Det skal være en investering. Staten, regionerne og kommunerne finansierer resten. I Sverige koster hver praktikant 160.000 svenske kroner i alt. De øger i snit virksomhedens eksportindtægter med 5 millioner svenske kroner det første år efter endt praktiktid.
  5. Afsæt statsmidler til en landsdækkende kampagne for at sparke projektet i gang.

Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu

Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu