Historien i tal

Skibe med bekvemmelighedsflag sejler udenom miljøkrav

Andel af skibsaffald‚ der omregistreres i forbindelse med bortskaffelse af bruttotonnage1

Emilie Fabricius Eriksen

Mellem 2002 og 2019 steg andelen af EU-ejede skibe registreret i lavindkomstlande fra 46 procent til 96 procent. På den måde slipper de både for høje skatter og miljøkrav, blandt andet krav til bortskaffelsesprocessen. Skrotningen af skibe er nemlig forbundet med omfattende sundhedsudfordringer og miljøforurening. I 2019 blev majoriteten af verdens skibe skrottet i Bangladesh, Indien eller Pakistan. De internationale aftaler, der burde sikre, at europæiske, amerikanske og sydkoreanske virksomheder selv tog ansvar for at bortskaffe farligt affald, er både mangelfulde og ineffektive, viser et nyt studie af forskere fra Shanghai Marine University, Shenzhen University og University of California, Davis.

Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu