Store virksomheder vil være startup-magneter

Verden over forsøger store, etablerede koncerner at fremtidssikre forretningen ved at gøre sig til magnet for innovative startups. Herhjemme er selskaber som ISS, Leo Pharma og IKEA i fuld gang på mange niveauer. Men de konkrete resultater lader stadig vente på sig.

Inden for de næste 10 år vil halvdelen af de 500 største virksomheder på det amerikanske aktieindeks S&P 500 være fejet af listen af nye selskaber. For 50 år siden lå de største amerikanske selskaber lunt og sikkert på S&P’s liste i 33 år i gennemsnit. I 1990 havde de største virksomheder kun pladsen i 20 år, og i 2026 forventes selskaberne kun at forblive store nok til at optræde på indekset i godt 14 år. Forklaringen bag det heftige udskilningsløb er fyldt med hypede buzzwords som disruption, eksponentiel vækst, unicorns og startup-revolution.

”Det er blevet både lettere, billigere og hurtigere at udvikle noget nyt. Vi taler om eksponentiel vækst her. Har man en god ide, så er der masser af muligheder for, at det ender med at blive noget stort. Alt er blevet mere enkelt og billigere, og samtidig er der generelt meget risikovillig kapital til den slags nye selskaber,” siger Søren Juul Jørgensen, der er CEO ved Innovation Center Denmark, der har til huse i Silicon Valley.

Det er ikke nyt, at de nye virksomheder bidrager med mere radikal innovation, end de etablerede selskaber gør. Men muligheden for, at små startups kan udfordre de store og sende dem helt ud af markedet, er øget markant. For med alverdens computerkraft tilgængelig i skyen og adgang til hele verden via markedsføring over sociale medier er indgangspartiet til en række brancher blevet udvidet.

Login