Svensk guide til sundhedsvæsenets rejse

Jens ReiermannTorben K. Andersen

Efter mere end 10 års arbejde som først forsker og nu også direktør for forandring i det svenske sundhedsvæsen er Jonas Wohlin klar til at overføre sine erfaringer til Danmark. Målet for rejsen er et sundhedsvæsen med fokus på den værdi, behandlingen skaber for patienten, og med mindre fokus på de aktiviteter, der udføres. En rejse, syv svenske regioner samt universitetssygehusene i Stockholm, Uppsala og Göteborg alle er påbegyndt.

Gennem alle årene har Jonas Wohlin skubbet til udviklingen, som nu er en af de største ændringer i den måde, offentlige virksomheder i Sverige styres på.

Den svenske rejse

I Sverige arbejder syv regioner nu med, hvordan mål, værdier og ikke mindst målemetoder kan fastlægges for behandlinger af otte patientgrupper:

Hofte og knæ, ryg, gravide (fødsler), fedme, hjerte, diabetes, knogleskørhed og brystkræft.

I Sverige deltager næsten 40 forskellige aktører i udviklingsarbejdet. Det er de 7 regioner med deres politiske råd, 17 foreninger der repræsenterer professionelle lige fra speciallæger over sygeplejersker til jordemødre, mens 10 kvalitetsdatabaser også bidrager. Patienterne er repræsenteret med 5 patientforeninger.

Jonas Wohlin er forsker ved Karolinska Institutet og adm. direktør for IVBAR, der er den private forsknings og udviklingsvirksomhed, som støtter de svenske regioner på vejen mod et nyt sundhedsvæsen. Det er IVBAR, som i samarbejde med Danske Regioner har udformet den analyse af potentialet for en omlægning af det danske sundhedsvæsen, som ligger til grund for den nye styring af sygehusene.

Han siger selv, at han af hjertet brænder for sundhed, og et blik på hans CV tyder på, at det rigtigt. Ved siden af sit professionelle virke i IVBAR har han været med til at starte den svenske afdeling af Operation Smile, en verdensomspændende ngo, som tilbyder gratis læbeganespalteoperationer til børn i udviklingslande.

Når han taler om den rejse, som sygehusene i Sverige er i gang med, bruger han ord som ”begejstring” og ”samarbejde”.

”Jeg tror, at vi kan tage nogle meget store skridt frem, hvis vi gør det i et samarbejde mellem patienter, læger, sygeplejersker og andre professionelle,” siger Jonas Wohlin og henviser til arbejdet i Sverige, hvor omkring 40 aktører deltager i udviklingsarbejdet. Se tekstboks.

Ny ligning for sundhed

Nyt mål for sundhedsvæsenet" caption="Figur 1  

Figur 2  " align="right" image="https://www.mm.dk/wp-content/uploads/2016/01/5d468-jr_fig02_koreplanen-for-et-nyt-sundhedsvaese.png" image_width="0" image_full="https://www.mm.dk/wp-content/uploads/2016/01/867b7-jr_fig02_koreplanen-for-et-nyt-sundhedsvaese.png | Forstør   Luk

Trin for trin foreslår Jonas Wohlin, at læger, sygeplejersker og patienter samarbejder med alle andre aktører i det danske sundhedsvæsen om at udvikle sundhedsvæsenet, så behandlingerne gennemføres for at skabe værdi for patienter.

Kilde: IVBAR. 

”Indtil nu har vi fremmet et sundhedsvæsen, der har behandlet mere, nu skal vi fremme et sundhedsvæsen, der opnår gode resultater med et lavt forbrug af ressourcer, fordi det ikke altid er sikkert, at mere behandling også giver et bedre resultat for patienten,” siger Jonas Wohlin.

I den danske debat har forsøg på Gentofte Hospital for eksempel vist, at mere end en tredjedel af patienterne fravælger en operation i knæet, når de præsenteres for alternative behandlingsmuligheder. Det kan f.eks. være, at en diætist i stedet vejleder patienten i nye kostvaner, så vedkommende kan tabe sig og dermed mindske den belastning af knæet, som har været med til at fremkalde smerterne.

Afgang til rejsen

Eksemplet fra Gentofte viser, at det gode resultat for patienten afhænger af det problem, patienten har. Når Jonas Wohlin taler om gode resultater for patienterne, forudsætter det derfor, at det ”gode resultat” beskrives og defineres for hver enkelt patientgruppe.

”Det er en meget stor opgave, og der bliver ikke tale om et big bang, der ændrer alting på en gang. Der bliver tale om en udvikling, som trin for trin fører os hen til målet om et sundhedsvæsen, der skaber værdi for patienterne,” siger han.

De svenske erfaringer viser, at den proces er afhængig af bidrag fra alle aktører.

”Jeg mener kun, at man kan opnå en succes, hvis centrale aktører deltager. Men ændringerne kan gennemføres med stor begejstring. Det er noget helt andet at tale om, hvordan man kan skabe gode resultater for patienterne, end at tale om, hvordan vi udfører vores behandlinger hurtigere og hurtigere,” siger Jonas Wohlin.


Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu

Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu