Tilbageskridtsreformen

Regeringens uddannelsespolitik spænder ben for sig selv. Fremdrifsreformen giver ingen fremdrift men er derimod et tilbageskridt, advarer eksperter, fagfolk og erhvervsliv. De studerende bliver hastet igennem universiteterne på bekostning af kvaliteten. Vi vægter erfaring og modenhed højere end hurtighed, lyder det fra Grundfos. Uddannelsesminister Sofie Carsten Nielsen står fast på sin reform, mens partierne bag vakler i troen på den.

Mens regeringen planlægger at fortsætte sin reformamok på landets uddannelser til foråret, er alle andre ved at gå amok over dens reformer. De stritter i alle retninger og modarbejder hinanden. Med den ene hånd vil politikerne presse de unge hurtigere igennem studierne, mens de med den anden vil gøre uddannelserne bedre og rette dem mod arbejdsmarkedet, så de nyudklækkede akademikere kan få et job. Men den første hånd er et uelegant rap over fingrene til den sidste.

" caption=" 

Figur 1  " align="left" image="https://www.mm.dk/wp-content/uploads/2016/01/91618-van_fig02_reform-lober-a%cc%8abne-dore-ind.png" image_width="0" image_full="https://www.mm.dk/wp-content/uploads/2016/01/132fa-van_fig02_reform-lober-a%cc%8abne-dore-ind.png | Forstør   Luk

Det brede ertal bag fremdrisreformen vil have de studerende hurtigere igennem, men kvalitetsudvalget, universiteterne og forskere mener slet ikke, det problem, de vil løse, ndes længere. Studietiderne er blevet bragt drastisk ned de seneste ti år.

Hverken erhvervslivet, fagforeningerne, uddannelsesforskere, universiteterne, de studerende eller regeringens eget kvalitetsudvalg kan se fornuften i forrige års studiefremdriftsreform, som skal få de studerende til at gøre deres uddannelser færdig til tiden.

Kritikerne frygter, at reformen kommer til at få en række alvorlige konsekvenser. Vi får ikke kandidater, der kan arbejde selvstændigt og forstå sammenhængene, men nyuddannede akademikere, som har svært ved andet end at gengive tekster og bestå eksamener. Hvis de studerende kommer bagud, kommer de ikke tilbage på sporet, så flere risikerer at falde fra. Og når både studerende og universiteter bliver straffet for selv den mindste slinger i valsen, ender mange med at sidde med næsen i bøgerne, mens studiejob og praktikmuligheder suser forbi. Det til trods for at erhvervslivet vil have medarbejdere med praktisk erfaring, og al forskning tyder på, at studiejob er den hurtigste vej til voksenjob.

Reformen går stik imod regeringens politiske intentioner og den reform, uddannelsesminister Sofie Carsten Nielsen (R) og hendes ministerium arbejder på nu. Den kommende kvalitetsreform skal løfte kvaliteten og relevansen på de videregående uddannelser. Kandidaterne skal være fagligt stærkere og mere attraktive for arbejdsgiverne, der venter på den anden side af specialet, lyder ambitionen.

At man først fører fremdriftsreformen igennem og så begynder at arbejde på en kvalitetsreform, er ganske sigende for, hvor usammenhængende uddannelsespolitikken er, mener professor og uddannelsesforsker på Københavns Universitet Lars Ulriksen.

”Fremdriftsreformen risikerer at få en række utilsigtede følgeskader, som modvirker de mål, regeringen har om at styrke kvaliteten og relevansen på de videregående uddannelser. Den ene reform kommer til at modarbejde den anden, fordi konsekvenserne ikke er tænkt igennem, og fordi reformerne ikke er tænkt sammen,” siger han.

Fagforeningerne har også svært ved at se, hvordan fremdriftsreformen hænger sammen med den kommende kvalitetsreform.

”Politikerne har nogle snævre økonomiske grunde til at få de studerende hurtigere igennem, men den hastighed, der er lagt ind i reformen, er skadelig. Det er hastighed for hastighedens skyld på bekostning af kvaliteten,” siger Wenche Marit Quist, der er forsknings- og uddannelsespolitisk chef i DJØF.

Det er ikke spørgsmål om selve målet med reformen, der bliver rejst. Ingen har noget imod ønsket om at få de studerende hurtigere igennem. Heller ikke erhvervslivets interesseorganisation DI. For det er for dyrt at have de studerende hængende for længe i uddannelsesmøllen. Sarah Gade, der er chefkonsulent i Afdelingen for Forskning, Udannelse og Mangfoldighed, stiller sig derimod kritisk over for udformningen af dele af reformen:

”Fremdriftsdelen er implementeret på en måde, som giver mange administrative problemer for de studerende og for universiteterne. Den er meget bureaukratisk tung og ufleksibel,” siger hun og bliver bakket op af Ralf Hemmingsen, der er rektor for Københavns Universitet og formand for Rektorkollegiet i Danske Universiteter:

”Jeg begriber ikke, hvorfor man har valgt at konstruere et så omfattende og komplekst regelsæt, som meget detaljeret går ind og regulerer den enkelte studerendes adfærd.”

Isoleret minister står fast

Forskningsleder og formand for Kvalitetsudvalget Jørgen Søndergaard leverede samme budskab, da han præsenterede Kvalitetsudvalgets tredje og afsluttende rapport for nogle uger siden. Han mener, at fremdriftsreformen kan være med til at svække kvaliteten på landets uddannelser, fordi den indsnævrer universiteternes handlerum.

[graph title="Reform løber åbne døre ind" class="crb-wpthumb attachment-915-0 crb-graph-large" alt="" />

Kilde: “Tal om de danske universiteter 2014 ”, Danske Universiteter. 

Og så undrer formanden sig over, at politikerne nænner at indføre så mange rigide krav for at løse et problem, som stort set ikke eksisterer. Der er slet ikke noget fremdriftsproblem herhjemme, forklarer han. De seneste ti år er gennemførelsestiden faldet dramatisk. Se figur 1. Tiltag som færdiggørelsesbonusser til universiteterne og specialekontrakter, der forpligter de studerende til at aflevere hovedopgaven til tiden, virker tilsyneladende. De enkelte problemer, der stadig er rundt omkring, bør man løse ved målrettede initiativer, ikke ved at ”køre et sæt så detaljerede retningslinjer ned over alle uddannelserne,” som formanden formulerer det over for Mandag Morgen.

Kvalitetsudvalgets kritik har fået forligspartier bag studiefremdriftsreformen til at slå bak. SF’s uddannelsesordfører, Anette Vilhelmsen, gjorde sin holdning klar over for Dagbladet Information samme dag, som udvalget fremlagde sin sidste rapport: ”Vi går ikke fra et forlig, men det ville være meget tonedøvt ikke at lytte til, at der er indlysende problemer i fremdriftsreformen.”

Men selvom partierne bag reformen vakler, lader uddannelsesminister Sofie Carsten Nielsen sig ikke kue. Hun ønsker ikke at stille op til et interview med Mandag Morgen, men skriver i en mail:

”Regeringens politik står fast. Det er for tidligt at evaluere på fremdriftsreformen. Den er knap trådt i kraft. Nu er mit fokus på at analysere Kvalitetsudvalgets anbefalinger og på at styrke kvaliteten og relevansen i de videregående uddannelser.”

Reformen, ministeren står fast på, har da også overlevet stormvejret indtil nu. Den blev vedtaget efter en byge af kritiske høringssvar og under højlydte protester fra studerende og universiteterne i februar 2013. Som en del af en større studie- og SU-reform betyder den bl.a., at de studerende nu skal studere fuldtid og ikke må komme mere end et halvt år bagud, før deres SU bliver taget fra dem. For at sikre at de studerende holder snuden i uddannelsessporet, bliver de automatisk tilmeldt både fag og eksamener, som de med meget få undtagelser ikke kan melde sig fra.

Med de metoder skal universiteterne skære 4,3 måneder af den gennemsnitlige studietid inden 2020, og står Finansministeriets DREAM-model til troende, bliver de offentlige finanser forbedret med en lille milliard kr., hvis det lykkes. Hvis det ikke lykkes, får universiteterne lov til at betale. F.eks. kommer det til at koste Københavns Universitet 345 millioner kr., hvis den gennemsnitlige studietid ikke bliver bragt ned på fem år. Lige nu studerer de studerende 7,6 måneder for meget.

Dødens teoretiske kandidater

Med de nye krav og udsigterne til en regning i millionstørrelsen er der ingen undskyldninger for ikke at få de studerende hurtigere igennem. Men det får sin pris. Hvis de studerende skal gå den lige vej, bliver der mindre tid til f.eks. studiejob og dårligere mulighed for praktik.

[quote align="right" author="Ulla Kjær Senior HR Manager, Arla"]For os er det ikke en kvalitet i sig selv, at en ansøger er kommet igennem sine studier på normeret tid. Job og ophold i udlandet vægter meget højere, og så er det ikke afgørende, om man har været to eller tre år om sin master.[/quote]

I hvert fald viser adskillige rundspørger blandt de studerende, at mange bliver forsinket, fordi de arbejder ved siden af studiet. I en stor undersøgelse, som DJØF stod bag i 2013, er studiejobbet den hyppigste årsag til, at de studerende kommer bagud med bøgerne. 44 pct. svarer, at de bliver opholdt, fordi de arbejder, men 16 pct. er kommet bagud, fordi de har været i praktik, som de ikke har kunnet få godskrevet som en den af deres uddannelse.

Og hvis man ikke stoler på, hvad de studerende selv fortæller, kan man vende blikket mod en undersøgelse, fagforeningen AC foretog i 2010. Den viser, at de arbejdende studerende er overrepræsenteret blandt de kandidater, der bliver ét år forsinket. Omvendt viser undersøgelsen, at de studerende, der ikke arbejder, kommer hurtigere igennem.

Formanden for Dansk Magisterforening, Ingrid Stage, frygter, at de studerende bliver nødt til at vælge studiejobbet fra. Det kan komme til at stille dem dårligere, når de som nyuddannede kandidater skal finde et arbejde, men det rammer også deres faglighed under studierne. De studerende lærer noget af at arbejde, mens de studerer, forklarer hun:

”Reformen er en kæp i hjulet for de studerende. De kan ikke komme i gang med at omsætte deres kvalifikationer til noget, der giver mening i et job, og de får ikke den erfaring, man får på en arbejdsplads, hvor man arbejder med sine kvalifikationer på en anden måde end på studiet,” siger hun.

Interesseorganisationen Dansk Erhverv er heller ikke begejstret for udsigterne til, at de studerende bliver på kammeret og holder sig fra arbejdsmarkedet. Det er ikke kun dårligt nyt for dem selv, men også for de virksomheder, der skal bruge deres arbejdskraft, når de bliver færdige.

”Vi frygter, at færre vil søge erhvervserfaringer under studierne, og så risikerer vi at stå med nogle dødsens teoretiske dimittender uden en føling med, hvordan de kan bruge deres uddannelse på arbejdsmarkedet,” siger uddannelses- og forskningspolitisk chef hos Dansk Erhverv Mette Fjord Sørensen.

Erhvervslivet ønsker erfaring

Spørger man de danske virksomheder, er der ikke tvivl om, hvad de studerende skal gøre, hvis valget står mellem at blive færdig til tiden og udskyde turen i specialesumpen for at tage et job.

Et skridt frem og to tilbage: Fremdriftsreformen i medvind og modvind

7. maj 2012. I forbindelse med udformningen af sin 2020-plan nedsætter regeringen et tværministerielt udvalg, der skal undersøge, hvordan man gennem politiske initiativer kan spare 2 mia. kroner på at få de studerende hurtigere gennem uddannelserne.

1. januar 2013. Statsministeren opfordrer i sin nytårstale de studerende til at blive hurtigere færdige.

19. februar 2013. Regeringen præsenterer sit udspil til en SU- og fremdriftsreform. Reformen skal få de studerende hurtigere igennem studierne og vil ifølge Finansministeriets beregninger forbedre de offentlige finanser med 2 mia. kr.

26. februar 2013. Regeringen fremlægger Vækstplan DK. Planen er bl.a. finansieret af at nedbringe studietiderne og udgifterne til SU.

18 april. 2013. Alle Folketingets partier undtagen Enhedslisten indgår en aftale om en SU- og studiefremdriftsreform. Det fremgår bl.a. af aftaleteksten, at universiteterne skal forpligtes til at bringe den gennemsnitlige studietid ned med 4,3 måneder frem mod 2020.

28. juni 2013: Folketinget vedtager SU- og studiefremdriftsreformen.

November-december 2013. Studerende på  landets universiteter afholder en række demonstrationer og blokader.

11. december 2013. Efter tre dages forhandlinger bliver forligspartierne enige om at udsætte reformen. De nye regler træder i kraft i 2015 for studerende, der allerede er indskrevet, og  fra start for studerende, der begynder i sommeren 2014.

August 2014: Københavns Universitet gør topembedsmænd i Uddannelsesministeriet opmærksom på, at 600 studerende kommer i klemme pga. den nye studiefremdriftsreform. De er blevet vejledt om at tage suppleringskurser for at skifte retning, men nye regler betyder, at de ikke kan bruge kurserne alligevel.

September 2014. Fremdriftsreformen træder i kraft for nyindskrevne studerende på landets universiteter.

23. oktober 2014. Uddannelsesministeren melder ud, at hun ikke har fået at vide, at de 600 studerende på Københavns Universitet kommer i klemme. Hun indkalder forligskredsen for at finde en løsning

November 2014: Forskere, DTU, CBS og studerende rejser kritik af fremdriftsreformen for at spænde ben for spirende iværksættere, der ikke både kan starte virksomhed op og studere samtidig, hvis de skal studere på fuld tid.

29. januar 2015: I forbindelse med kvalitetsudvalgets slutrapport kritiserer udvalgets formand, Jørgen Søndergaard, fremdriftsreformen for at detailregulere universiteterne  og derved svække mulighederne for øge kvaliteten af uddannelserne. 

30. januar 2015: SF siger, partiet vil have undersøgt, hvad fremdriftsreformen betyder for kvaliteten på uddannelserne. Venstre gør det klart, at de er villige til at rulle reformen tilbage, hvis de studerende ”viser sig at blive hurtigere færdige om to-tre år”, fordi fremdriftsmodellen ”var den bedste af de dårlige modeller, som desværre giver  nogle negative bivirkninger.”

”For os er det ikke en kvalitet i sig selv, at en ansøger er kommet igennem sine studier på normeret tid. Job og ophold i udlandet vægter meget højere, og så er det ikke afgørende, om man har været to eller tre år om sin master.”

Sådan lyder det fra Ulla Kjær, der er Senior HR Manager i Arla. Hun forklarer, at fødevarevirksomheden lægger vægt på en række områder, når den ansætter. Arla kigger på eksamensbeviset, men udlandsophold, frivilligt arbejde og ikke mindst studiejob bliver også skattet højt:

”Erhvervserfaring trækker op, fordi overgangen fra at være studerende til medarbejder kan være overvældende, og jo tættere man har været på situationen før, desto nemmere er det at komme i gang,” siger Ulla Kjær.

For Grundfos handler et fyldigt CV ikke kun om at lette overgangen fra forelæsninger til forretning, men også om at få et billede af, hvem ansøgeren er. Camilla Winther, der har ansvaret for virksomhedens graduate programme, fortæller, at hun løber listen over erfaringer fra arbejdsmarkedet igennem for at danne sig et indtryk af personen bag ansøgningen:

”Det kan være en stor udfordring at vide, hvem ansøgeren er, hvis han eller hun ikke har lavet andet end at studere. Og hvis man ikke har lavet andet, kan jeg hurtigt få den tanke, at man mangler drivkraft, at man ikke er nysgerrig, har lyst til at prøve nye ting eller til at engagere sig,” siger Camilla Winther.

Og så handler erfaringer også om noget helt grundlæggende, fortæller hun:

”Modenhed. Det betyder meget for os. Og modenhed kommer tit af erfaring og af, at du har prøvet forskellige ting. Hvis du kun har læst og er blevet hurtigt færdig, og ikke har været i udlandet eller begået dig på en stor arbejdsplads, så mangler du erfaring og kan i nogle tilfælde være mere umoden i jobmæssig forstand.”

Grundfos og Arla er ikke alene om at stille høje krav til de nyuddannede, viser en medlemsundersøgelse, Dansk Erhverv fik foretaget blandt 57 store og mellemstore virksomheder sidste år. 55 svarer, at de lægger vægt på, at en nyuddannet ansøger har haft studierelevant arbejde eller praktik, mens 42 siger, at et højt karaktergennemsnit er vigtigt for dem.

Virksomhedernes præferencer afspejler sig også i jobstatistikkerne. AC’s undersøgelse viser, at 63 pct. af de studerende, der har haft et relevant studiejob, er i arbejde tre måneder efter, de er blevet færdige med studierne. Det samme gælder kun 13 pct. af dem, der ikke har haft et studierelevant job.

Overfladiske studerende

Selvom de studerende begraver sig mere i bøgerne for at komme hurtigere igennem, bliver de ikke nødvendigvis fagligt stærkere. Fremdriftsreformen går ikke alene ud over deres tilknytning til arbejdsmarkedet, men rammer også kvaliteten.

Professor ved Institut for læring og filosofi på Aalborg Universitet Palle Rasmussen er især bekymret over kravet om, at de studerende skal studere fuldtid og er tvangstilmeldt eksamener, som de ikke kan melde sig fra.

Hvis de dumper en eksamen, må de enten tage den om eller tage faget igen. Samtidig skal de læse fuldtid på det nye semester. De studerende kommer altså ikke til at studere fuldtid, men mere end fuldtid, forklarer Palle Rasmussen. Og det kan få to uheldige konsekvenser: Enten bliver de studerende nødt til at gå på kompromis med fagligheden. De bliver nødt til at skøjte hen over fagene og kun tage det med, de skal bruge for at kunne bestå. Eller de dumper i for mange fag og må afbryde studiet, fordi de ikke kan følge med. Måske kommer de i gang igen, men så er de blevet forsinket, og så har reglerne fået den modsatte effekt af den, der var meningen. Måske kommer de slet ikke i gang igen.

”Enten bliver konsekvensen et højere frafald eller en lavere faglig kvalitet for at kunne bestå eksamenerne og slæbe sig igennem,” siger Palle Rasmussen.

Det kan blive virkelighed for mange studerende. Hvert år ender cirka 53.000 eksamener på landets universiteter med en dumpekarakter, viser en opgørelse, Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) lavede i 2013. Det er samlet set 9 pct. af de karakterer, der bliver givet, men tallet dækker over store forskelle. Forvaltningsret på jurastudiet har en dumpeprocent på 21,5, mens analytisk kemi på farmaci ligger på 32,5 pct.

Formand for Danske Studerendes Fællesråd Yasmin Davali gruer derfor også for både kvaliteten og frafaldsprocenterne. Og hun har svært ved at se, hvordan reformen skulle kunne rettes til, som forligspartierne bag den har foreslået:

”Jeg kan ikke se noget positivt ved reformen. Den gør livet  sværere for universiteterne og de studerende og giver dårligere uddannelser. Der er ikke noget at rette til, når udgangspunktet er så håbløst. Rul den tilbage,” lyder opfordringen.

Alle frem i takt

Yasmin Davali skal dog ikke regne med, at reformen bliver rullet tilbage lige med det første, mener postdoc ved Aarhus Universitet Laura Louise Sarauw, der forsker i uddannelsespolitik og styring af uddannelsesinstitutioner. Hun leder bl.a. forskningsprojektet ”Fremdrift og Arbejdsmarkedsrelevans”, som undersøger konsekvenserne af fremdriftsreformen.

Ligesom Palle Rasmussen og Yasmin Davali vurderer hun, at reformen både kan ramme kvaliteten hårdt og betyde, at flere ender med at falde fra. Men hun er ikke sikker på, at den sidste del er en  utilsigtet konsekvens ved reformen. Den politiske intention kan også have været at skabe et uddannelsessystem, hvor flere sorteres fra, så færre i sidste ende får en akademisk uddannelse, forklarer hun:

”Det skulle være mærkeligt, hvis ministeriet ikke har været opmærksom på, at flere risikerer at blive skubbet ud på den her måde. Man kan derfor også se presset som en slags sorteringsmekanisme. Den gør det lettere for dem, der går i takt, men lader hammeren falde over dem, der ikke gør,” siger Laura Louise Sarauw.

Professor og uddannelsesforsker ved Københavns Universitet Lars Ulriksen ønsker ikke at spekulere i, om et øget frafald er en bagtanke ved reformen. Men uanset om det er det eller ej, så bliver det sandsynligvis konsekvensen. Ligesom reformen gør uddannelserne dårligere:

”Jeg tror ikke, politikerne vil lave dårligere uddannelser, men det kommer de til, når de insisterer på at skubbe de studerende igennem på den måde,” siger Lars Ulriksen.

Alle aktiviteter, der ikke bidrager direkte til at bestå, vil blive nedprioriteret, forklarer han. Hvad end det gælder studiekredse, praktik, udlandsophold, studiejob eller ekstra forelæsninger. Også selvom f.eks. studiekredse, praktik og studiejob ofte betyder, at de studerende får en større forståelse for deres fag.

Det er Laura Louise Sarauw helt enig med Lars Ulriksen i. Og det betyder ifølge hende, at de studerendes rolle i uddannelsessystemet ændrer karakter. De er ikke længere studerende, der studerer, analyserer og tager ansvar for egen læring, men derimod elever, der går i skole, får fortalt, hvad resultatet er, og genfortæller det til eksamen.

”Jeg har talt med undervisere, der oplever, at de føler sig presset til nærmest at læse bøgerne højt for de studerende,” fortæller Laura Louise Sarauw og fortsætter: ”Vi kender langt fra de fulde konsekvenser af fremdriftsreformen, men det vidner om en form for skolegørelse, hvor man kun behøver gøre det, der er nødvendigt for at komme igennem. Intet andet. Og så må man spørge sig selv, om det er det, vi ønsker som samfund?”


Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu

Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu