Tillidsrevolution på Danmarks største arbejdsplads

Danmarks største arbejdsplads – Københavns Kommune med 45.000 medarbejdere – gennemfører nu den største samlede ledelsesreform på en offentlig virksomhed i mere end et kvart århundrede. I centrum af reformen står borgernes behov, og undervejs luger politikere, ledere og medarbejdere i fællesskab grundigt ud i regler og detailstyring, så hverdagen bliver enklere for både borgere og ansatte. ”Vi skal bruge mindre tid på skemaer og mere tid på kerneopgaven,” siger overborgmester Frank Jensen. Revolutionen bliver nøje fulgt af forskningen, der samler erfaringerne op, så de kan bruges på andre offentlige arbejdspladser.

Jens Reiermann

Landets største arbejdsplads, Københavns Kommune, gør nu op med årtiers detailregulering af arbejdet i børnehaver, i sociale tilbud og i hjemmehjælpen. Samtlige 7 forvaltninger er inddraget i det, der kan blive danmarkshistoriens største enkelte reform og vende op og ned på næsten 30 års praksis for den måde, offentlige forvaltninger og institutioner styres på. Konsekvensen for de mere end 45.000 ledere og medarbejdere er omfattende: Fokus flyttes bevidst fra regler og indberetningskrav til kernespørgsmålet om, hvad der gavner borgeren.

[quote align="right" author="Anette Laigaard"]Vi har ryddet godt op i vores mange politikker. Der har været så mange, at det bliver for indviklet for den enkelte leder, så de bliver for utydelige i deres ledelse[/quote]

Et bredt politiske flertal står bag den ambitiøse reform og har med overborgmester Frank Jensen (S) tydeliggjort, at opgøret med regelstyringen er alvorligt ment: Ledere og ansatte overalt i kommunen opfordres til at udpege de barrierer, der stjæler medarbejdernes tid fra kontakt med borgerne.

Det gælder f.eks. et krav om, at udenlandske kunstnere både skulle have et dansk Nem-ID og et dansk CPR-nummer eller et dansk EAN-nummer for at kunne modtage honorar efter optræden i kulturhuset ”Huset”. Et krav, Borgerrepræsentationen dispenserede for på sit seneste møde i slutningen af marts.

”Vi skal fjerne alt det, der støjer og tager medarbejdernes opmærksomhed. Medarbejderne skal bruge mindre tid på kontrol og mindre tid på skemaer og uhensigtsmæssige arbejdsgange, og i stedet bruge tid på at udføre kerneopgaven bedre,” siger overborgmester Frank Jensen.

Tillid som værktøj for ledelse

Han omtaler kommunens arbejde med tillidsdagsordenen som en ”kulturrevolution”. I det hidtidige styringsparadigme har de mange krav om indberetninger og rapporter ført til, at medarbejdere og lederes fokus er flyttet fra borgerne til opfyldelse af kravene.

Tina Øllgaard Bentzens fem gode råd:

  • Reformer skal forankres hos politikere, ledelse og samarbejdsudvalg. 
  • Kontrol skal understøtte tilliden.
  • Alle relevante parter skal involveres og tage ejerskab til løsningerne.
  • Der skal være dialog mellem medarbejdere, politikere og embedsmænd om hinandens behov.
  • Forvaltningen skal være mindre ekspert og mere facilitator.

”Der er for meget styring med skemaer og indberetninger. Medarbejderne skal have fokus på kerneopgaven, uanset om det handler om børn, ældre eller socialt udsatte. I dag har alle kravene om indberetninger ført til, at nogle tror, at bare rapporteringerne er i orden, så gør det ikke så meget, om borgerne er tilfredse,” siger Frank Jensen.

Som konsekvens af tillidsreformen skal ledere og medarbejdere ikke måles på de gode rapporter, men på borgernes feedback.

”Jeg tror ikke, vi skal være bekymrede for, om folk tager sig en slapper. Vi spørger borgerne, hvordan de oplever vores service, og bliver der ikke leveret, så har lederne ansvaret for at følge op,” siger Frank Jensen, der mener, at tillidsdagsordenen tydeliggør, hvad der er opgaven, og hvem der har ansvaret. For som han siger: ”Tillidsdagsordenen er også et hårdt ledelsesværktøj.”

En langvarig kulturrevolution

Tillidsreformen har været på dagsordenen siden 2012, men først nu har den for alvor fået fat i alle hjørner af den kæmpestore arbejdsplads. Og trods den lange forberedelse, forventer en lang række aktører alligevel, at reformen først er fuldt gennemført om flere år – helt på samme måde, som det var tilfældet med det hidtidige styringsparadigme, New Public Management, som var omkring 10 år om at slå fuldt igennem, fra det første gang blev introduceret i midten af 1980’erne.

Et forløb over så lang tid stiller helt særlige krav til både den politiske og den administrative ledelse.

”Vi snakker om en af de helt store forandringer af den måde, vi arbejder på. Det er et spørgsmål om at forankre en ny kultur på alle niveauer, og det tager tid. Det sværeste er at holde fast og ikke miste intensiteten i arbejdet med tillidsdagsordenen,” siger Anette Laigaard, adm. direktør for Socialforvaltningen.

Som konsekvens er fremdriften i tillidsreformen et fast punkt på dagsordenen, når Anette Laigaard og de seks andre forvaltningers administrerende direktører mødes. Også i hver enkelt forvaltning arbejder kontorchefer og embedsmænd fuldtids på at gennemføre tillidsreformen.

Tillid – et politisk projekt

Det tværgående arbejde med tillidsreformen bygger videre på erfaringer fra de enkelte forvaltninger, som i flere år har haft tillidsbaseret ledelse på dagsordenen. Senest har Borgerrepræsentationen vedtaget en slags grundlov for arbejdet med tillidsdagsordenen i form af et ”Kodeks for tillid” fra forsommeren 2013.

Tillidsreform med borgeren i centrum" caption="Figur 1  

Figur 1  " align="right" image="https://www.mm.dk/wp-content/uploads/2016/01/5fc1f-jre_fig01_tillidsreform-forenkler-hverdage.png" image_width="0" image_full="https://www.mm.dk/wp-content/uploads/2016/01/e65ac-jre_fig01_tillidsreform-forenkler-hverdage.png | Forstør   Luk

Politikere og embedsmænd i Københavns Kommune luger ud i både de regler og de politiske mål, der styrer forvaltningernes daglige arbejde. De i alt 229 politiske mål er nu reduceret til 111.  

Kilde: Mandag Morgen. [/graph]

Kodekset tydeliggør arbejdsdelingen mellem den politiske ledelse på den ene side og de medarbejdere og ledere på den anden side, der skal udføre opgaverne. Politikerne skal ”give slip på detailregulering” og i stedet fokusere på de overordnede politiske og faglige mål.

Hvor rigtigt det end kan være, så kan det også være svært for politikere at holde fast i, når medier afdækker problemer på en institution. Det kan f.eks. være, når børn svigtes, eller når unge på institution gribes i at ryge hash. I sin kritik af det offentlige bureaukrati pegede Produktivitetskommissionen i sin afsluttende rapport i sidste uge netop på, at mange regler i det offentlige er opstået som reaktion på mediers afdækning af et problem på en institution.

Nu siger Frank Jensen, at København ”skal have mod til at fjerne regler, og vi skal have mod til ikke at vedtage flere regler, hver gang der er en dårlig sag i pressen. Det er krumtappen i vores arbejde med tillidsdagsordenen”.

Fagforeningerne støtter tillid

Succesen med tillidsreformen afhænger derfor bl.a. af politikernes evne til at holde fast i det overordnede og lade de enkelte ledere håndtere problemer.  Samtidig understreger både embedsmænd og samarbejdspartnere værdien af, at politikerne og ikke mindst Frank Jensen har stillet sig i spidsen for arbejdet med tillidsreformen. Se tekstboks.

Kontrol skal understøtte tilliden

”Man kan invitere til tillid og sige, man gerne vil styrke den, men i sidste ende er det modtageren, der afgør, om de vil gengælde tilliden,” siger Tina Øllgaard Bentzen.

Mens Københavns Kommune arbejder med at udbrede tillidsdagsordenen, interviewer Tina Øllgaard Bentzen aktørerne om deres erfaringer. Som ph.d.-studerende på Institut for Samfund og Globalisering på Roskilde Universitet indsamler hun erfaringerne fra København til inspiration for andre offentlige arbejdspladsers arbejde med tillidsdagsordenen. OAO, Danmarks Lærerforening, Københavns Kommune og Roskilde Kommune finansierer i fællesskab forskningsprojektet.

Arbejdet med tillidsreformen er et erklæret opgør med mere end 20 års styring i detaljen, mens indberetninger, mødeaktivitet m.v. har fyldt en stadig større del af dagligdagen. Se figur 2.

Derfor kommer tilliden ikke af sig selv, men skal opbygges, understreger Tina Øllgaard Bentzen. Hun taler om behovet for at udvikle en ”tillidsspiral”, hvor man bygger tilliden op med små skridt af gangen.

Det betyder, at reformens forankring hos overborgmester Frank Jensen og hans team af borgmestre og direktører er vigtig, men der skal langt mere til.

”Lederen er central, når man gerne vil bedrive tillidsbaseret ledelse, men der er rigtig mange andre, der skal arbejde med, for at det her lykkes. Samarbejdsudvalgene er vigtige, fordi medarbejderne her kan inddrages i udviklingen af en mere tillidsbaseret styring. Det gøder jorden for løsninger, der er ejerskab til,” siger hun.

Selv om tillidsdagsordenen gør op med en regelstyret organisation, gør tillid ikke altid op med kontrol, men stiller krav om, at kontrollen bidrager til arbejdet med kerneopgaven.

”Tillid og kontrol bliver tit set som hinandens modsætninger. Men noget kontrol kan faktisk understøtte tillid, hvis kontrollen opleves som meningsfuld. Derfor handler en tillidsdagsorden ikke kun om at fjerne kontrol, men i mindst lige så høj grad om at designe kontrol, der giver mening,” siger hun. 

”Det er helt afgørende. Presset oppefra skaber legitimitet omkring arbejdet. Det bliver pludselig meget seriøst, fordi ledere på alle niveauer så siger: ”Okay, det her skal vi i gang med,” siger Bodil Otto, formand for OAO, Offentligt Ansattes Organisationer.

Bodil Otto og OAO har prioriteret arbejdet med tillidsreformen som politisk indsats nummer ét.

”Vi tror på, at medarbejderne oplever større glæde, når de kan koncentrere sig om kerneopgaven og ikke skal bruge tid på unødig kontrol og skævvridende regler,” siger Bodil Otto.

Hun håber, at erfaringerne fra København kan overføres til andre offentlige arbejdspladser.

Farvel til regler og politisk detailstyring

Med borgerrepræsentationens opbakning kan Huset se frem til, at det bliver nemmere at afregne med udenlandske kunstnere, når de har optrådt på en af Husets scener.

Dispensationen fra Nem-ID, CPR- og EAN-nummer er den ene af i alt seks regler, som Borgerrepræsentationen har dispenseret for i en toårig forsøgsperiode.

”Tager man reglerne én for én, kan man hele tiden sige, at der er en god grund til, at vi har vedtaget netop denne regel. Men det er ikke altid, at vi om politikere er helt klar over, hvad reglerne kan betyde for medarbejdernes arbejde. Derfor endte det heldigvis med, at Borgerrepræsentationen dispenserede for de regler, institutionerne selv siger generer dem,” siger Dansk Folkepartis Carl Christian Ebbesen, der er borgmester for Kultur- og Fritidsforvaltningen og derfor har det politiske ansvar for byens kulturhuse.

[graph title="Tillidsreform forenkler hverdagen" class="crb-wpthumb attachment-915-0 crb-graph-large" alt="" />

Kilde: Københavns Kommune, Økonomiforvaltningen, marts 2014. 

Reglen om, hvordan Huset skal afregne med udenlandske kunstnere, er en del af den hårde regulering, tillidsreformen nu sætter under lup. Men også den bløde del af reguleringen – i form af kommunens i alt 229 handlingsplaner og strategier – endevendes.

”Vi har ryddet godt op i vores mange politikker. Nogle har vi fjernet, og andre har vi tænkt sammen, så det giver bedre mening ude i institutionerne. Der har været så mange, at det bliver for indviklet for den enkelte leder, og så ender vi med, at de bliver for utydelige i deres ledelse,” siger Anette Laigaard.

Et eksempel fra hendes egen forvaltning er, at fire forskellige strategier for sindslidende med delvist overlappende budskaber og et omfang på i alt 94 sider er ved at blive skrevet sammen til et enkelt dokument, der efter forventningen vil være på 15 sider. Alt i alt er kommunens 229 handlingsplaner og strategier reduceret til 111. Se figur 1.

Reform på medarbejdernes præmisser

Embedsmænd har rullet mange store reformer ud i deres organisationer, men arbejdsmetoden er helt anderledes denne gang. Politikernes opbakning er begyndelsen, men medarbejdere og lederes engagement er mere end nødvendigt for en succes.

”Vi kan ikke implementere tillidsdagsordenen. Tillid skabes mellem mennesker, og det gror frem lokalt. Herinde på rådhuset skal vi skabe rammerne, hjælpe med værktøjerne og tydeligt bakke op om arbejdet med tillidsdagsordenen,” siger Anette Laigaard.

[graph title="Tid nok til borgerne?" caption="Figur 2  " align="left" image="https://www.mm.dk/wp-content/uploads/2016/02/90dba-jre_fig02_tid-nok-til-borgerne.png" image_width="0" image_full="https://www.mm.dk/wp-content/uploads/2016/01/f5c00-jre_fig02_tid-nok-til-borgerne.png" text="Offentligt ansatte bruger hver dag timer på opgaver, der ikke er rettet direkte mod borgerne. Det gælder særligt på integrationsområdet, hvor de borgerrettede opgaver udgør mindre end to timer på hver arbejdsdag."]Kilde: Produktivitetskommissionen. [/graph]

Derfor efterlyser hun inspiration fra sine medarbejdere og ledere. Når medarbejdere og ledere oplever, at en procedure, regel eller arbejdsgang ikke giver mening, kan de gøre opmærksom på det over for MeningsSamlingen. Det er en lille instans på otte personer, som gennemgår problemet og vurderer om proceduren, reglen eller arbejdsgangen giver mening. Er det ikke tilfældet, vil den blive ændret eller måske helt fjernet.

Et forslag, der var indsendt til MeningsSamlingen, fik Anette Laigaard til at afskaffe kravet om timeregistrering, fordi gevinsten ved timeregistreringen var for lille, og bøvlet var for omfattende.

”Det har stor betydning for kulturen, at vi ikke længere kontrollerer minutterne. Vi synes også, vi sender et rigtigt signal til medarbejderne, når de kan se, at vi reagerer på deres forslag,” siger Anette Laigaard.


Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu




Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu