Topchefens nye yndlingsemne: Bæredygtighed

Topchefer stiller i stigende grad skarpt på bæredygtighed, når de skal geare deres virksomheder til den fremtidige konkurrence. Det viser en ny undersøgelse fra konsulent- og analysehuset McKinsey blandt over 3.000 ledere, der repræsenterer et bredt udvalg af brancher og virksomhedsstørrelser fra hele verden. Blandt de allerøverste chefer, CEO’erne, erklærer næsten halvdelen, at bæredygtighed i dag er på top 3 på deres prioriteringsliste. Og heraf udpeger 13 pct. bæredygtighed som den absolutte topprioritet for de kommende år. Det er næste tre gange flere, end sidst McKinsey foretog undersøgelsen i 2012. Se figur 1.

Øverst på topchefens agenda" caption="Figur 1  

Figur 2  " align="left" image="https://www.mm.dk/wp-content/uploads/2016/01/751a4-bw_fig2_be%cc%88redygtighed-som-forretningsmu%cc%88l.png" image_width="0" image_full="https://www.mm.dk/wp-content/uploads/2016/01/941d3-bw_fig2_be%cc%88redygtighed-som-forretningsmu%cc%88l.png | Forstør   Luk

Toplederes motivation for at prioritere bæredygtighed er i dag ikke kun forbundet med omkostningsreduktioner og omdømme. De ser bæredygtighed som en del af virksomhedens fremtidige kerneforretning.

Kilde: “Sustainability’s Strategic Worth”, McKinsey, juli 2014 [/graph]

Den nye undersøgelse markerer samtidig et skift i motivationen for at beskæftige sig med bæredygtighed på toplederniveau. I McKinseys tidligere undersøgelser, der rækker tilbage til 2010, var ”omkostningsreduktion” og ”omdømme” de primære årsager til, at bæredygtighed kom på agendaen. Nu er den primære årsag, at toplederne ser bæredygtighed som en del af virksomhedens fremtidige kerneforretning. Og nu vil de bruge energi på at integrere udvalgte bæredygtighedsperspektiver i virksomhedens forretningsmål og værdier. Se figur 2.

Tre kerneaktiviteter

Der er imidlertid som udgangspunkt stor forskel på, hvor systematisk virksomhederne går til opgaven, og hvor langt de er på deres bæredygtighedsrejse. McKinsey har på baggrund af best practise-analyser af de mest succesrige virksomheder identificeret tre kerneaktiviteter, som går på tværs af frontløbervirksomhederne. Varetagelsen af disse aktiviteter vil de kommende år få afgørende betydning for virksomhedernes succes med at gøre bæredygtighed til en del af kerneforretningen:

Fokuser strategien.
Et kendetegn for frontløbervirksomhederne er, at de har en klar og fokuseret bæredygtighedsstrategi, der er kommunikeret tydeligt ud i alle led af organisationen. McKinsey anbefaler, at virksomhederne fokuserer strategien stramt på højst fem veldefinerede indsatsområder, som har en klar forbindelse til virksomhedens øvrige mål og værdier. Desuden bør der stiles efter ambitiøse mål for forbedring af bæredygtigheden. I McKinseys undersøgelse erklærer over halvdelen af ”frontløbervirksomhederne”, at de opererer med ”aggressive eksterne mål for bæredygtighed”. Det gælder kun 11 pct. af hele respondentgruppen, hvorfor McKinsey anbefaler en generel opstramning på dette punkt.

Udnyt teknologien bedre.
Tiltagende rovdrift på naturressourcer sender råvarepriserne i vejret og gør virksomhederne sårbare over for ressourcemæssige begrænsninger. For at begrænse denne sårbarhed bør virksomhederne derfor langt mere systematisk styre deres ressourceforbrug og øge effektiviteten i ressourceudnyttelsen. Det kræver ifølge McKinsey, at virksomhederne bliver langt bedre til at udnytte ny informationsteknologi til at styre og optimere bæredygtighedsarbejdet. I undersøgelsen er det kun 36 pct. af virksomhederne, der systematisk udnytter avancerede data- og analyseværktøjer i bæredygtighedsindsatsen.

Forlæng produkternes levetid.
En effektiv måde at forbedre ressourceudnyttelsen på er at forlænge produkternes levetid og tilstræbe cirkularitet i produkternes livscyklus, så udtjente produkter kan bruges i produktionen af nye. Det er et af de punkter, der for alvor skiller frontløbergruppen fra de øvrige virksomheder. De fleste frontløbervirksomheder arbejder i dag aktivt med livscyklusstrategier, mens hovedparten af de øvrige virksomheder endnu ikke har planer for, hvordan de kan reducere deres ressourceafhængighed ved at skrue på produkternes levetid og livscyklus. McKinsey anbefaler, at fremsynede virksomheder begynder at lægge strategier for – og investere i – ”cirkeløkonomi” både for samfundets og deres bundlinjes skyld.

Omdømme afgørende for økonomien

En afgørende faktor for det payoff, der i sidste ende kommer ud af bæredygtighedsarbejdet, er den effekt, arbejdet har på virksomhedens omdømme. Faktisk vurderer lederne i McKinseys undersøgelse, at managementtiltag, der kan forbedre virksomhedens bæredygtighedsomdømme, er den ”bæredygtighedsaktivitet”, der vil have det største økonomiske potentiale over de næste fem år.

[graph title="Bæredygtighed som forretningsmål" class="crb-wpthumb attachment-915-0 crb-graph-large" alt="" />

Kilde: “Sustainability’s Strategic Worth”, McKinsey, juli 2014. 

Udfordringen er imidlertid, at der ikke findes nogen one size fits all-tilgang til at forbedre virksomheders bæredygtighedsomdømme. Det kommer helt an på, hvad virksomhedens interessenter og stakeholdere – kunder, leverandører, investorer, myndigheder, aktionærer, medarbejdere, fagorganisationer, medier m.m. – lægger vægt på. Og det vil variere fra branche til branche, marked til marked og i nogle tilfælde virksomhed til virksomhed.

Et resultat af den kompleksitet er, at virksomhederne i mange tilfælde famler i henseende til, hvilke omdømmeskabende aktiviteter de skal prioritere. McKinseys undersøgelse viser således, at der i dag er stor disharmoni mellem, hvilke aktiviteter virksomhedslederne vurderer, har størst betydning for økonomien, og hvilke aktiviteter de i dag rent faktisk har iværksat.

Nøglen til at løse dette dilemma er at skabe en bred forståelse for bæredygtighedsaktiviteternes økonomiske effekter blandt interessenterne. Det er frontløbervirksomhederne ifølge McKinseys undersøgelse næsten tre gange bedre til end den øvrige gruppe. De rapporterer samtidig om langt højere medarbejderengagement omkring bæredygtighed på alle niveauer i organisationen, ligesom de oplever færre barrierer for at realisere økonomiske og bæredygtighedsmæssige mål.

Kilde: ”Sustainability’s Strategic Worth”, McKinsey, juli 2014


Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu

Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu