Topchefens nye yndlingsemne: Bæredygtighed
Mandag Morgen
Topchefer stiller i stigende grad skarpt på bæredygtighed, når de skal geare deres virksomheder til den fremtidige konkurrence. Det viser en ny undersøgelse fra konsulent- og analysehuset McKinsey blandt over 3.000 ledere, der repræsenterer et bredt udvalg af brancher og virksomhedsstørrelser fra hele verden. Blandt de allerøverste chefer, CEO’erne, erklærer næsten halvdelen, at bæredygtighed i dag er på top 3 på deres prioriteringsliste. Og heraf udpeger 13 pct. bæredygtighed som den absolutte topprioritet for de kommende år. Det er næste tre gange flere, end sidst McKinsey foretog undersøgelsen i 2012. Se figur 1.
Udfordringen er imidlertid, at der ikke findes nogen one size fits all-tilgang til at forbedre virksomheders bæredygtighedsomdømme. Det kommer helt an på, hvad virksomhedens interessenter og stakeholdere – kunder, leverandører, investorer, myndigheder, aktionærer, medarbejdere, fagorganisationer, medier m.m. – lægger vægt på. Og det vil variere fra branche til branche, marked til marked og i nogle tilfælde virksomhed til virksomhed.
Et resultat af den kompleksitet er, at virksomhederne i mange tilfælde famler i henseende til, hvilke omdømmeskabende aktiviteter de skal prioritere. McKinseys undersøgelse viser således, at der i dag er stor disharmoni mellem, hvilke aktiviteter virksomhedslederne vurderer, har størst betydning for økonomien, og hvilke aktiviteter de i dag rent faktisk har iværksat.
Nøglen til at løse dette dilemma er at skabe en bred forståelse for bæredygtighedsaktiviteternes økonomiske effekter blandt interessenterne. Det er frontløbervirksomhederne ifølge McKinseys undersøgelse næsten tre gange bedre til end den øvrige gruppe. De rapporterer samtidig om langt højere medarbejderengagement omkring bæredygtighed på alle niveauer i organisationen, ligesom de oplever færre barrierer for at realisere økonomiske og bæredygtighedsmæssige mål.
Kilde: ”Sustainability’s Strategic Worth”, McKinsey, juli 2014