Trumps sejr kan skade Tesla og miljøbevidste virksomheder

USA’s mest anerkendte producent af elbiler og energivenlige løsninger, Tesla, risikerer et større tilbageslag som følge af valget af Donald Trump til ny amerikansk præsident.
Jens Jørgen Madsen

Valget af Donald Trump til præsident skaber nu alvorlig uro blandt miljøbevidste virksomheder, advokater og aktionærer, der beskæftiger sig med bæredygtige løsninger.

Allerede i valgkampen vakte det opsigt, da Trump erklærede, at han ønsker at satse massivt på kul og olie, og samtidig lod forstå, at han vil godkende den omstridte olierørledning Keystone XL, som skal føre olie fra tjæresand i Canada til USA. Et projekt, der ellers har været blokeret af Obama. Men også Trumps melding om, at han har tænkt sig at aflyse den globale klimaaftale, der blev indgået i Paris.

Her efter valgsejren diskuteres det så, hvordan Trumps tilsidesættelse af alle restriktioner mod fossile brændstoffer tillige kan betyde et stort tilbageslag for Teslas og Elon Musks ambitiøse mål for langt mere energivenlige og bæredygtige løsninger.

Over for Washington Post slår den tidligere topadvokat for the Federal Aviation Administration and the Department of Transportation Kathryn Thomson fast, at Trumps energipolitik kan få alvorlige følger for Tesla:

”Enhver, der støtter energieffektive og bæredygtige løsninger, bør være bekymrede,” siger Thomson til avisen.

”Godt nok tilkendegiver Trump, at han nu vil se på alle muligheder. Og det er i sig selv positivt. Men samtidig presser han på for at vende tilbage til konventionelle brændstoffer og teknologier. Og det lover ikke godt for innovation, effektivitet og bæredygtighed,” siger Kathryn Thomson.

Tesla har efter valget ikke ønsket at kommentere, men adm. direktør Elon Musk udtalte få dage før afstemningen til CNBC, at han ”ikke anså Donald Trump for at være egnet” til præsidentposten. Derimod fremhævede han Hillary Clintons miljø- og økonomipolitik som rigtige.

Ifølge Washington Post vil Trumps lovprisning af fossile brændstoffer komme hele olie- og gasindustrien til gavn. Ikke mindst de selskaber, som i årtier har domineret energibranchen. Mens det det derimod bliver en kamp op ad bakke for nye aktører som Tesla uden offentlig støtte.

Udbredelsen af elektriske biler vil således kunne blive ramt af udløbet af et særligt skattefradrag knyttet til den ny teknologi. Ifølge de nuværende regler kan forbrugerne i visse tilfælde få op til 7.500 dollar i rabat ved køb af elektriske biler. Det betyder at prisen på eksempelvis Tesla Model 3 reduceres fra 35.000 til 27.500 dollar. Og det er blandt andet den slags incitamenter til fremme af energivenlige løsninger, som meget vel risikerer at blive fjernet under Trumps ledelse.

”Traditionelt har Republikanerne været mindre tilbøjelige til at støtte en politik, der fremmer en teknologi frem for en anden. Så der kan blive nogle økonomiske stramninger, der kan true alternative brændstofs-incitamenter,” siger John Eichberger, adm. direktør for Fuels Institute til Washington Post.

Konsekvensen kan blive, at prisen på elektriske biler stiger markant, og dermed vanskeliggøres Elon Musks målsætning om at gøre energivenlige elbiler tilgængelige for den brede masse.

Også hvad angår Teslas nye planer for udvikling af solenergi, er Trumps tiltrædelse som præsident dårligt nyt. Tesla overvejer i øjeblikket et strategisk køb af SolarCity i en handel til 2,6 milliarder dollar, hvor aktionærerne skal stemme om den mulige fusion den 17. november. Men ifølge aktieanalytiker ved CFRA Research Angelo Zino kan præsidentsejren få negative konsekvenser for alle støtteordninger til solenergi, skriver Business Insider. Derfor opfordrer Zino nu til, at man sælger aktier i selskaber som netop SolarCity, Jinko Solar og SolarEdge.

”Vi forventer, at Trumps præsidentskab i kombination med en republikanskledet kongres udgør en betydelig risiko for, at den særlige tilskudsordning ITC (Solar Investment Tax Credit) på 30 pct. enten bliver reduceret eller helt nedlagt,” skrev Angelo Zino i en aktionærnote umiddelbart efter valget, hvor værdien af både Teslas og SolarCitys aktier faldt stort.

Trump har i øvrigt udtalt, at han anser klimaforandringerne for at være ”en skrøne”, som kineserne har fundet på. Og ifølge NGO-organisationen ScienceDebate har han adskillige gange tweetet, at han tvivler på lødigheden af de videnskabelige udsagn om klimaets forandringer.

Teslas topchef, Elon Musk, har efter valget ikke været ud at kommentere.

Uafhængigt af præsidentvalget i USA annoncerede Tesla i sidste uge, at man nu udvider virksomhedens investeringer i Europa massivt. Blandt andet offentliggjorde man et køb af den tyske virksomhed Grohmann Engineering som første skridt i opførelsen af en gigafabrik til batterier i Europa, skriver the Guardian. Derudover planlægger man et forskningscenter. Og ifølge Elon Musk er det også tanken at etablere deciderede bilfabrikker i Europa, skriver The Telegraph.

LÆS OGSÅ:

Her er Trumps plan for de første 100 dage

Sorte Trump kan ikke stoppe USA’s grønne energi

Omtalte personer

Donald J. Trump

Fhv. præsident, USA (Republikanerne)
Bachelor i økonomi (Wharton School, Philadelphia, USA 1968)


Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu




Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu