Hun udvikler is med kulturel kant

Der er noget Harry Potter over University of Guelph om vinteren. Gamle grå mursten, store glaspartier i massive trærammer, høje snedækkede nåletræer uden for hovedindgangen. Og ligesom troldmandsaspiranterne i Harry Potter kæmper med trylleeliksirer, forsøger Cathrine Østerberg at få ingredienserne til at gå op i en højere smagsoplevelse inden for universitetets vægge.

[graph title="Cathrine Østerberg" caption=" " align="right" image="https://www.mm.dk/wp-content/uploads/2016/01/04cd7-cathrine-oesterber.jpg" image_width="0" image_full="https://www.mm.dk/wp-content/uploads/2016/01/77b0a-cathrine-oesterber.jpg" text="Født: 1988."] [/graph]

Det er januar, og hun har lige taget hul på sit semester som udvekslingsstuderende. Hun er her, fordi udlandet skal udforskes, og fordi universitetet er kendt for at være stærkt på fødevarevidenskab, som hun også læser hjemme i Danmark. Men hun er her også for at få en pause fra et hektisk forløb med at gøre en forretning ud af sin store passion: is.

Det seneste halvandet år har hun været i gang med at udvikle de første isvarianter til sin fars fynske virksomhed, Orana, der laver frugtkoncentrat til juiceproducenter, bagerier og mejerier. Siden hun blev færdig med gymnasiet, har hun arbejdet i virksomhedens udviklingsafdeling, hvor hun har lavet frugtkoncentrater til en række af de produkter, Orana tilbyder sine kunder i dag. En dag fik hun ideen til et nyt forretningsområde, Orana burde forfølge. Og da det var hendes ide, har hun også selv fået lov at føre an.

Cathrine Østerberg skal stå i spidsen for en ny satsning i Vietnam, hvor Orana i forvejen har godt fat med andre produkter. Hun skal lave en butik med frisklavet is, som vi kender den fra kæden Paradis og alverdens boder ved stranden og skovkanten. Det lyder ikke som en original ide i danske ører, men eftersom isbarer ikke eksisterer i Sydøstasien, har den banale ide vist sig at være genial i Vietnam.

Dårlig taber

Halvandet års forretningsudvikling har dog holdt hårdt, så Cathrine Østerberg har sat projektet på pause for at hellige sig studierne. Men da den canadiske dagligdag efter en måneds tid er sat i system med lige dele undervisning, konkurrenceroning og nye venner, begynder livet uden isforsøg og virksomhedsplaner at kede forretningskvinden inden i studenten.

Syv innovative medarbejdere

Mød de innovative medarbejdere i nogle af Danmarks bedste eksportvirksomheder. Læs også analysen Teamwork med passion og risikovilje.

Signe Kongebro:
Hun knækkede koden til bæredygtig arkitektur

Niels Roulund:
Passioneret græsforædler med flair for forretning

Cathrine Østerberg:
Hun udvikler is med kulturel kant

Ying Cao:
Den innovative dansker er også kineser

Henrik Stiesdal:
Man skal have tid til at daffe lidt rundt

Jacob Guldberg Poulsen:
Datajonglør med hverdag i verdensklasse

Ole Pradsgaard:
Græsroden skaber fornyelse i Maersk Line

Læs også mere om Danmarks bedste eksportvirksomheder i Danmarks Eksportkanon.

Samtidig udskriver universitetet en konkurrence i entreprenørskab blandt sine studerende. De skal finde ud af, hvem Canada skal leve af, og selv om Cathrine Østerberg ingenlunde er canadier, får hun lov at stille op med sit iskoncept. Hun går videre fra første og anden runde og er snart klar til finalen. Men hun har ingen is, dommerne kan smage. Maskinerne og testprodukterne er blevet i Danmark. Heldigvis har universitetet et sjældent professorat i is, og isprofessoren hjælper gerne med både isblander og gode råd. Dagen oprinder, og med koncept og smagsprøver indtager den danske udvekslingsstuderende finalen, der bliver tæt, men ikke falder ud til hendes fordel. Hun indkasserer andenpladsen, og selv om hun selv kalder sig en dårlig taber, er hun glad:

“Jeg fik bekræftet, at mine isvarianter var gode, af en professor i is. Jeg fik at vide, at forretningsideen var god, og at konceptet holdt. Så jeg var glad, men jeg ville selvfølgelig gerne have vundet,” fortæller hun.

Kan ikke mere nyde is

Det halve år i Canada sætter to ord på den 25-årige isentusiast: rejselysten og forretningsdriftig. Og hun har det ikke fra fremmede. Siden hun var to, har hun været med sin familie på forretningsrejser overalt i verden. Hun ved af erfaring, at forskellige kulturer skal tackles forskelligt, og hun ved også, at vejen til succes er belagt med ordentlige produkter. Derfor nørkler hun med isens smag, farve og konsistens. Indtil videre har Cathrine Østerberg udviklet 50 varianter, men smagt på mere end 500 for at nå dertil.

Alligevel bliver hun ikke træt af is, for hun nyder processen. Det har hun gjort, siden hun som 7-årig begyndte at lave mad. Dengang var lykken ikke at spise sig mæt i lækker chokoladekage, men at se kagedejen skifte farve, når hun hældte kakao i.

I dag har hun det på samme måde med sine is, og det har nærmest ødelagt oplevelsen af at spise det:

“Når jeg køber is, kan jeg ikke bare nyde den. Jeg finkæmmer den: Hvordan er strukturen, hvordan er forholdet mellem det søde og det sure, er den for kold, for gummiagtig, hvor hurtigt smelter den?” fortæller hun.

Jordbærparadokset

Østerbergs fornemmelse for iskvalitet betyder også, at hun stoler på sin egen vurdering af, hvad der smager godt og ikke godt. Da hun havde smagsprøver af en jordbæris med til sine fremtidige kunder i Vietnam, blev hun chokeret over tilbagemeldingen: Jordbær-isen smagte ikke af jordbær. Da hun smagte, hvad de mente, var smagen af jordbær, forstod hun bedre, for den vietnamesiske jordbærsmag var en syntetisk jordbærsmag. Og det kunne end ikke et stærkt forsvar for smagen af naturlige danske jordbær ændre på.

Første tanke var at droppe den danske jordbæris, men så satte Cathrine Østerbergs selvtillid ind. Nu lyder planen, at isboden skal have både en dansk og en vietnamesisk variant. På den måde vil Østerberg Is tilbyde sine kunder en meroplevelse. Det er den østerbergske form for stædighed: Hun anerkender sjældent, at hun tager fejl, men tit, at hun ikke er alene om at have ret.


Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu




Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu