Gamingteknologi er også på vej til din branche

DIGITAL OMSTILLING Spil har for længst overhalet filmindustrien på omsætning, og i de kommende år kan mange af de elementer, vi kender i spilverdenen, også blive en del af den måde, vi generelt omgås digital information på i hverdagen. Spillebranchen vil brede sig til langt mere end bare spil.

Peter Hesseldahl

Unity - en dansk startup succes

Unity er blevet en global techgigant. Vi fortæller historien og forklarer, hvad de laver. 

Fra nørderi på Nørrebro til milliardintroduktion på børsen i New York

Gamingteknologi er også på vej til din branche

Fakta

Interaktiv 3D-grafik og virtuelle verdener, som man træder ind i og handler og samarbejder i, er helt naturlige for enhver, der er opvokset med at spille computerspil. I de kommende år vil den samme form for interaktion brede sig til byggebranchen, bilindustrien, undervisning, kirurgi, shopping og alle de utallige andre sammenhænge, hvor man kan have nytte af at møde digitale informationer på en mere intuitiv måde. 

Spil er ikke noget, der redder liv eller er kritisk for samfundet, men det at kunne lave den bedste og hurtigste gengivelse af digitale verdener passer på mange andre områder

Brett Bibby
Chief product officer, Unity

Det perspektiv er en væsentlig del af forklaringen på, at Unity, der blev stiftet i en lejlighed på Nørrebro for 16 år siden, i dag har en markedsværdi på 170 milliarder kroner.

Unity leverer nemlig en af de centrale teknologier til at skabe tredimensionelle, interaktive oplevelser, en game engine, det software, som bruges til at sammensætte og strukturere videospil og afvikle dem på mobiltelefoner, computere eller spillekonsoller. 

Når man som spiludvikler åbner Unity på sin computer, bliver man mødt af et tomt univers, som man kan begynde at indrette og møblere og befolke med veje, bygninger, træer og figurer.

Det er lidt i stil med at bygge med Lego. Man har nogle elementer, som man kan indsætte i spilverdenen. Man kan eksempelvis markere en vej og sætte en bil på den. Inde i bilen placerer man et rat og bestemmer, at det skal styre bilens bevægelser, og så vælger man at se den tredimensionelle verden fra en chaufførs synspunkt. 

Man kan bestemme bilens køreegenskaber, om bilen skal stoppe eller gå i stykker, hvis den kører ind i andre biler, hvordan belysningen, vejret eller tyngdekraften er, om der er fugle i luften og fodgængere på gaden – eller politipatruljer eller snigskytter om det næste hjørne. 

Man bestemmer også, hvad forholdet er mellem de figurer, man sætter derind, og hvad reglerne er, når der er flere menneskelige deltagere, der er inde i spillet samtidig for at samarbejde eller kæmpe mod hinanden.

Kort sagt orkestrerer man gradvist en komplet verden med et detaljeret sæt af spilleregler og udfordringer. Og til sidst eksporterer man hele konstruktionen som en færdig app, der kan afvikles i realtid på de fleste af de gængse devices, såsom Android-smartphones, iPhones, Xbox, PlayStation eller pc’er. 

De figurer, videostumper og lyde, som man sammensætter, er typisk udarbejdet i andre specialiserede værktøjer som Photoshop eller Autocads Maya 3D-grafikprogram og derefter importeret til Unity. 

Det, Unity leverer, er altså ikke komponenterne, men værktøjet til at binde dem sammen. 

Et stærkt globalt community af brugere

Det har været afgørende for Unitys succes, at man fra starten har gjort software billigt eller frit tilgængeligt for små spiludviklere, og at man har arbejdet tæt sammen med et voksende community af programmører. 

Unity etablerede meget tidligt deres ’Asset Store’, hvor programmører kan købe, sælge eller frit udveksle nyttige byggeklodser og programstumper til nye spil. Skal man bruge nogle træer, et par solbriller eller en firbenet figur, der bevæger sig på en bestemt måde, kan man hente det i Asset Store og derefter tilpasse udseendet og opførslen til det spil, man er ved at opbygge. 

Det er en del af Unitys strategi om at nå bredt ud, at man har valgt den betalingsmodel, der kaldes freemium. For små brugere er det gratis at bruge platformen, men når selskabets omsætning er større end 200.000 dollar, skal man betale en månedlig licens. Hvis man har brug for særlige funktioner, kan man også betale for adgang til specialiserede softwarepakker eller konsulentydelser. 

Omkring halvdelen af Unitys indtægter kommer imidlertid fra at formidle reklamer.

Unity tilbyder en række værktøjer og tjenester, der gør det meget enkelt for en spiludvikler at placere reklamer i og omkring spillet. Unity sørger også for at sælge reklamepladserne, og selv om Unity ligger langt bag Google og Facebook, så er de dog den tredjestørste globale formidler af onlinereklamer. 

Unitys største konkurrent er det amerikanske Epic Games, der nyder godt af at have en langt større omsætning og flere penge, end Unity – i hvert fald hidtil – har haft. Epic driver en stribe store onlinespil, først og fremmest Fortnite, der for tiden er et af verdens mest populære spil. 

Epic tilbyder en game engine kaldet Unreal. Unreal bruges typisk på mere komplekse og grafisk avancerede spil, der afvikles på pc’er eller spillekonsoller, hvorimod Unitys styrke har været inden for de noget enklere spil til smartphones og tablets. 

Billedet stammer fra 'Book of dead', en produktion med stort fokus på simulationen af vind og vejr. Modellerne af planterne kan svaje realistisk alt efter, hvilke vejrforhold programmørerne vælger.

Gaming overalt

Gaming er et kæmpe marked. I 2019 omsatte branchen for 151 milliarder dollar – i et stort og rundt tal svarer det til 1000 milliarder kroner årligt. Til sammenligning var den globale omsætning for biograffilm i 2019 på 42 milliarder dollar. 

Gaming-industrien er i de senere år vokset med omkring 10 procent årligt, men i 2020 har væksten været særlig høj, fordi så mange har siddet hjemme under corona-lockdown. 

Andrew Bowell, der er VP of product i Unitys udviklingsafdeling for spil, forventer, at gaming vil blive mere udbredt i de kommende år. Han taler om ”gaming everywhere”: 

”Det næste bliver, at platformene bliver bundet sammen, så du kan gå fra device til device, og det vil være et univers, der fortsætter, selv om du ikke er der. Du kan starte over morgenmaden med lige at tjekke, hvad der er sket i spillet siden i går. I frokostpausen kan du gå videre gennem browseren på din pc, du kan spille på din smartphone i toget eller bussen, og når du kommer hjem, kan du få den fulde, biograflignende oplevelse foran dit 65-tommer-tv – samtidig med at du snakker med dine venner,” forudser Andrew Bowell. 

Bowell peger på tre store tendenser i spilverdenen: 

- For mange bliver spil en social aktivitet, man mødes med andre over online. I de senere år er det eksempelvis blevet populært at indbygge en voice-kanal, der gør det muligt for spillerne at kommentere hinandens indsats eller bare snakke sammen om stort og småt

- Spillerne vil gerne selv kunne udforme og tilpasse deres oplevelse. Man indretter universet, bygger huse, skaffer våben og flotte kostumer og opbygger et ejerskab til det, man har skabt

- Endelig bliver oplevelsen stadig mere ”immersive”: Man bliver helt opslugt og omsluttet af spillets verden, blandt andet fordi billedkvaliteten efterhånden er så god. 

Filmserien 'Adam' er en række kortfilm, der blev skabt ved at opbygge alle kulisser og figurer i Unity, og derefter gennemspille scenerne. Figurerne blev styret af menneskelige skuespillere, hvis mimik og bevægelser blev overført til den virtuelle figur.

Virtual reality og kunstig intelligens er på vej 

Det ”immersive” aspekt af spil hænger sammen med en stigende opmærksomhed på mulighederne i virtual og augmented reality. Virtual Reality Briller, hvor man helt lukker af for omverdenen og træder ind i spillets tredimensionelle verden, er blevet både dramatisk bedre og billigere i de senere år. En af de mest populære modeller, Oculus Quest, kan fås for 3.200 kroner i Elgiganten. 

Augmented reality, hvor figurer fra spillet blandes med den virkelige verden, er vanskeligere rent teknisk end VR. Pokemon Go er det hidtil mest succesfulde eksempel på, at man kan lade et spil foregå ude i virkeligheden ved at indsætte figurer i det billede, man ser gennem sin mobils kamera. Pokemon Go bruger i øvrigt Unitys game engine. 

Kunstig intelligens vil også være en del af fremtidens computerspil, og Unitys arbejde på at udvikle den teknologi ledes af den danske ekspert i AI Danny Lange. 

Andy Bowell forklarer, at kunstig intelligens kan bruges til at gøre spil mere medrivende: 

”Folk klager ofte over, at et spil enten er for svært eller for let. Med machine learning vil man kunne træne spillet til at være en god konkurrent. Man kan observere spilleren og tilpasse niveauet, så spilleren er lige akkurat god nok til at klare sig.” 

Beyond games

Når investorerne i dag vurderer, at Unity er knap 170 milliarder kroner værd, er det imidlertid først og fremmest potentialet uden for spilbranchen, de ser på. 

RT3D er den korte betegnelse for den trend, som Unity forventer vil give selskabet en central plads i fremtidens computerindustri: Real time 3D. 

I filmindustrien er det for længst blevet normalt at blande det virkelige og det virtuelle. Det er ofte langt billigere og mere fleksibelt at opbygge kulisser i 3D-computergrafik og indsætte de filmede, menneskelige skuespillere i de elektroniske landskaber. 

Tilsvarende har mange film i dag computerskabte væsener på rollelisten, hvis fremtoning og bevægelser kan være styret af et menneske, hvis mimik og gestikulation registreres og overføres til en 3D-figur – i bund og grund en avanceret version af at styre en figur rundt i et computerspil. 

Bilindustriens designere bruger spilteknologien 

De grundlæggende teknologier til at afvikle spil har også vist sig at være nyttige i bilbranchen, hvor designere har brug for at kunne se en ny bil fra alle vinkler, og for at kunne ”sætte sig ind” i bilen og opleve den, set fra førersædet eller fra passagerernes pladser. 

Bilindustriens ingeniører har brug for at kunne simulere kørslen under vidt forskellige forhold, og i de afdelinger, der udvikler selvkørende biler, kan man opbygge den erfaring, som bilens kunstige intelligens bygger på, ved at køre millioner af kilometer gennem simulerede landskaber i al slags vejr og alle tænkelige forhindringer og trafiksituationer.

Endelig har markedsføringsafdelinger brug for at kunne fremstille flotte reklamevideoer, salgsdemonstrationer og annoncer, der viser de kommende modeller, endnu før de første fysiske biler ruller af samlebåndet.

Kvaliteten i grafikken er god nok til, at få et ganske klart indtryk af, hvordan interiøret i en ny BMW opleves. Volvo og Lexus er også blandt de bilfabrikanter, der bruger 3D-grafik fra spilverdenen i udviklingsarbejdet.

Både fysisk og virtuelt byggeri

I byggebranchen er arkitekter og bygningskonstruktører for længst begyndt at tegne bygninger i 3D-programmer. Ud fra konstruktionstegningerne genererer man visualiseringer af nybyggerier, som kan vises til investorer, købere og myndigheder. 

Visualiseringerne kan også bruges til at forstå, hvordan lyset falder i en bygning, afhængigt af årstiden eller tidspunktet på dagen. 

I de fleste tilfælde er arkitekternes visualiseringer dog stadig enkeltbilleder. Det er stadig sjældent, at der bygges tredimensionelle modeller, som man styrer igennem i realtid, men det er den mulighed, som Unity tilbyder gennem de programmer, man har udviklet specifikt til arkitekter og byggebranchen. 

Det er en funktion, der gør det lettere for arkitekten at forstå, hvordan bygningen vil fungere, for eksempel når lyset veksler med årstiden og tidspunkt på dagen. 

Det er også nyttigt, når købere skal have et realistisk indtryk af den ejerlejlighed, de overvejer at anskaffe. Når 3D-modellen af den kommende bygning er tegnet, kan man stå på gaden og med en smartphone eller iPad se, præcishvordan bygningen er placeret i gadebilledet. Eller man kan se udsigten fra køkkenet i hjørnelejligheden på niende etage. 

Efterhånden som bygningen bliver færdiggjort i virkeligheden, kan 3D-modellen desuden blive en form for dokumentation af byggeriet. 

Hvis alle kabelføringer eksempelvis indsættes i modellen, vil man senere kunne gå rundt i bygningen og ”se gennem vægge”, i den forstand at man kan få vist på en skærm, præcis hvor ledningerne ligger inde i væggen, hvilket kan være ganske praktisk, når man skal ændre på installationer eller bygge om. 

Dermed er man ovre i det, som kaldes virtuelle tvillinger. Idéen er, at alle data om en fysisk genstand – en bygning, en bil, en maskine på et fabriksgulv – er samlet omkring en virtuel model, og når man ser på modellen, kan man meget let se de mange typer dokumentation, hvad enten det er konstruktionstegninger, den aktuelle temperatur eller energiforbrug. 

Et af Unitys nye forretningsområder er løsninger til arkitekter og byggeri, som gør det muligt at opleve og fremvise bygninger og indretning på forhånd.

Vi skal alle sammen være kreative 

Helt overordnet ser det ud til, at RT3D – tredimensionel computergrafik i realtid – fremover vil blive en stor del af de brugergrænseflader, vi møder, når vi søger, bearbejder og får præsenteret information. Og hos Unity er ambitionen at levere softwaren til alle de sammenhænge. 

”Unitys rolle er at være motoren bag den næste generation af apps, ganske enkelt,” siger Brett Bibby, der er chief product officer i Unity. Bibby tror ikke kun, at Unity kan vokse ved at brede sig som et værktøj til flere professionelle anvendelser; han mener, at Unity også vil rykke ned i retning af den almindelige dagligdagsbruger. 

Umiddelbart tænker jeg på en person, der spiller spil, som en forbruger af medier, snarere end en skaber? 

”Linjen mellem forbrugere og skabere bliver mere og mere udvisket. Hvad vil du sige om en teenager, der optager og redigerer en lille video og poster den på TikTok, eller som udformer sine egne emojis – er det en forbruger eller en skaber? Det er svært at sige for den generation, der er vokset op med digitale medier siden fødslen.” 

”Vi lever i ’the era of the maker’; vi har fået en handlekraft i forhold til det digitale. Engang var Photoshop kun for specialister, men i dag skal vi alle sammen lige beskære, retouchere og sætte et filter på vores profilbilleder. Vi tror, at 3D-grafik eller virtuelle verdener og spil kan være oplevelser, som brugere i høj grad selv kan være med til skabe eller modificere,” siger Brett Bibby.

Et eksempel, der peger i den retning, er et samarbejde med LEGO om at udvikle et program, der gør det meget nemt for børn at bygge deres eget spil. 

Selv om anvendelserne ude i den virkelige verden fylder stadig mere af forretningen, er kernen i Unity dog stadig gaming, siger Brett Bibby:

”Det er sjovt, men det er også dér, der er de hårdeste krav. Spil skubber hele tiden grænserne for det mulige, og det vil de blive ved med: skærme i højere opløsning, nye processorer og grafik-chips, augmented og virtual reality … Spil er ikke noget, der redder liv eller er kritisk for samfundet, men det at kunne lave den bedste og hurtigste gengivelse af digitale verdener passer på mange andre områder – og så bliver vores erfaring fra spil vigtig.”


Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu




Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu