Velfærdsligning med tre ubekendte

Det frivillige sociale arbejde rummer et kolossalt velfærdspotentiale. Nøglen til at indfri det er nye samarbejdsformer, der løfter den tværgående indsats mellem organisationer, virksomheder, offentlig sektor og frivillige borgere.?Mandag Morgen etablerer ny taskforce, der skal udvikle konkrete samarbejdsmodeller.

Hvordan kan virksomheder, uddannelsesinstitutioner, kommuner, professionelle organisationer og borgere arbejde sammen om at forebygge sociale problemer? Det spørgsmål bevæger sig stadig højere op på velfærdsdagsordenen.

Regeringen, en række kommuner og fremtrædende organisationer som Frivilligrådet har spillet ud med ambitiøse mål for det frivillige arbejde. Socialministeren vil øge andelen af danskere, der arbejder frivilligt, fra 35 pct. til 50 pct. i de næste ti år. Regeringen offentliggør en ny strategi for frivilligt socialt arbejde senere i år. Og en bredt sammensat arbejdsgruppe under Socialministeriet har allerede præsenteret en række anbefalinger til, hvordan samarbejde om løsning af sociale udfordringer styrkes. 

[quote align="right" author=""]Frivilligt socialt arbejde og tværgående samarbejde repræsenterer et kolossalt velfærdspotentiale.[/quote]

En af de helt afgørende forudsætninger for at løfte den tværgående indsats er nye samarbejdsmodeller. Det vurderer arbejdsgruppen, og det bekræftes af en serie interview og samtaler med 40 nøgleinteressenter fra alle sektorer, som Mandag Morgen for nylig har gennemført.

De peger på, at der især er behov for innovation på tre områder: 

  • Nyt engagement. Kun 6 ud af 100 danskere arbejder i dag frivilligt på det sociale område. Hvordan kan en ny generation af frivillige engageres i det sociale arbejde? Et redskab kunne være online-frivillighed. Digitale teknologier kan gøre det muligt at inddrage ressourcestærke borgeres kompetencer på helt nye måder. En anden mulighed er corporate volunteering, hvor virksomheder giver deres medarbejdere et antal timer i arbejdstiden til at udføre frivilligt arbejde. Skandia og TDC samarbejder på den måde med organisationer som Børns Vilkår og Dansk Røde Kors. En mere radikal – og kontroversiel – tilgang kunne være at tilbyde frivillige en bonus.  Det kender man i England som Community Dividends: Her kan et lokalsamfund f.eks. få halvdelen af den offentlige besparelse, når det påtager sig en social opgave.
  • Ny rollefordeling. Der er brug for afklaring af kompetencer og ansvarsfordeling mellem fagprofessionelle og frivillige. Hvor meget ansvar kan man f.eks. give ikke-offentlige aktører? Der er oplagte risici i samarbejdet mellem sektorerne, men nytænkning af rollerne kan give store resultater. I Somerset i Storbritannien er et lokalt Community Justice Panel med til at håndtere småkriminalitet. En sag kan overdrages til panelet af f.eks. politiet, lokale myndigheder eller boligforeninger. Tanken er, at lokalsamfundet spiller en langt vigtigere rolle end mere politi, overvågningskameraer eller strengere straffe, når det handler om at forebygge kriminalitet. Statistikkerne kan nu fremvise en rekordlav re-offending rate.
  • Ny organisering. Hvordan kan de tværgående “velfærdsalliancer” organiseres, så de bliver faste elementer i en langsigtet social indsats? Kun én ud af 100 virksomheder kalder i dag deres samarbejde med frivillige organisationer strategisk. Og kun hver tiende kommune sætter konkrete mål for samarbejdet med frivillige sociale foreninger. Inspiration kan findes i Sverige, hvor en fælles aftale mellem kommuner, Landsting og det sociale område sætter mål for samarbejdet om social forebyggelse. Socialministeriets arbejdsgruppe  foreslår at arbejde videre med eksempelvis lokale innovationsnetværk og guide til etablering af partnerskaber. 

Der skal findes konkrete svar på disse spørgsmål, hvis de gode intentioner skal omsættes i bedre social forebyggelse. Frivilligt socialt arbejde og tværgående samarbejde repræsenterer et kolossalt velfærdspotentiale.  Mandag Morgen vil gerne bidrage til at undersøge, hvordan denne ressource kan udnyttes bedre. Derfor er vi ved at sammensætte en taskforce, der med udgangspunkt i deltagernes eksempler og udfordringer skal udvikle konkrete samarbejdsmodeller. Taskforcen bygges op frem til sommer, modelværkstedet begynder i august, og et modelkatalog præsenteres i foråret 2011. Resultaterne skulle gerne forplante sig i mange år frem.


Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu




Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu