Vestas er erhvervslivets AI-veteran

Vindmølleproducenten Vestas har arbejdet strategisk med kunstig intelligens i mere end 20 år. Fremtiden handler om at blive endnu bedre til at forstå data og handle på dem, siger Kim Emil Andersen, der er chef for Vestas afdeling for dataanalyse.

MM Special: Kunstig intelligens er den nye elektricitet

  • Kunstig intelligens vil blive indbygget i alle former apparater og maskiner, og det vil ændre forretningsmodellerne i stort set alle industrier.
  • Algoritmer i administrative systemer har en tilbøjelighed til at diskrimere og fastholde mønstre og roller fra fortiden.
  • Der vil opstå nye typer job og nye fordelinger af roller, når mennesker arbejder tættere sammen med intelligente maskiner.
  • En lang række danske virksomheder er allerede i fuld gang med at udvikle og anvende AI-løsninger.

Kunstig intelligens er den nye elektricitet

”Vi skal tage det robotagtige ud af den menneskelige rolle”

Algoritmer er nutidens masseødelæggelsesvåben

Kunstig intelligens – dommedag eller Safe AI nu?

Vestas er erhvervslivets AI-veteran

5 danske projekter der rykker på kunstig intelligens

MM MENER: Kunstig intelligens angår os alle

Big data og kunstig intelligens er relativt nye fænomener for de fleste brancher, men ikke for vindmølleindustrien.

”Vi har i de sidste 20 år systematisk indsamlet data fra vores vindmøller. Du kan stort set ikke finde en afdeling i Vestas, der ikke anvender data til at forbedre vores løsninger,” siger Kim Emil Andersen, Head of Advanced Analytics hos verdens største leverandør af vindenergiløsninger. 

Data er afgørende i branchen, hvor paradigmet er konstant optimering. Vindmøller er en massiv investering, og når de først er i drift, gælder det om at hive det maksimale ud af dem med et minimum af omkostninger.

Vestas begyndte derfor tidligt at gøre vindmøllerne intelligente, det vil sige udstyre dem med sensorer, der leverer data om møllens funktioner og omgivelser.

”Samfundet er i disse år tæt på et gennembrud for selvkørende biler, men vi har haft selvkørende møller i over 20 år,” siger Kim Emil Andersen.

Data fra 25 mio. sensorer

I dag indsamler Vestas data fra mere end 30.000 vindmøller udstyret med over 25 millioner sensorer, der kontinuerligt informerer om møllens effektivitet i forhold til vind og vejr. En typisk Vestas mølle er forsynet med omkring 500 sensorer.

”Ved hjælp af data og adaptive algoritmer baseret på bl.a. maskinlæring forbedres vindparkens evne til at høste mest mulig energi,” forklarer Kim Emil Andersen. 

Optimeringen kommer også i spil, når vindmøllerne skal serviceres. Det skal ske på de tidspunkter, hvor vindmøllerne leverer mindst værdi. Tidligere var det vejrliget, man holdt øje med, i dag er det i lige så høj grad markedet.

”Vi skal ind at servicere vindmøllerne, når kunden tjener mindst muligt på sin vindmøllepark. Det vil sige, når priserne er lave. Vi bruger AI til at planlægge service til det helt rigtige tidspunkt, og disse beregninger består af et komplekst sammensurium af data, meteorologiske såvel som finansielle,” forklarer Kim Emil Andersen.

Service er i dag en større del af Vestas forretning end den fysiske produktion af møller, og i år udgør service 57 pct. af Vestas omsætning.

Mindre menneske

Næste skridt for Vestas er at gå fra predictive analytics til prescriptive analytics, hvor datasystemet af egen kraft finder et problem og samtidig anbefaler en løsning. Det kan f.eks. være inden for servicedelen, hvor den kunstige intelligens automatisk identificerer servicebehov, før de opstår, forklarer Kim Emil Andersen.

”Med prescriptive analytics får servicemedarbejderen fyldestgørende og præcise instruktioner uden risiko for menneskelige fejl som eksempelvis forglemmelser.”

Færre menneskelige faktorer til fordel for mere automatisering er også vejen frem for Vestas, mener Kim Emil Andersen. 

”I de tilfælde, hvor der er brug for mennesker i processen, vil vi bruge teknologien til at understøtte. Vi arbejder lige nu på collaborative data robots, der skal fungere i samspil med medarbejdere, der analyserer vindmølleparker. Datarobotten er selvlærende og bliver derfor en ekspert, der kan hjælpe medarbejderne med at træffe de optimale beslutninger meget hurtigere. Lige nu udvikler vi en datarobot, der kan lave kvalitetsanalyser af vinddata og efterfølgende vindparkoptimering,” siger han.

Vestas har som sagt arbejdet med AI i en årrække, og når man først er kommet i gang med teknologien, er der ingen vej tilbage.

”Vi ville ikke være i stand til at analysere og applikere de mange data fra vores sensorer, hvis vi ikke havde kunstig intelligens til rådighed. Det er også, hvad fremtiden handler om. For det første at indsamle flere og bedre data. For det andet at blive endnu bedre til at forstå disse data og handle på dem,” siger Kim Emil Andersen.


Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu




Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu