Vil hunde spille computerspil?

DIGITAL OMSTILLING Idéen bag Go Dogo er en af den slags, de færreste ville have tænkt at nogen kunne have brug for, men på den anden side: You never know. Man kunne faktisk godt forestille sig, at produktet fik et gennembrud. Foreløbig lader det dog vente på sig.

Foto: arthur Cammelbeeck
Peter Hesseldahl

MM Special: 4 danske startups

Mandag Morgen har gennem et år fulgt fire danske startups og deres kamp for at slå igennem.

Danske startups skal lære at tænke stort

Man skal løse et virkeligt problem

Vi troede, at når vi trykkede ’launch’ på kickstarter, ville det vælte ind. Vi var nervøse for at vi ville sælge mange flere, end vi kunne følge med til – men den hovedpine slap vi så for

Hanne Jarmer
CEO og grundlægger af selskabet Go Dogo

Det handler om, hvor stor din virksomhed kan tænkes at blive

Hvis du sigter efter stjernerne, rammer du nok månen

Vil hunde spille computerspil? Man ved aldrig

Go Dogo vil sælge mentaltræning for hunde, en slags computerspil for firbenede. Det fungerer hjemme i stuen foran fjernsynet. En instruktør toner frem på skærmen og siger ”sit” eller ”stå” og andre klassiske hundeopgaver. To kameraer, et forfra og et fra siden, registrerer, om hunden følger instruktionen, og hvor pænt den gør det, og hvis alt er i orden, får hunden ros, og der udløses en godbid, som falder ned fra en lille dispenser. 

Systemet kan indstilles, så det starter på tidspunkter, hvor ejeren ikke er hjemme, og dermed kan hunden få lidt adspredelse i løbet af dagen, hvis den går alene. Ligesom i computerspil for mennesker er der forskellige levels af stigende sværhedsgrad, der kan holde hunden udfordret, efterhånden som den bliver trænet.

Det hele styres fra en app, der holder øje med fremgangen, sender rapporter til ejerens mobil og fortæller, når der skal fyldes nye godbidder i dispenseren. 

Hanne Jarmer, der stiftede selskabet, har fra begyndelsen haft blikket rettet mod USA, hvor der er millioner af entusiastiske hundeejere, som har råd til at købe legetøj til deres kæledyr. 

I hendes drømmescenarie lykkes det Go Dogo at komme med i et af de store amerikanske talkshows eller at blive rosende omtalt i de store medier og på websites, hvor hundeentusiaster holder til. Og så ruller det. 

Fugle på taget 

Der har været masser af positive reaktioner og over hundred tusinde likes. Go Dogos Facebook-side er et overflødighedshorn af charmerende hjemmevideoer af hunde, der leger og bliver trænet, og Go Dogos egne videoer og hjemmeside bærer også præg af, at det er folk, der virkelig elsker hunde, som står bag. 

Men ét er at få mange likes, noget andet er i praksis at få kunder til at købe en spilcomputer til deres hund for et par tusinde kroner.

Som mange startups med en spændende ide fik Go Dogo i første omgang støtte fra Innovationsfondens innobooster-program. Planen var derefter, at den næste finansiering skulle komme fra crowdfunding. 

Da Mandag Morgen første gang talte med Hanne Jarmer i sensommeren sidste år, håbede hun, at Go Dogo ved hjælp af en kampagne på Kickstarter kunne få et sted mellem 500 og 2000 forudbestillinger, som man så kunne gå i gang med at færdigudvikle og levere. 

Kickstarter-kampagnen blev lanceret i september, og målet var at rejse 450.000 kroner gennem forhåndstilsagn fra kunder. På Kickstarter har man en måned til at nå det mål, man har sat – men det lykkedes langtfra for Go Dogo. 

Det var lidt af et wakeupcall

”Dér var jeg for første gang i vores eksistens noget presset. Det var vores første møde med virkeligheden, vi var blevet arrogante, vi fik masser af opmærksomhed og ros, men det konverterede ikke til bestillinger. Vi troede, at når vi trykkede ’launch’ på kickstarter, ville det vælte ind. Vi var nervøse for at vi ville sælge mange flere, end vi kunne følge med til – men den hovedpine slap vi så for,” fortæller Hanne Jarmer. 

Næste store satsning var i januar, hvor Go Dogo lejede en stand på CES, den enorme årlige messe for forbrugerelektronik i Las Vegas. Håbet var at få opmærksomhed og vejre stemningen blandt tech-entusiaster. 

Det gik rigtig godt på CES. Standen stod på et heldigt sted, der var masser af interesserede henvendelser fra morgen til aften, og teamet løb tør for brochurer allerede på andendagen. 

”CES var en kæmpe succes for os. Vi fik den opmærksomhed, som vi havde håbet på. Der kom masser af artikler og interviews ud om os – vi var på forsiden af Engadget! Det var præcis, hvad vi havde håbet,” fortæller Hanne Jarmer. 

Men igen lykkedes det ikke at få interessen til at udmønte sig i bestillinger eller investeringer. 

I marts lancerede Go Dogo en ny crowdfunding-kampagne, denne gang på Indiegogo – men resultatet var ikke overvældende. 35 forhåndsbestillinger er det blevet til. 

Produktet er blevet modnet 

Trods det manglende salg er troen på idéen uændret. I den mellemliggende tid er udviklingen af både hardware og software fortsat. Den første serie på 100 systemer er på vej ud til brugere for at få testet anlægget ude i virkeligheden. 

Planerne om at komme ud i USA er indtil videre on hold. Go Dogo fokuserer på at finde kunder i Danmark, og selv om forhåndsbestillingerne på Indiegogo er fra blandt andet USA og Japan, er det i første omgang alt for dyrt at opnå produktgodkendelse for at eksportere nogle få systemer. 

Næste skridt i strategien er at producere en større serie af produktet og sælge dem relativt billigt. Planen er at opbygge en gruppe på omkring 500 entusiastiske brugere, der kan fungere som ambassadører for produktet, og som bevis over for nye kunder og investorer på, at idéen vitterlig fungerer. 

Men det koster penge. De første tilskud og investeringer er brugt, og Hanne Jarmer har sat 750.000 kroner af sine egne penge i at holde udviklingen i gang. En stor del af energien i den seneste tid er blevet brugt på at få en investeringsrunde på plads, der kan sikre, at produktionen kan gå i gang.

Det har trukket ud, og covid-19-krisen har ikke gjort det lettere. Det var længe usikkert, om det ville lykkes at skaffe pengene – men det gik. I klassisk startup-stil har Go Dogo kørt økonomien lige til kanten af det mulige. Corona-hjælpepakker, tilbagebetaling fra skat, og et nyt tilskud fra Innovationsfondens innobooster-ordning har holdt skuden flydende.

Ud over indsatsen med at få investorer om bord har en af Hanne Jarmers udfordringer været at udbygge og holde sammen på teamet bag Go Dogo. Selskabet har lokaler sammen med 40 andre tech-startups i Futurebox, DTU’s inkubator. Teamet består af fem personer – den senest tilkomne er en højst tiltrængt direktør for marketing. 

Alle på holdet har været klar over, at man var tæt på det punkt, hvor man enten fik skaffet funding eller måtte dreje nøglen om. Hvorfor bliver medarbejderne i den situation? 

”Alle kender risikoen, men de bliver, fordi de tror på, at det kan blive stort. De kan se, at hvis det lykkes for os, kommer de til at sidde med en lille del af noget rigtig stort. Det er hårdt, men vi har trods alt løn,” siger Hanne Jarmer. 

Hvad har du lært i det forløbne år? 

”Jeg har lært, at ligegyldigt hvor godt et produkt du har, så sælger det ikke sig selv. Salg er number one – men det er herre-svært. Nummer to er funding. Hvis jeg skulle gøre det igen, ville jeg tidligere have talt med mange flere, i stedet for at satse på nogle få interesserede.” 

Hanne Jarmer og Go Dogo kæmper videre for deres idé – for hvem ved, måske bliver det et globalt hit for hunde at spille computerspil. Vuf.


Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu

Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu