Flere virksomheder foretrækker kortere udstationeringer

Virksomheders traditionelle udstationeringer af flere års varighed er på vej ud. Til gengæld vinder kortere projektorienterede udstationeringer på maksimalt 12 måneder frem, fordi de er fleksible, billige og skaber medarbejdere med bredere indsigt i virksomheders globale virke. Det viser en ny kortlægning af den internationale job-mobilitet. Flere danske virksomheder satser på korte udstationeringer.

Andreas Baumann

Traditionelle udstationeringer, hvor man sælger hus og bil og hiver familien med til et fremmed land i flere år, bliver afløst af kortere udstationeringer, hvor medarbejderen ofte tager alene afsted. De årelange udstationeringer er dyre og passer ikke til globaliseringens krav om hurtige virksomhedstilpasninger, og så er de ikke mindst ufleksible for den moderne familie, hvor begge parter har travlt med at gøre karriere.

Dette er blandt konklusionerne i ”Talent Mobility and Beyond 2020”, en ny rapport om tendenserne i international job-mobilitet, som revisionsvirksomheden PwC har lavet. Kortere og ofte projektorienterede udstationeringsforløb vinder frem på bekostning af de almindelige udstationeringer.

”Den traditionelle form for udstationering er for nedadgående, og det er en generel trend på verdensplan,” siger Jonna Skovdal, director i Human Ressource Services i PwC, som rådgiver danske virksomheder om udstationering.

Rapporten viser, at den internationale mobilitet generelt er i eksplosiv vækst med en stigning på 25 pct. over de seneste 10 år. Frem mod 2020 forventes en yderligere vækst på 50 pct., og heraf vil det især være korte udstationeringer på under 12 måneder, der vinder frem. De udgør i dag ca. 20 pct. af alle verdens udstationeringer sammenlignet med blot 10 pct. i 2002.

”Den traditionelle udstationering, hvor en person bliver udsendt med hele familien i f.eks. tre år, dem er der færre af. Til gengæld er der større vækst i det, vi kalder commuter assignments, hvor man beholder sin bopæl, mens man arbejder i andre lande og løbende vender tilbage til Danmark i et omfang, hvor man stadig kan have familie,” forklarer Jonna Skovdal.

De traditionelle udstationeringsforløb af flere års varighed dalede for alvor i popularitet i årene lige efter finanskrisen, hvor der var øget fokus på omkostningerne, fortæller Jonna Skovdal. I de seneste år er virksomheder igen begyndt at sende deres ansatte til udlandet, men nu sker det i en anden og mere fleksibel form end tidligere.
Forlængede forretningsrejser, korte projektudstationeringer eller interne rotationsordninger vil fremover hjælpe virksomheder med at sikre international mobilitet, lyder det i rapporten.

Lundbeck sender flere ud i kortere tid

Flere af de globale danske virksomheder har allerede favnet tendensen. En af dem er medicinalvirksomheden Lundbeck, der har ansatte i 57 forskellige lande. Lundbeck er begyndt at bruge den kortere type udstationeringer på sit højeste ledelsesniveau. Men ifølge HR-direktør Teddy Hebo Larsen vinder de kortere udstationeringer bredt frem og vil få større betydning i virksomhedens globale HR-strategi.

”Vi får flere og flere af den slags forløb. Og i topledelsen har vi lige talt om, at det vil være godt for Lundbeck at satse på endnu flere af de her kortere udstationeringsforløb på 6-12 måneder, hvor den udstationerede ikke behøver at tage familien med ud,” siger han.

Problemet er, at det ofte kan være svært at få sendt de rette medarbejdere ud, fordi de ikke er klar til at sætte ægtefællens karriere på standby i flere år. En seksmåneders udstationering kræver derimod ikke, at hele familien river sine rødder op i Danmark. Derudover er de kortere forløb med til at skabe en bredere forståelse for virksomhedens globale aktiviteter, fordi man stifter bekendtskab med flere af virksomhedens internationale afdelinger, forklarer Teddy Hebo Larsen. Og det er måske den største gevinst.

”Du får en person med langt bredere og dybere indsigt i hele virksomhedens samlede værdikæde, fordi vedkommende er blevet eksponeret for andre måder at gøre tingene på. Det er en af drivkræfterne bag trenden,” siger han og tilføjer: ”Men når man gør det her, så stimulerer man også folks udrejsehunger. Så vil de ofte ud igen.”

På den måde kan de kortere udstationeringsforløb blive kilden til en mere internationalt orienteret virksomhed. Det er vigtigt for konkurrenceevnen og for at tiltrække og fastholde nye talenter i medarbejderstaben, lyder det.

Redskab til talentudvikling

Med den sidstnævnte erfaring afspejler Lundbeck en anden global tendens i international udstationering. Ifølge PwC’s kortlægning er virksomheder i stigende grad begyndt at håndtere udstationeringerne mere strategisk – som et redskab til at udvikle og fastholde talenter, forklarer Jonna Skovdal fra PwC. Talenterne er blevet en af de mest værdifulde ressourcer for fremtidig vækst i en global konkurrence, og de ombejlede kandidater forventer i stigende grad at arbejde globalt.

Læs også Kampen for talentfaktoren.

PwC’s mobilitetsrapport viser, at den tendens også har vundet indpas i Danmark.

”De danske virksomheder er også begyndt at fokusere på at knytte udstationeringer sammen med karriereudvikling og talentudvikling. Det bliver i højere grad en integreret del af virksomhedernes forventninger til fremtidige ansatte, at de har internationalt udsyn og erfaring. Men også i talenternes forventninger til arbejdet i virksomheden, at det er en integreret del, at noget af arbejdet foregår internationalt,” siger Jonna Skovdal.

Hos Lundbeck mener man, at tendenserne grundlæggende hænger sammen og handler om at skabe en mere global orientering i virksomheden, så man kan tilpasse sig globale forandringer og sikre høj international konkurrenceevne.

”Uanset om du sælger legoklodser eller medicin, så øger du din virksomheds evne til at håndtere kompleksitet, når du har globalt udsyn. Man øger sine egne interne kompetencer ved at sende folk ud. Man hæver firmaets tilpasningsevne over for komplekse forandringer,” siger HR-direktør Teddy Hebo Larsen.


Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu




Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu