Efterårsserie: Blød ledelse med høj værdi
Brug efteråret på at overveje, om du ikke ville kunne få noget godt ud at arbejde med emotionel intelligens, relationer, tillid og selvindsigt. Her er tre artikler til at begynde med.
Stine Bjerre Herdel
LedelsesredaktørVi skriver ofte om ”de bløde værdier” i ledelse af den simple grund, at det faktisk virker.
Når du gerne vil fastholde og tiltrække talenter. Når du gerne vil øge effektiviteten i dit team eller din organisation. Og når du vil skabe en bedre bundlinje.
Sådanne hårde resultater afhænger af ledelsen - uanset niveau.
Så her er tre artikler om værdien af blød ledelse:
Bløde værdier har skabt hårde resultater
I to virksomheder inden for byggeri og finans har ledelsen besluttet at arbejde strategisk med at uddanne ledere og medarbejdere i emotionel intelligens. I begge tilfælde har det skabt markante, positive resultater på indikatorer som sygefravær, medarbejdertrivsel, arbejdsulykker og økonomi.
”Det er jo ikke sådan, at jeg bare går rundt og føler og er empatisk 24/7”
En ren tsunami af ros, tak og professionelle tilkendegivelser lå som en hale på opslaget fra den afgående direktør for Private Banking, Bente Nielsen. Der henvises til alle hendes meritter, både som menneske og forretningeleder – og denne artikel handler om, hvordan man bruger det menneskelige til at få forretningsresultaterne til at synge.
Når direktionslokalet blokerer for organisatorisk handlekraft
Lederes forståelse for menneskelige dynamikker og betydningen af psykologisk tryghed og tillid i ledelsesteams, også helt oppe i de øverste lag, er afgørende for hele organisationen. For dysfunktionelle teams og i det her tilfælde direktionen, kan være altødelæggende for fremdriften i en organisation. Og desværre er dysfunktionelle direktioner alt for ofte tilfældet.