Nyt lederskab med 
Christian Bason

Har McKinsey-modellen ødelagt vores ledelsespraksis?

Når topledere ikke længere rekrutteres indefra, men hentes fra konsulentfirmaer og hopper mellem stillinger i vidt forskellige industrier, mister de måske forbindelsen til den værdi, som virksomheden skaber. Noget tyder i hvert fald på, at konsulenternes teknokratiske ledelsespraksis er ude af trit med tiden.

Foto: GettyImages

For snart mange år siden deltog jeg i et lederkursus på Harvard Business School. Det var en spændende oplevelse. Jeg husker især, jeg blev overrasket over ét aspekt af professorernes historier og analyser: Rådgivningsvirksomheden McKinsey & Company blev fremhævet igen og igen.

Det var nærmest som om, der eksisterede en symbiose mellem uddannelsen af fremtidens topledere på den ene side og et bestemt konsulenthus og dets metoder på den anden side. Det var tydeligt, at professorerne ikke alene havde et indgående kendskab til McKinseys metoder og forretningsmodel – de arbejdede også tæt sammen med konsulenterne.

Den sammenhæng har det amerikanske tidsskrift The Atlantic også hæftet sig ved. Daniel Markovits, som er professor ved Yale Law School, påpeger i artiklen ”How McKinsey Destroyed the Middle Class”, at store amerikanske virksomheder har gennemgået en transformation det sidste halve århundrede – under direkte indtryk af ledelsesfilosofien hos McKinsey og tilsvarende konsulenthuse.

Store amerikanske virksomheder har gennemgået en transformation det sidste halve århundrede – under direkte indtryk af ledelsesfilosofien hos McKinsey og tilsvarende konsulenthuse. Det har i USA betydet et fundamentalt skifte væk fra en ledelsesmodel, som styrkede almindelige medarbejderes muligheder og tilførte dem nye kompetencer




Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu