Har McKinsey-modellen ødelagt vores ledelsespraksis?

Når topledere ikke længere rekrutteres indefra, men hentes fra konsulentfirmaer og hopper mellem stillinger i vidt forskellige industrier, mister de måske forbindelsen til den værdi, som virksomheden skaber. Noget tyder i hvert fald på, at konsulenternes teknokratiske ledelsespraksis er ude af trit med tiden.

Placeholder image
Foto: GettyImages

For snart mange år siden deltog jeg i et lederkursus på Harvard Business School. Det var en spændende oplevelse. Jeg husker især, jeg blev overrasket over ét aspekt af professorernes historier og analyser: Rådgivningsvirksomheden McKinsey & Company blev fremhævet igen og igen.

Det var nærmest som om, der eksisterede en symbiose mellem uddannelsen af fremtidens topledere på den ene side og et bestemt konsulenthus og dets metoder på den anden side. Det var tydeligt, at professorerne ikke alene havde et indgående kendskab til McKinseys metoder og forretningsmodel – de arbejdede også tæt sammen med konsulenterne.

Vil du have adgang til Mandag Morgen?
Så skal du have et abonnement
Med Mandag Morgen bliver du klædt godt på til fremtiden indenfor vores fem fokusområder:
Mandag Morgen giver dig du solid viden om de centrale spørgsmål, der forandrer samfundet. Her får du dybde og sammenhæng, så du kan læse mindre og forstå mere.
  • Læs frit alt indhold på mm.dk
  • Søg i arkivet og gem artikler i Mit MM
  • Få det trykte ugebrev leveret til din adresse
  • Bliv inviteret til MM Live og digitale events
  • Få adgang til læsernes digitale samtalerum
  • Få et personligt nyhedsbrev fra Mandag Morgens fagredaktører