Nej, japaner blev ikke dræbt under seks ton pornoblade

BT, Ekstra Bladet, Metroxpress og Dagens.dk hoppede på et viralt rundhyl, da de i artikler berettede, at en ensom japansk mand blev knust ihjel under sin kæmpe pornosamling.

 


Fakta

Flere danske medier rapporterede i sidste uge, at en enlig japansk mand var blevet mast ihjel under seks ton pornoblade, som han havde liggende i sit hjem, og at hans lig først var blevet fundet efter seks måneder. Men manden døde formodentlig af et hjerteanfald og lå ikke begravet under de mange blade. I øvrigt gik der en måned, før han blev fundet, og ikke seks.

BT, Metroxpress og Dagens.dk fortalte den tragiske historie den 3. marts, mens Ekstra Bladet skrev sin version dagen efter.

Det er rigtigt, at manden blev fundet død i sin lejlighed, og at der var en stor mængde af pornoblade i boligen, som er blevet anslået til samlet set at veje seks ton. Men herefter går der tilsyneladende rundhyl i fakta.

De fire medier citerer ikke de samme kilder til historien. Både Metroxpress og Dagens.dk citerer det britiske tabloidmedie Daily Mail, mens Ekstra Bladet tilføjer den amerikanske avis New York Post til listen over kilder til historien. New York Post citerer den britiske avis The Mirror. Og The Mirror efterlader indtrykket af, at avisen selv har opdyrket sagen, da der ikke er nogen kildehenvisning. Daily Mail oplyser heller ikke en kilde til historien, men på de billeder, som ledsager avisens artikel, fremgår det, at mediet Asia Wire har rettighederne til billederne.

Hvem citerer hvem?

| Forstør   Luk

Ingen af de danske artikler henviser til den oprindelige kilde, der er et japansk magasin.


BT opgiver sin kilde til at være det store britiske online mandeforum The Lad Bibel, der primært indsamler sjove og pudsige historier fra internettets afkroge. The Lad Bibel opgiver, at de har hentet historien hos sensations- og clickbait-mediet Asia Wire, der har adresse i Storbritannien. Asia Wire efterlader det indtryk, at man har talt med udlejeren af lejligheden, dog uden at bringe et direkte citat. Og mediet angiver heller ikke nogen anden kilde til historien. Det er derfor i første omgang uklart, om Asia Wire selv har opdyrket historien.

Den oprindelige kilde til historien kan spores til det japanske magasin Nikkan Spa!, der omtalte hændelsen allerede den 28. februar – altså fire dage før historien begyndte at cirkulere internationalt. I den artikel fremgår det, at en japansk mand i 50’erne ifølge en retsmediciner døde af et hjerteanfald og blev fundet "dækket" af nogle udklip fra pornoblade. Artiklen siger ikke noget om, at han blev mast ihjel under de seks ton pornoblade.Tværtimod påpeges det i artiklen, at fordi han lå oven på nogle pornoblade, så løb kropsvæsker ikke ud på gulvet, men blev absorberet af papiret.

Og ifølge den japanske udgave af historien blev han fundet omkring en måned efter sin død. Det står i skarp kontrast til både de danske og øvrige medier, der oplyser, at afdøde først blev fundet et halvt år efter det angivelige dødstidspunkt.

Mens de internationale medier skarpt fokuserer på, at porno i store mængder kan være farligt, har den oprindelige historie i Nikkan Spa! et noget andet udgangspunkt. Artiklens hovedvinkel er det faktum, at manden døde alene, og at han først blev fundet flere uger efter sin pludselige død. Dét at dø alene i ubemærkethed har været genstand for en del debat i Japan. Fænomenet kaldes på japansk kodokushi, og den japanske regering iværksatte i 2013 en livskvalitetsundersøgelse, der viste, at 32 pct. af de japanere, der indgik i undersøgelsen, i høj eller nogen grad var bekymrede for at dø alene.

Den japanske nationale tv-station NHK beskrev i 2009, hvordan japanerne er blevet et folkefærd, der har tabt tilknytningen til familie, naboer og arbejdskolleger. Et sådan samfund gav tv-kanalen navnet "muen shakai" (et samfund uden bånd) - et navn, der siden er blevet til et begreb i den japanske debat.

Her adskiller artiklerne sig blandt andet

Svært at finde kilden til de "alternative fakta"

Hvornår og hvem, der har strammet historien med flere ”sensationelle” fakta, er uklart. Både de danske og internationale udgaver er blevet bragt flere dage efter, hændelsen første gang blev omtalt i Japan, og da medierne citerer hinanden på kryds og tværs, er det umiddelbart svært at finde tilbage til den person eller det medie, der har tilføjet de falske oplysninger. Der er dog et enkelt – omend ringe dokumenteret - spor, der peger på Asia Wire som den mulige skyldige. Mediets artikel er ledsaget af billeder, der ikke har en kildeangivelse. Men præcis samme billeder finder vi i Nikkan Spa!’s artikel, der er udgivet flere dage, før Asia Wires omtale af historien.

Hvis det er rigtigt, at Asia Wire er ophavsmand til den forvanskede historie, så er BT det danske medie, der er tættest på at citere den ”rigtige” kilde til den fordrejede historie. Der er dog nu et nyt problem. Den artikel, som vi i skrivende stund finder på Asia Wires hjemmeside, er dateret den 6. marts – både hvad angår oprindeligt udgivelsestidspunkt og senere tidspunkt for opdatering af artiklen, mens BTs og Ladbibels artikel er udgivet den 3. marts. Det kan forklares ved, at Asia Wire har valgt at genudgive artiklen efterfølgende.

De fire danske artikler

| Forstør   Luk


Mens det i alle fire danske artikler indledningsvis konkluderes, at manden blev knust ihjel af nedfaldne pornoblade, så slår de nederst i artiklerne alligevel tvivl om dødsårsagen.

”Det er dog uklart, om manden døde af at blive fanget under pornosamlingen, eller om han døde af noget andet,” skriver blandt andet BT.

Al faglighed smidt over bord

Professor og leder af journalistuddannelsen ved Roskilde Universitet, Mark Ørsten, mener, at BT, Metroxpress, Dagens.dk og Ekstra Bladet i dette tilfælde har set stort på de almene journalistiske færdigheder i kampen om læsernes gunst.

"Alle fire medier er faldet for en sjov historie, som ikke mindst egner sig til nettet, hvor den slags ’skøre’ historier typisk giver mange klik. Men i jagten på klik har de glemt helt basale journalistiske færdigheder og krav, nemlig at undersøge om historien overhovedet holder," siger Mark Ørsten til Tjekdet.

Han henviser til, at havde de fire medier overholdt branchens fælles citatregler, så ville de fire artikler næppe være endt hos læserne.

"Danske Medier har faktisk indført en række citatregler, som de fleste nyhedsmedier har sluttet op omkring. Her fremgår det, at det er godt at citere originalartiklen og eventuelt linke til den. Det vil sige, at de faktisk burde have tjekket, hvor historien kom fra til at begynde med. Og når det er en god ide, er det jo, fordi så kan man bedre vurdere om historien holder, hvilke informationer den bygger på osv.," siger Mark Ørsten.

Ifølge Mark Ørsten er det ikke alene problematisk, at ingen af de fire artikler har henvist til originalartiklen. Deres valg af kilder er i sig selv et problem.

"Det er en fejl, at de overhovedet bruger nogle af disse nyhedsmedier og websteder som kilder. Medier som Daily Mail og New York Post er ikke kendt som særligt troværdige, og at citere fra et website, der slet ikke er et nyhedsmedie (The Lad Bibel red), er en endnu dårligere ide," lyder det fra Mark Ørsten.

Han fremhæver, at det endda er ekstra ærgerligt, at den ’skøre’ historie faktisk gemmer på en samfundsrelevant historie, der har fokus på ensomhed og ikke pornoblade.

I en kommentar ærgrer Jens Grund, der er konstitueret chefredaktør for BT og Metroxpress, sig over, at der er faktuelle fejl i artiklerne.

"Det er uheldigt, at vi har videreformidlet fejl. Der er tale om en lille historie (også i omfang) uden væsentlighed og perspektiv, men en historie i den kuriøse ende i kategorien: Verden er forunderlig, og her kan du få et hurtigt pusterum. Vi har citeret, hvad vi troede var kilden til historien, men kan forstå på jeres faktatjek, at det ikke var tilstrækkeligt. Det er altid en udfordring at faktatjekke, når kilden er et udenlandsk medie, og vi er mere optaget af at tjekke udenlandske kilder til historier med væsentlighed og perspektiv end til petithistorierne," skriver Jens Grund.

Ekstra Bladets chefredaktør Poul Madsen ønsker sig større grad af kildekritik.

"Der er ganske enkelt gået rundhyl i sagen. I virkeligheden er det her et klassisk eksempel på det værste af alt: copy paste-sygen, hvor ingen tjekker noget som helst undervejs, men bare citerer hinanden på kryds og tværs. Og hvis der så oven i købet er et stort såkaldt troværdigt medie som Daily Mail involveret i kæden af copy pastes, så får det et ekstra skær af troværdighed, tror vi. Og så bliver vi endnu mindre kildekritiske. Vi strammer op. Og bruger det her som et godt eksempel på en sag som er for fantastisk til at være rigtig og heller ikke var det. Vi må tilbage til det klassiske, nemlig at journalister tjekker deres historier," lyder det fra Poul Madsen.

 

Læs også: "Was a Japanese Man Crushed to Death by a Pile of Pornography?" (det amerikanske faktatjekmedie snopes.com)

Forrige artikel Slap Obama 122-Guantanamo-fanger ud i friheden til nye terroraktiviteter? Slap Obama 122-Guantanamo-fanger ud i friheden til nye terroraktiviteter? Næste artikel Politikere i verbalt slagsmål om antallet af arbejdsløse - hvem har ret? Politikere i verbalt slagsmål om antallet af arbejdsløse - hvem har ret?
'Annoncer' med falske citater fra LA-politikere florerer på Facebook

'Annoncer' med falske citater fra LA-politikere florerer på Facebook

Liberal Alliances partileder vil tage stemmeretten fra folk på kontanthjælp, og partiets finansordfører mener, at folk selv er skyld i om de er arbejdsløse, syge eller fattige. Det er budskaberne i to grafikker, der lige nu cirkulerer på Facebook. Der er bare et enkelt problem. Ingen af politikerne har nogensinde sagt dét, som der står på billederne. 

Elektronikkæde misbruges igen i omfattende falsk SMS-konkurrence

Elektronikkæde misbruges igen i omfattende falsk SMS-konkurrence

Endnu engang må elektronikkæden Elgiganten ufrivilligt lægge navn til en falsk konkurrence. Denne gang om en gratis iPhone XS, der dog sidenhen viser sig ikke at være omkostningsfri. Samme svindelnummer florerede i maj måned i år, hvor vi så nærmere på sagen.

Nej, du kan ikke teste dit stressniveau med dette billede

Nej, du kan ikke teste dit stressniveau med dette billede

Du kan nu afgøre, om du er stresset blot ved at kikke på et billede, der angiveligt er skabt af en japansk neurolog. Det fremgår af et opslag på Facebook, der for tiden deles flittigt i både ind- og udland. Men den virale stresstest er ren vås, fastslår både stressforskere og den ukrainske grafiker, der står bag billedet.

Nye typer af manipulerede videoer giver misinformation en skræmmende styrke

Nye typer af manipulerede videoer giver misinformation en skræmmende styrke

Interview: Vi går en usikker tid i møde, når det kommer til falske nyheder. Ny teknologi kan lave avancerede manipulationer med lyd og video. Der kan gøre det endnu sværere at skelne virkelighed fra fiktion, fortæller en af verdens førende eksperter inden for misinformation og computerteknologi.  

Forsker: Kina bliver en større desinformations-trussel end Rusland

Forsker: Kina bliver en større desinformations-trussel end Rusland

Ved en dansk konference om ‘fake news’, gav forsvarsminister Claus Hjort Frederiksen (V) udtryk for, at Rusland kan blive en trussel ved det kommende folketingsvalg. Men man skal passe på med at overvurdere truslen fra Rusland, sagde den amerikanske forsker Alina Polyakova ved samme konference. 

Ro på: EU spolerer ikke firmajulefrokosten 

Ro på: EU spolerer ikke firmajulefrokosten 

Menuen til firmajulefrokosten er blevet en bøvlet affære, fordi nye EU-regler har gjort det ulovligt at spørge medarbejdere om allergier og spisevaner, skriver flere danske medier. Men reglerne er hverken nye eller bøvlede, lyder det fra flere kanter.

Er din nye elmåler en spion, livsfarlig og tyvens forlængede arm?

Er din nye elmåler en spion, livsfarlig og tyvens forlængede arm?

De nye fjernaflæste elmålere, som de seneste år er blevet installeret i husstande rundt om i landet, er farlige for dit helbred, vil medføre store prisstigninger, inviterer til indbrud, og så overvåger målerne dig, lyder budskabet fra blandt andet musikeren Klaus Kjellerup. Men de påstande er enten forkerte eller overdrevne.

En tillidsknap på Facebook skal løse fake news-krisen

En tillidsknap på Facebook skal løse fake news-krisen

Interview: Med internettets og især de sociale mediers udbredelse er spredningen af falske nyheder eksploderet. Verden står midt i en fake news-krise. Der er brug for en knap, hvor man kan udtrykke sin tillid til specifikt indhold på Facebook, mener cyberkriger og professor i journalistik Jonathan Albright. 

Vi søger universitetspraktikanter til faktatjek

Vi søger universitetspraktikanter til faktatjek

Mandag Morgens faktatjeksite TjekDet.dk søger universitetspraktikanter, der vil være en del af redaktionen i første halvdel af 2019, og være med til at udfordre falske nyheder og påstande i den offentlige debat.

Riget siger tak - men nej tak til varmt tøj til hjemløse

Riget siger tak - men nej tak til varmt tøj til hjemløse

Doner varmt tøj til Rigshospitalets Traumecenter og hjælp hjemløse, der fryser i det kolde vintervejr. Sådan lyder en varmhjertet besked, der florerer på Facebook. Men Rigshospitalet mangler slet ikke lunt vintertøj, og sådanne donationer er desværre kun til besvær.

Nej, den dansende pave tager ikke livet af din telefon

Nej, den dansende pave tager ikke livet af din telefon

Adskillige facebookbrugere advarer mod en virus-video med navnet "den dansende pave", som kan formatere mobiltelefonen og slette alt. Men advarslen er fup og endnu et forsøg på skræmme eller lave sjov med os andre.

Et dataetisk råd med muskler, tak

Et dataetisk råd med muskler, tak

KOMMENTAR: Regeringens ekspertgruppe om dataetik er kommet med ni anbefalinger for arbejdet med dataetik, inklusive oprettelsen af et dataetisk råd. Det er godt, men spørgsmålet er, om et sådant råd vil få de ressourcer og kræfter, som opgaven kræver.