Bitcoin-bondefangere misbruger Karsten Ree i svindelnummer

Milliardæren Karsten Ree har ikke investeret en formue i at starte en platform, der gør det let for dig at tjene kassen på Bitcoin. Ukendte svindlere misbruger både medier og tv-værter i håb om at lokke penge ud af dig.

“Karsten Ree, har investeret 500 millioner kroner, i en ny platform hvis eneste formål, er at løfte danskerne økonomi. Bankerne skælver, og arbejdsmarkedet er revolutioneret. Platformen blev testet på live tv af Jes Dorph,” står der i artiklen, der foregiver at være bragt i Ekstra Bladet, og skrevet af Videnskab.dk.

Den danske rigmand Karsten Ree, stifter af Den Blå Avis og ejer af rejsebureauet Africa Tours, har altså besluttet sig for at hjælpe den almene dansker til rigdom gennem kryptovalutaen Bitcoins, hvis artiklens budskab står til troende. 

Sådan ser den falske artikel ud

Dog er det ikke kun grammatikken, der halter i det ovenstående citat. Der er tale om et fupnummer, og hele indholdet af artiklen, som lige nu florerer på Facebook, er skrupforkert.

Karsten Ree har ikke lanceret en platform til Bitcoin-handel. Det afviser Rene Eghammer, direktør for Karsten Ree Holding APS, overfor TjekDet i en mail.

“Vi tager fuldstændig afstand fra denne artikel og side og kan fuldstændig afvise, at Karsten Ree og selskaberne under Karsten Ree Holding på nogen måde har noget med denne artikel at gøre og for den sags skyld er involveret i denne eller øvrige Bitcoin-platforme,” skriver Rene Eghammer.

Falsk spejlside til Ekstra Bladet 

Hjemmesiden med fup-artiklen er ellers sat op, så den ligner en artikel i Ekstra Bladet. Og med reklamebannere og links til øvrige artikler, ser den umiddelbart virkelighedstro ud

Når vi kigger nærmere på artiklen, er der dog flere træk, der vækker mistanke om, at Ekstra Bladet ikke har noget med artiklen at gøre.

For eksempel kan vi se, at artiklen er udgivet “Sunday”, selv om resten af teksten er på dansk.

Derudover stemmer url’en - altså hjemmesidens adresse - ikke overens med Ekstra Bladets normale web-adresser. Og alle links på siden fører os til en hjemmeside, hvor man kan investere i Bitcoin gennem platformen 'BTC profit', i stedet for at lede os til hjemmesiden for annoncøren eller en anden artikel fra Ekstra Bladet.

Slutteligt har Ekstra Bladet selv i en artikel gjort opmærksom på, at deres layout bliver misbrugt til denne type svindel.

Kendissers navn misbrugt igen-igen

Karsten Ree er dog ikke den eneste, hvis navn misbruges til at fremme investeringer i Bitcoin.

Artiklen hævder, at Jes Dorph-Petersen, vært på Go’aften Danmark, testede løsningen på live-tv, og tjente over 1000 kroner i løbet af tre minutter.

Artiklen fortsætter under billedet

Falske citater fra artiklen

Svindlerne bliver tydeligvis selv forvirrede over, hvilken TV 2-vært de skal bruge i fupnummeret - Ida Wohlert eller Jes Dorph-Petersen? 

“Bitcoin er så hot lige nu, og når en fyr som mig, helt uden nogen form for erfaring, kan tjene penge på det, så kan alle gøre det. Jeg er med på den!,” lader artiklen en tro, at Jes Dorph-Petersen har sagt.

Men virkelighedens Jes Dorph-Petersen er nu ikke så imponeret over fidusen.

“Det er decideret fake news og pure svindel og humbug. Jeg oplever desværre at blive kontaktet næsten dagligt af folk, som har set de her artikler, og som helt reelt er i tvivl om, det er rigtigt eller forkert,” har Jes Dorph-Petersen tidligere udtalt til det rigtige Ekstra Bladet.

Jes Dorph-Petersen er flere gange blevet udsat for den type svindel, hvor han hver gang har en ny kendt dansker i studiet for at fortælle om mulighederne ved at investere i Bitcoin.

Det har dog været svindel hver gang.

Svindlerne lokker penge fra dig ved at bede om et startindskud på lige omkring 1600 danske kroner.

Men hvis det lyder som et højt beløb, så er det kun til du hører om fortjenesten du bliver stillet i udsigt.

Ifølge fup-artiklen testede forfatterne nemlig selv platformen, og tjente over 40.000 kroner på syv dage, som de efterfølgende kunne trække ud og bruge på sommerferien.

TjekDet har før testet løftet om hurtig rigdom gennem lignende numre med Bitcoin - så du behøver ikke selv at udfordre skæbnen.

App agerer værn mod fup på nettet

Mit digitale selvforsvar er Forbrugerrådet Tænk og TrygFondens gratis app, der hjælper dig med at være sikker online og holder dig opdateret på digitale trusler.

Forrige artikel Uffe Elbæk slynger stresstal ud, som forskere aldrig har hørt om Uffe Elbæk slynger stresstal ud, som forskere aldrig har hørt om Næste artikel Supermarkeder advarer: SMS-svindel i omløb Supermarkeder advarer: SMS-svindel i omløb
Fik du læst? Hvor mange børn får egentlig ministerpension?

Fik du læst? Hvor mange børn får egentlig ministerpension?

Over sommeren kan du læse eller genlæse de mest læste artikler på tjekdet.dk. Vores artikel om pension til ministres børn er over et år gammel. Borgerlige ministre måtte forlade deres poster ved folketingsvalget forleden. Og et borgerforslag mod pension til ministerbørn prægede dagsordenen i foråret. To begivenheder der måske har været med til at give artiklen nyt liv i år.

Fik du læst? Her er verdens rigeste lande

Fik du læst? Her er verdens rigeste lande

Over sommeren kan du læse eller genlæse de mest læste artikler på tjekdet.dk. Artiklen med suverænt flest læsere i år ser på, hvilket land, der er det rigeste i verden. Det er slet ikke så nemt at afgøre, viste vores faktatjek. 

Direktørsvindel rammer hårdest i sommerferien

Direktørsvindel rammer hårdest i sommerferien

Det er sommer, og direktionsgangen er højst sandsynligt ferietom. Dermed er højsæsonen for direktørsvindel indledt, hvor 'ikke-ferieramte' medarbejdere får en fupmail, der hævdes at komme fra direktøren.

LEGO-ejer misbruges i bitcoin-svindelnummer

LEGO-ejer misbruges i bitcoin-svindelnummer

For tiden tjener LEGO-ejer Kjeld Kirk Kristiansen bunkevis af penge på at investere i bitcoin, og du kan gøre det samme, lover artikel. Men der er tale om rendyrket snyd. 

Nej, din smartphone giver dig ikke horn i nakken

Nej, din smartphone giver dig ikke horn i nakken

Flere danske og udenlandske medier har de seneste uger berettet om et australsk studie, der beskylder smartphones for at give dig horn i nakken. Men den konklusion er helt gal, siger to forskere, der også er betænkelige ved, at studiets hovedforfatter forhandler puder, som skulle afhjælpe nakkesmerter.