Falske budskaber forklædt som partiannoncer vil vandalisere valgkampen

Facebook er sølet til af falske politiske budskaber, der er forklædt som partiernes egen kommunikation. Den type “ondskabsfuld manipulation” vil vi sandsynligvis se meget mere af frem mod de kommende valg til Folketinget og Europa-Parlamentet, siger forskere.

Rasmus Kerrn-JespersenChristian Louison Vang

Med både et folketingsvalg og et europaparlamentsvalg lige om hjørnet er der hård kamp om vælgernes gunst, og partiernes politiske budskaber på nettet bliver taktvis mere hårdtslående. For tiden bugner Facebook over med grafiske annoncer med kendte politikere sammen med markante citater.

“Det er for nemt at melde sig syg i Danmark. Og det er alt for let at få førtidspension og flexjob. Vi må have stroppet de syges ragen til sig mentalitet af andre folks penge,” siger Joachim B. Olsen fra Liberal Alliance.

“Min holdning. Ja til barnebrude, Nej til Inger Støjberg. Islam er vejen frem,” lyder budskabet fra Radikale Venstres formand Morten Østergaard.

“Jeg bliver så sur, når syge og pensionister vil tage migranternes penge,” siger Johanne Schmidt-Nielsen fra Enhedslisten.

Sådan lyder et udpluk af de politiske budskaber, der for tiden deles heftigt på Facebook. De er alle sat grafisk op, så de minder om den kommunikation, partierne selv står bag.

Men de tre opslag – og en stribe andre – har det til fælles, at det ikke er hverken Radikale Venstre, Liberal Alliance eller Enhedslisten, der står bag.

Grafikkerne med budskaberne - også kaldet memer - er falske. Alligevel deler facebookbrugere dem flittigt.

De mange falske budskaber bekymrer Jakob Linaa Jensen, der er chefforsker og docent i sociale medier på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole.

Jakob Linaa Jensen
Chefforsker og docent i sociale medier på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole

“Det her er jo bevidst politisk manipulation, decideret ondskabsfuld manipulation,” siger han, efter at have set et udpluk af de såkaldte memer.

Metoden med at sætte et billede og et citat sammen og dele det på Facebook bliver brugt af både politiske partier og forskellige grupper på Facebook. Partierne vælger enten at udnytte den helt korte kommunikationsform til at fortælle om egne budskaber eller til at udstille synspunkter fra andre partier, som de er uenige med.

Men facebookgrupper som ‘Black label organisation"’, 'Lars Løkke er ren’ og 'Politisk ukorrekt’ spreder rask væk de falske eller fordrejede budskaber, som om det rent faktisk er partierne selv, der står bag.

Troels Runge
Ph.d.-studerende og forsker i sociale medier ved IT-Universitetet

Ingen af facebookgrupperne bag de falske opslag er vendt tilbage på TjekDets henvendelser.

Og at personerne bag de falske eller stærkt fordrejende opslag ikke vil stå til ansvar, er uholdbart, mener Troels Runge, der er ph.d.-studerende og forsker i sociale medier ved IT-Universitetet.

“De her grupper er problematiske, fordi vi ikke ved, hvem der står bag. Er det en partikonto? Er det en, der har fået til opdrag at sværte politiske modstandere?” spørger Troels Runge.

Partier benytter selv memer

Aske Kammer
Lektor på ITU og forsker i sociale medier

I øjeblikket er i hvert fald Alternativet, Radikale Venstre, Enhedslisten og Liberal Alliance ramt af de falske facebookopslag. Og meget tyder på, at omfanget af bedrageriske budskaber forklædt som partiernes egne vil stige i tiden frem mod de to kommende valg.

“Jeg forventer, at vi kommer til at støde på flere af den slags memer, for det er meget nem kommunikation at producere og distribuere. Det behøver ikke være store kampagner, men kan blot være med formål om at nedgøre et bestemt parti eller underminere dets troværdighed,” siger Aske Kammer, der er lektor på ITU og forsker i sociale medier.

Robert Ormrod

 

Lektor og forsker i politisk marketing på Aarhus Universitet

Mens forskellige grupper altså spreder mere eller mindre sandfærdige budskaber på Facebook, er memer faktisk også en betydelig kommunikationsform for partierne selv. Blandt andet kan memer nå førstegangsvælgerne, der påvirkes nemmere og som ikke benytter de traditionelle medier i samme grad som andre vælgergrupper, siger Robert Ormrod, der er lektor og forsker i politisk marketing på Aarhus Universitet.

“Fra et marketingsperspektiv er det en rigtig god måde at få sine budskaber ud og få den opmærksomhed, som er nødvendig for partier,” siger han.

Flere partier afviser falske budskaber

På Facebook findes i skrivende stund flere tvivlsomme, fordrejede eller decideret falske grafiske annoncer - eller memer - som partierne ikke selv står bag. Alternativet, Radikale Venstre og Enhedslisten har alle bekræftet, at budskaberne nedenfor ikke stammer fra partierne. 

I et meme med Radikale Venstres magenta signaturfarve og de klassiske korte sætninger, der er adskilt af punktummer, bliver partiformand Morten Østergaard tager til indtægt for at have sige ja til barnebrude og nej til udlændinge- og integrationsminister Inger Støjberg (V).

Fakta

Det har Morten Østergaard aldrig sagt, oplyser partiet til TjekDet.

Pensionisterne tager migranternes penge

Den tidligere politiske leder for Enhedslisten Johanne Schmidt-Nielsen bliver i gruppen ‘Politisk Ukorrekt’ taget til indtægt for et noget overraskende udsagn. Nemlig, at hun "bliver så sur, når syge og pensionister vil tage migranternes penge".

Fakta

Også det er selvfølgelig et falsk budskab.

“Johanne Schmidt-Nielsen har ikke sagt det der står i opslaget. Det er fake,” oplyser Enhedslisten.

Stening af utro kvinder

Alternativet er også blevet ramt.

“Kvinder skal lære at straffen for utroskab er pisk og stening,” lyder det kontroversielle budskab i et manipuleret billede, der fremstiller en person med navnet Mohammad Sabah Ahmad som folketingskandidat for Alternativet, og dermed gør både ham og partiet til afsendere af budskabet. 

Fakta

Men Mohammed Mohammad Sabah Ahmad er slet ikke kandidat for Alternativet, oplyser partiet. Og han har for flere år siden forklaret til Politiken, at han ikke går ind for stening af utro kvinder.

Liberal Alliance hårdt ramt

Liberal Alliance er lige nu det parti, der formentlig er hårdest ramt af budskaber, som partiet ikke umiddelbart selv står bag. Faktisk findes der i skrivende stund mindst fem eksempler på memer, der fordrejer budskaber fra partiet eller citerer politikerne for noget, der er decideret opdigtet.

Fakta

Joachim B. Olsen har ikke selv udtalt det første citat. Det er dog et oplæg til et citat bragt i en artikel fra Ekstra Bladet, hvor Joachim B. Olsen udtaler sig. Det andet citat er korrekt angivet fra Joachim B. Olsens egen pressemeddelelse i 2009.

Memet har mindst 848 delinger, 242 kommentarer og 597 reaktioner på facebooksiden 'Lars Løkke er ren'.  

Fakta

Citatet er ikke ordret gengivet. Joachim B. Olsen siger dog i Debatten 25. Januar 2019: 
“På LO’s hjemmeside har de selv lagt en KRAM-analyse, hvori der står, at 60 til 70 procent af forskellen i levealder kan forklares med to faktorer alene. Det er rygning, og det er alkoholvaner. Så der er noget livsstil, der betyder en hel masse.”  

Memet er fået mindst 255 delinger, 234 kommentarer og 518 reaktioner på facebooksiden 'Lars Løkke er ren'.

Fakta

Begge citater er taget fra Avisen.dk, der citerer udtalelser fra Joachim B. Olsen under en udgave af DR2-programmet Debatten.

Det andet citat er modereret fra udtalelsen i Debatten, som lyder:  

“Du kan ikke sige, at du automatisk er mere nedslidt, hvis du er SOSU, end hvis du er Akademiker”.

Memet har fået mindst 508 delinger, 924 kommentarer og 930 reaktioner på facebooksiden 'Black Label Organisation'.   

Fakta

Overskriften og underoverskriften er fra en artikel bragt i Ekstra Bladet og et Tweet fra Joachim B. Olsen i 2014. Taleboblen lader dog til at være fri fantasi fra skaberen af memet. 

Det er delt mindst 60 gange, med 88 kommentarer og 147 reaktioner i facebookgruppen 'Lars Løkke er ren'.

Fakta

Citaterne stammer fra en udgave af DR2-programmet Debatten. Udtalelserne kan alle sammen findes i en sammenklipning af programmet, som DR har lagt på sin facebookside.

Memet har opnået mindst 313 delinger, 262 kommentarer og 378 reaktioner på facebooksiden 'Lars Løkke er ren'. 

Fælles for de fem memer er, at det ikke umiddelbart er Liberal Alliance, der står bag dem. Partiet har dog ikke ønsket at forholde sig til de konkrete udsagn eller memer, ligesom de ikke vil udtale sig til denne artikel.

Både Liberal Alliances pressechef, Line Ernlund, og Joachim B. Olsen har dog tidligere afvist decideret falske memer overfor TjekDet.


Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu




Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu